مسجد؛ خاستگاه و پایگاه هنر انقلاب اسلامی

بیست‌وهفتمین قسمت از برنامه اذانگاهی شبستان با پرداخت به ابعاد مختلف هنر انقلاب اسلامی، به راهکارهای گسترش این هنر بین جوانان و نقش مسجد برای خلق هنر انقلابی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

راه‌های بازگشت جوانان به مسجد و فعالیت‌های مسجدی

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری داریم بر آنچه که در برنامه دوشنبه ۲۰ فروردین مصادف با بیست‌وهشتمین روز از ماه رمضان از آنتن شبکه تهران پخش شد.

بر پایه این گزارش: در ابتدای برنامه گروه سرود دختران فاطمی از کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت حجة دانشگاه افسری امام علی (ع) به اجرای سرود پرداختند.

مسجد؛ خاستگاه هنر انقلاب اسلامی

در ادامه «حسن نوروزنیا» استاد هنرهای انقلاب اسلامی در مسجد صنیع‌الدیوان (محل ضبط برنامه اذان‌گاهی شبستان) حضور یافت و در مورد ویژگی‌های هنر انقلابی سخن گفت.

وی در ابتدا با اشاره به سالروز شهادت «سید مرتضی آوینی» سید شهیدان اهل قلم که مقارن با بهار طبیعت و بهار قرآن شده است، اظهار کرد: این تقارن ترکیب بسیار زیبایی و هنری را ایجاد کرده است؛ من دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران هستم که شهید آوینی نیز آنجا درس می خواند، یکی از خاطراتی که از آن شهید در ذهنم باقی مانده است روحیه او بود، جوانی بسیار پرشور و فعال و امیدوار بود که همین روحیه نیز منجر به شکل گیری قلم خلاق در وجودش شد و اتفاقا همان زمان نیز بسیار زبانزد و مورد توجه بود.

مسجد؛ خاستگاه هنر انقلاب اسلامی

این پژوهشگر ادامه داد: اشاره من به ویژگی‌های شهید آوینی از این جهت است که می خواهم توجه جوانان را به این مساله جلب کنم که هرگز در زندگی‌شان شور و نشاط و فعالیت را تعطیل نکنند، آنچه که اهمیت دارد نشاط، امید و در ادامه خلاقیت است، جوانان باید کار کنند و در زمینه های مختلف خلاقیت داشته باشند، خلاقیت در ادبیات، در هنرهای تجسمی، کاریکاتور و ...، مهم این است که وارد عرصه‌ شوند.

نوروزنیا در بخش دیگری از مباحث خود در مورد تاثیر فعالیت در عرصه هنرهای مختف در بستر کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: مسجد دقیقا خانه خودمان است، مسجد جای بسته ای نیست، کانون های فرهنگی هنری مساجد با این هدف تاسیس شده‌اند، به این معنا که فضای فرهنگی که در مسجد ایجاد کردند مانند خانه است، خانه ای که در آن والدین و فرزندان حضور دارند؛ این اتفاقی است که توسط کانون های فرهنگی هنری در مساجد افتاده است، از سوی دیگر وقتی به مسجد می رسیم باید آرامش، راحتی و آزادی را تجربه کرده و به این مولفه ها دست یابیم؛ من توصیه می کنم حتما جوانان به مساجد بیایند و این شور و نشاط، آرامش و آزادی که در این مکان مقدس وجود دارد را تجربه کنند که جز مسجد در هیچ جای دیگری نیست.

این فعال عرصه هنر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد رشته های مختلف هنرهای تجسمی و به ویژه نقاشی و قدمت آن گفت: انسان از دوره غارنشینی نقاشی می کرد، کودک دو ساله هم نقاشی می کند، اساسا نقاشی عمومیت دارد، انسان قبل از اینکه سخن بگوید و بنویسد نقاشی کرده است؛ حال تصور کنید که کنار نقاشی، هنر خوشنویسی هم بیاید و در فضای مسجد و محیط کانون های مساجد آموزش داده شود، طبیعتا این خلاقیت ها نمود یافته و در معرض دید دیگران قرار می گیرد، بنابراین تبلور انگیزه و خلاقیت از سنین کودکی و نوجوانی در مساجد از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و منجر به این می شود که بچه ها با محیط ارتباط برقرار کرده و این ارتباط را تا سنین بزرگسالی و در آینده ادامه دهند.

مسجد؛ خاستگاه هنر انقلاب اسلامی

وی ادامه داد: ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران فعالیت داریم و با کانون های مساجد ارتباط تنگاتنگی داریم، به این معنا که فعالان کانون ها در عرصه هنر می توانند در سیکل سوابق هنری ارشاد، روزمه های خود را ارایه و درجات هنری اتخاذ کنند.

نوروزنیا در ادامه در مورد ورود مسجد به عرصه هنر گفت: از بزرگترین خوبی های مسجد این است که امام جماعت دارد، امام جماعت با تمام تعاریفی که دارد یک ارتباط مشاوره ای را با مخاطبین خود برقرار کرده و گویا به سبک زندگی و شرایط موجود در محله فکر می کند، به بیان دیگر امام جماعت صرفا پیش نماز مسجد نیست بلکه به عنوان مشاور فعال و خط دهنده و در واقع برنامه‌ریز برای عرصه های مختلفی فعالیت در مسجد و به ویژه برای کانون‌های فرهنگی هنری از اهمیت بسزایی برخوردار است.‌

در ادامه برنامه حجت الاسلام «محمد محمدی» امام جماعت مهمان در مسجد صنیع‌الدیوان، حین مشایعت نوروزنیا که با همراهی «محسن قره‌شیخلو» مجری برنامه اذانگاهی شبستان انجام شد، در مورد سخنان مقام معظم رهبری در مورد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از این هنرمند سوال کرد که نوروزنیا در پاسخ اظهار کرد: بیانات معظم‌له در مورد کانون های مساجد ابعاد مختلفی دارد، به ویژه معتقدم تاکید ایشان بر اینکه کانون های را فراموش نکنید، ناظر بر همین بُعد خانواده بودن در مساجد و فعالیت های مسجدی است و اینکه مسجد سبک زندگی ما را سامان دهد.

اما در بخش دیگری از این برنامه گزارشی از سامانه مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور با سرشماره ۸۹۴۰-۰۲۱ ارایه شد؛ در این گزارش ضمن اشاره به افتتاح این مرکز در ۱۸ اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به قابلیت های این سامانه اشاره شد، از جمله اینکه مردم می توانند مشکلات و مسایل و انتقادات خود را نسبت به مساجد محله و دغدغه‌هایشان نسبت به مسجد را در تماس با این سامانه با کارشناسان در میان بگذارند.

گفتنی است: پایان بخش برنامه به اجرای دیگری از گروه سرود دختران فاطمی از کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت حجة دانشگاه افسری امام علی (ع) اختصاص داشت.
 

کد خبر 1758156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha