فصل جدید و دیدنی از حضور مسجدی‌ها در رسانه ملی

برنامه اذان‌گاهی شبستان در ۲۹ قسمت، تلاش کرد تا نگاه متفاوتی را به فعالیت‌های مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری از درگاه رسانه ملی به نمایش بگذارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: در آستانه ماه مبارک رمضان امسال بود که خبری مبنی بر پخش برنامه‌ اذانگاهی «شبستان» با محور معرفی فعالیت‌های مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری منتشر شد. 

روایت نخبه‌پروری و کارآفرینی در کانون‌های مساجد

این برنامه که ویژه شب‌های رمضان در محل مسجد صنیع‌الدیوان ضبط شده بود در ۲۹ قسمت با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه تهران پخش شد و در هر قسمت با پرداختن به موضوعی خاص مسجدی تلاش کرد تا نگاهی متفاوت از فعالیت‌های مسجدی را ارائه کند.

فصل جدید و دیدنی از حضور مسجدی‌ها در رسانه ملی

روال و سیر هر قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان به این صورت بود که یکی از مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان مهمان در برنامه حضور می یافت و در مورد خدمات و فعالیت‌های تخصصی که اعضای آن کانون‌ به مسجدی‌ها و اهل محله ارائه می‌دهند، توضیحاتی می‌داد.

اما بخش دیگر از برنامه به هنرنمایی گروه‌های سرود کانون‌های مساجد اختصاص داشت که با توجه هر مناسبت به اجرای سرود می‌پرداختند؛ این گروه‌ها که در دو بخش دختران و پسران در سطح کانون‌های مساجد سراسر کشور فعالیت می‌کنند از نظر حرفه‌ای سطح قابل قبولی دارند تا جایی که همواره در ایام مختلف مذهبی در مراسم نهادها و ارگان‌ها حضور می‌یابند، ضمن اینکه برنامه‌های مختلف صدا و سیما نیز همواره میزبان اجرای این گروه‌ها بوده است از جمله برنامه اذان‌گاهی شبستان که فرصتی دوباره برای معرفی این هنر بچه‌های مسجد بود.

ضرورت کادرسازی در مسجد و با فعالیت‌های مسجدی

نقش والدین و مربیان در دوستی بچه‌ها با مسجد

از دیگر نکات قابل توجه این برنامه اذانگاهی، پخش گزارش‌های متنوع از مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری در نقاط مختلف کشور از روستاها گرفته تا شهرهای بزرگ بود. هر کدام از این گزارش‌ها روزنه‌ای برای تزریق امید به دل‌های نوجوانان و جوانانی بود که بعضا با حداقل امکانات در نقاط دورافتاده، مشغول خدمت به همسن و سالان خود و اهالی بودند؛ در واقع دیده شدن این فعالیت‌ها از قاب رسانه ملی برای نسل جوانِ مسجدی نَه تنها قوت قلب، بلکه نویدبخش این رویکرد در سطح رسانه بود که کارهای آنها از نظر مردم و مسئولان دور نمانده است.

توجه به منویات رهبری در مورد تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی
یکی از اصلی‌ترین و اولین مسایلی که در برنامه اذان‌گاهی شبستان مورد توجه واقع شد، تمرکز بر منویاتی بود که مقام معظم رهبری در مورد مساجد بیان کردند، از جمله موضوع تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی که چندین بار از سوی ایشان مطرح شده است.

فضایی که مسجد برای زندگی با آیه‌ها ایجاد می‌کند

راه‌های بازگشت جوانان به مسجد و فعالیت‌های مسجدی

تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

در این راستا با توجه به اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور کرسی‌های مختلف تلاوت را در طول سال و به ویژه در ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنند، در مورد کیفیت برپایی این جلسات با مدیران کانون‌های مساجد گفت‌وگو شد، این در حالی است که علاوه بر این سلسله مباحث، کانون‌های فعال در عرصه فعالیت‌های قرآنی ذیل گزارش‌های ویژه در هر قسمت معرفی شدند. 

تأثیر فعالیت‌های مسجدی در تربیت جوانان مومن و متعهد

بنابر این گزارش، یکی از ابتکارات در برنامه اذان‌گاهی شبستان معرفی روش‌ها و فعالیت‌هایی بود که اعضای کانون‌های فرهنگی هنری شیعه و اهل سنت، برای جذب گروه‌های سنی مختلف به قرآن و مسجد در دستور کار قرار می‌دهند که در این راستا مدیران کانون‌ها با حضور در مسجد صنیع‌الدیوان (محل ضبط برنامه اذانگاهی شبستان) به شرح و معرفی این فعالیت ها پرداختند که در ادامه به برخی از این موضوعات اشاره می کنیم.

مباحث تربیتی و اهمیت حضور والدین در مسجد

یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها این است که فرزندانشان در محیطی تربیت و آموزش ببینند که در آینده سبک زندگی بر پایه اصول و موازین اسلامی داشته باشند؛ به قول معروف اهل باشند و مسایل دینی و اخلاقی را در برهه‌ها و شرایط مختلف مورد توجه قرار دهند؛ این مهم که شاید این روزها به نظر برخی افراد جامعه تنها یک آرزوی دست‌نیافتنی است، اتفاقا با حضور والدین و فرزندان در مسجد بسیار سهل الوصل خواهد بود چراکه محیط مسجد متشکل از جمعی است که همه دغدغه دین دارند، فعالیت‌ها را با همراهی یکدیگر به ثمر می‌رسانند و روحیه تعاون بین آنها موج می‌زند، بنابراین محال است که کمال همنشین بر نوجوانی که به همراه والدین‌اش به مسجد آمده است اثر نگذارد و او متاثر از این فضا نشود. 

تجربه موفق یک کانون مسجدی در جذب و پرورش بچه‌ها

با توجه به این مساله و اهمیتی که دارد، چندین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان به مساله تربیت و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری که با محور موضوعات تربیتی در سطح مسجد و محله حضوری تاثیرگذار داشتند اختصاص یافت.

ورزش با چاشنی معنویت
درست است که این روزها همه مساجد دارای فضای وسیع نیستند و شاید برخی تنها یک شبستان کوچک داشته باشند، اما مساجد بزرگ در سطح کشور نیز کم نیستند؛ از این رو در راستای بهره‌برداری هرچه بهتر از این فضا، ائمه جماعات و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری دست به ابتکار زده و بخشی از این مساحت را به انجام فعالیت‌های ورزشی در رشته‌های مختلف اختصاص دادند که اتفاقا با استقبال اهل مسجد به ویژه گروه سنی نوجوان و جوان همراه بوده است.

راه‌های استمرار انس با مسجد از نوجوانی تا بزرگسالی

حکایت تخصص بچه‌های مسجد در هنر و ادبیات

تشکیلات مسجد و تربیت نسل تراز

برنامه اذانگاهی شبستان در بخشهای مختلفی و به ویژه ذیل تهیه گزارش از این مساجد و کانون‌ها، نظرات ائمه جماعات و شرکت کنندگان در کلاس‌ها را جویا شده بود.

دوستی با یار مهربان
یکی از عرصه‌های فعالیتی کانون‌های مساجد، گستره کتاب و کتابخوانی است. شاید برخی مساجد کتابخانه‌ای‌ به قول معروف نُقلی را یک گوشه از شبستان مسجد جای داده باشند، اما هرگز از میزان تاثیرگذاری آن نباید غافل بود. همان کتابخانه کوچک هم می تواند عامل جذب به محیط مسجد باشد، از سوی دیگر کانون‌های‌ فرهنگی هنری متعددی نیز به صورت تخصصی در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت دارند و اصلا به همین عنوان شناخته شده‌اند، چه آن کانونی که یک روستا را کتابخوان و به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی کرد و چه آن سه دختربچه‌ای که در یکی از روستاهای دورافتاده کشور با دست خالی کتابخانه‌ای کوچک راه‌اندازی کرده و نام این روستا را جهانی کردند و حالا که خود دختران جوانی شده اند، سایرین را برای قرار گرفتن در مسیر مطالعه تشویق می کنند.

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

نقش والدین و مربیان در دوستی بچه‌ها با مسجد

برنامه اذان‌گاهی شبستان در چندین قسمت به عرصه کتاب و کتابخوانی و اهمیت ترویج این مولفه از طریق مساجد پرداخت و با دعوت از مدیران کانون‌ها و همچنین تهیه گزارش از برخی از این فعالیت‌ها، نمای دیگری از حضور موثر بچه های مسجد در سطح شهر و محله را به نمایش گذاشت.

نخبه پروری
همه می‌دانیم که بسیاری از دانش‌آموزان به ویژه در نقاط جنوبی شهرها، از امکانات کافی برای تحصیل برخوردار نیستند؛ چه بسا نوجوانی که استعداد دارد و نخبه است اما قادر به تهیه هزینه برای ارتقای سطح درسی و پژوهشی خود نیست؛ اینجاست که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با دعوت از شاگردان نخبه‌ اما کم‌برخوردار که از طریق طرح پیوند بین مدرسه و مسجد شناسایی شده‌اند به این دانش‌آموزان کمک می‌کنند؛ برایشان کلاس‌های (رایگان) کمک‌درسی و فوق‌العاده برگزار کرده و آنها را برای آینده آماده می‌کنند. این درست همان تربیت مسجدی است.

نقش نخبه‌پروری در مساجد در تمدن نوین اسلامی

در این راستا برنامه اذان‌گاهی شبستان در چند قسمت با دعوت از مدیران کانون‌های مساجد فعال در این عرصه، تجربیات آنها و دستاوردهایشان را به مخاطبان برنامه به اشتراک گذاشت تا از این رهگذر، شاید فضا برای حضور دانش آموزان نخبه‌ای که از نظر مالی توانایی شرکت در برنامه‌های فوق‌العاده درسی را ندارند مهیا شود، شاید بر حسب اتفاق دانش‌آموزی پای تلویزیون نشسته باشد و از وجود چنین فرصت‌هایی ذیل پخش این برنامه آگاه شود.

کارآفرینی و مهارت‌افزایی
شاید در نگاه اول این مساله که بشود از طریق فعالیت‌های ساده و بدون سرمایه کلان، به درآمدزایی رسید، غیرممکن به نظر بیاید. افراد با خودشان می‌گویند: آنکه سرمایه عظیم داشت ورشکست شد، کارش نگرفت، از او کلاهبرداری کردند و ...؛ هزاران اما و اگر دیگر هم از سوی بسیاری از افراد جامعه مطرح می شود که هرکدام منجر به ایستایی و عدم ورود به یک حوزه برای کارآفرینی می‌شود؛ اما با این وجود ایجاد یک فرصت اقتصادی از طریق مسجد هرگز با این معضلات همراه نبوده و نیست.

اتفاقا با سرمایه اندک اما با اعتماد به نفس، با عِده و عُده اندک اما قابل اعتماد و امین، کار را آغاز کردن و در بستر مسجد بسط و گسترش دادن، چیزی جز برکت را به همراه نمی‌آورد، چنانکه بسیاری از کانون‌های فرهنگی هنری توانستند با چنین رویکردی برای خانواده‌های مسجدی تولید درآمد کنند.

نیاز امروز جامعه به تعامل مسجد و مدرسه

از جمله موضوعاتی که در برنامه‌ اذان‌گاهی شبستان مورد توجه واقع شد همین مساله بود، حتی در برخی برنامه‌ها فعالیت اختصاصی بانوان در این عرصه در قالب گفت وگو با مدیران کانون های فعال مورد بررسی قرار گرفت و برای مخاطبان بیان شد که چه طور یک کانون توانست برای بانوان و خانواده‌های آنها از طریق اختصاص سرمایه اندک و همچنین آموزش مهارت در عرصه‌هایی نظیر خیاطی، فعالیت‌های هنری و بسیاری از گستره‌های ابتکاری اعضای کانون‌ها، تولید درآمد کند.

حکایت تخصص بچه‌های مسجد در هنر و ادبیات

مسجد؛ هادی زندگی مومنانه
برنامه اذان‌گاهی شبستان در واقع با در نظر گرفتن توانایی‌ها و امکانات بچه‌مسجدی‌ها تلاش کرد تا نما و فضای متفاوتی را از رسانه ملی برای معرفی این فعالیت‌ها به عموم مردم اختصاص دهد و اتفاقا موفق شد.

بسیاری از افراد جامعه، ذیل پخش این برنامه بود که به ظرفیت‌های بی‌بدیل مسجد پی بردند و قطعا این برنامه فتح بابی در راستای معرفی این فعالیت ها بود.

کد خبر 1758641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha