بروزرسانی گفتمان؛ شاه‌راه بازگشت اقشار مختلف به مسجد

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده با حضور در برنامه اذان‌گاهی شبستان، با اشاره به اهمیت مهارت‌های ارتباطی کارگزاران مساجد با اقشار مختلف گفت: بروزرسانی مسجد از حیث گفتمانی شاه‌کلید جذب مردم به خانه‌های خداست.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

راه‌های بازگشت جوانان به مسجد و فعالیت‌های مسجدی

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.
در ادامه مروری داریم بر آنچه که در برنامه جمعه ۱۷ فروردین مصادف با بیست‌وپنجمین روز از ماه رمضان از آنتن شبکه تهران پخش شد.

بر پایه این گزارش: در این برنامه که مقارن با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس بود، حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در مسجد صنیع الدیوان (محل ضبط برنامه اذانگاهی شبستان) حضور یافت.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در ابتدای مباحث خود با بیان اینکه خدمت به مسجد بزرگترین مدال افتخاری است که بر سینه دارم، افزود: بسیار مسرور هستم که در خدمت مساجد هستم و به عنوان خادم مسجد در کنار نمازگزاران و کارگزاران مسجد حضور دارم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه به مسایل فلسطین و جنایاتی که این روزها در غزه اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در این ایام با صحنه‌های تلخی مواجه هستیم که قلب همه ما را به درد می‌آورد و گاهی از انسان بودن خود شرم می کنیم؛ شخصا وقتی اخبار را نگاه می کنم و کودکان و زنان مظلوم فلسطینی را می‌بینم که زیر بمباران و تیراندازی دشمن هستند شرم می کنم و اینکه ما هیچ کاری نمی توانیم بکنیم.

بروزرسانی گفتمان؛ شاه‌راه بازگشت اقشار مختلف مردم به مسجد

وی افزود: اگر به واسطه سکوت مسلمانان، سکوت دولت‌ها و سکوت کسانی که می‌توانستند کاری انجام بدهند اما دریغ کردند، بنا بود بلا و عذابی بر سرمان بیاید، خداوند را به احترام این روز یعنی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان قسم می دهم که این بلا را از ما دور کند و نصرت و پیروزی فلسطین را به ما نشان دهد.

در ادامه حجت الاسلام «محمد محمدی» امام جماعت مهمان در مسجد صنیع الدیوان، با ورود به بحث ضمن قدردانی از موضوعات مطرح شده توسط حجت الاسلام خداداده و اشاراتی که وی در مورد روز قدس و نصرت فلسطین داشت؛ چفیه ای برای گرامیداشت روز قدس به رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور هدیه کرد.

بروزرسانی گفتمان؛ شاه‌راه بازگشت اقشار مختلف مردم به مسجد

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه ابراز امیدواری کرد که روزی برسد در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در مسجدالاقصی به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی نماز جماعت را اقامه کنیم.

اما در بخش دیگری از این گفت وگو، قره شیخلو، مجری برنامه اذانگاهی شبستان با اشاره به مهمانان و مدیران کانون‌های مساجدی که طی این شبها در برنامه حضور داشتند، به طرح این پرسش پرداخت که مهمترین دغدغه شما به عنوان رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری، برای مساجد کشور چیست؟ 

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در پاسخ به این سوال گفت: گروه سرود، کتابخانه، ورزش و بسیاری از دیگر فعالیت‌هایی که می‌توانند محل اجتماع مردمی حول محور مسجد باشند همه بهانه‌ای برای تحقق مباحث تربیتی است و اینکه بتوانیم از بستر مسجد به عنوان پایگاه توحیدی برای تربیت انسان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مسجد کارخانه انسان‌سازی بوده وفضایی است که انسان با قرار گرفتن در آن هویت اصلی عبودیت خویش را پیدا می کند، افزود: با توجه به این مساله تمامی فعالیت‌هایی که در سطح کانون‌های فرهنگی هنری انجام می شود در راستای تحقق تربیت انسان است، بنابراین اولویت همیشگی کانون ها و اساسا مسجد همین مساله است.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده ادامه داد: وقتی در کانون های مساجد رشته تئاتر دنبال می شود به این معنا نیست که حتما ۱۰ نفر از افرادی که در حال فعالیت در عرصه تئاتر و یا حوزه های دیگر هستند حتما از بستر کانون های مساجد بوده باشند؛ چنین چیزی نیست اما مسجد برای کار تربیتی خود نیاز دارد که به هر بهانه و بازی واره‌ای که می تواند به کار جمعی و ارتقای شخصیت فردی یک انسان کمک کند که این می تواند از مسیر تئاتر، فیلم و یا سرود باشد.

بروزرسانی گفتمان؛ شاه‌راه بازگشت اقشار مختلف مردم به مسجد

وی گفت: البته احتمال اینکه فردی در مسجد کار رسانه را دنبال کند و بعدها به صورت حرفه ای وارد عرصه رسانه یا فیلم و تئاتر شود وجود دارد و اصلا مشکلی ندارد اما اساس هدف ما از این فعالیت‌ها رشد مباحث تربیتی است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: وقتی خداوند انسان را تعریف می کند و می خواهد فلسفه خلقت اش را بیان کند، می فرماید: انسان را برای عبودیت آفریدم؛ مفسرین عبودیت را به معنای معرفت و شناخت انسان به کار می برند یعنی انسان در این عالم باید جایگاه خود و عالم ناسوت را بشناسد؛ حال وقتی انسان در مسجد قرار می گیرد و آن فضای توحیدی و عبادی و از سوی دیگر اجتماع مومنین برای یک امر مهم و تشکیلاتی، همچنین کنار هم قرار گرفتن جهاد و مجاهدت را مشاهده می کند، آن بحث تربیتی و رنگ خدا گرفتن برایش نمایان خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده افزود: به تعبیر یکی از اساتید «مسجد خم رنگرزی انسان است و زمانی که انسان در آن قرار می گیرد رنگ الهی می گیرد»؛ لذا توصیه شده است که نماز را به جماعت بخوانیم مگر به ضرورت باشد که مجبور به اقامه نماز به صورت فرادا شویم.

وی با بیان اینکه در زمان پیامبر (ص) همه امور از مسجد نشات می گرفت، افزود: فراهم کردن مجلس عقد، امور مربوط به حکومت داری و بسیاری از مسایل در مسجد صورت می‌پذیرفت، بنابراین مسجد خاستگاهی برای همه امور و کارهای خوب از جمله تربیت نفوس است، اما سبک زندگی بشر امروز بر مبنای مسجد بنا نشده است. 


رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: اگر کسی امروز تردد بیشتری به مسجد داشته باشد حقیقتا مجاهدت چند برابری دارد، واقعیت آن است که ۵۰ سال قبل زندگی ما این گونه نبود، وضعیت و ساعات کار کردن، مثل این روزگار نبود و آنچه که امروز هست به هیچ وجه به تناسب زیست مسجدی ما نیست.

وی گفت: امروز از مدل زندگی تا مکان زندگی همه تغییر کرده است و با این وجود به زور می گوییم مسجد خودت را نشان بده! طبیعی است که مسجد تا نرم افزار جدید مدیریتی با اقتضائات جدید را تجربه نکند نمی توان انتظار داشت که با بخش نامه و ابلاغیه و دستورالعمل به جایی برسد، مسجد باید به شخصیتِ اکنونِ خود برسد.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده بیان کرد: از نظر من هیئت ها تقریبا به این مرحله رسیده اند و از نظر بلوغ تشکیلاتی بروزرسانی شدند و به موفقیت رسیدند، اما امروز مساجد به ویژه مساجد تراز می توانند به این مدل برسند و از حیث گفتمانی، مدیریتی و نرم افزاری بروز رسانی شوند که تحقق این امر مستلزم ورود اهل تجربه و دانش است تا در مورد مسجد سخن بگویند و از کارکردهای آن برای مردم صحبت کنند، مردم اگر احساس کنند که حالشان در یک مسجد خوب است مطمئن باشید که ساعاتی از روز را در مسجد حضور خواهند داشت.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور تصریح کرد: برخی خط کشی‌های عجیب و غریب به فعالیت های مسجدی لطمه زده است، وقتی که در مسجدی نشسته اید و مردم را دعوت می کنید باید حداقل به اندازه برقراری ارتباط با مخاطب مهارت داشته باشید، چراکه مسجد محل حضور افراد مختلف از همه نوع قشر و صنفی است، اما گاهی خط مشی‌های سیاسی به مخاطبان لطمه وارد می کند که باید این مساله اصلاح شود.

بروزرسانی گفتمان؛ شاه‌راه بازگشت اقشار مختلف مردم به مسجد

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) امسال در بیانات نوروزی به مساله وحدت و انسجام اجتماعی اشاره کردند که به نظر من مساجد می توانند در این عرصه نقش آفرین باشند، مسجد اساسا می تواند در سطح محله، مولفه هایی چون دین‌داری و بچه‌مکتبی‌ها را مدیریت کند و این سرمایه اجتماعی را بالا ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده با بیان اینکه به وسیله مساجد می‌توانیم به وحدت کم‌نظیری در جامعه برسیم، افزود: البته مساجد رقبای سرسخت و پولداری دارند که جذابیت های خاصی را برای فعالیت های اجتماعی ایجاد کردند که نباید این موارد را دست کم گرفت.

گفتنی است: پایان برنامه به اجرای گروه سرود دختران کانون فرهنگی هنری «آوای حرم» اختصاص یافت.

بروزرسانی گفتمان؛ شاه‌راه بازگشت اقشار مختلف مردم به مسجد

کد خبر 1757608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha