نیازسنجی و فعالیت‌های مستمر؛ رمز جذب نسل جوان به مسجد

برای جذب نسل جوان به فعالیت‌های مسجدی باید برنامه‌ای مستمر و جذاب بر پایه نیازسنجی از هر گروه سنی صورت پذیرد تا جوان بر اساس آنچه که احتیاج دارد به مسجد مراجعه کند و نتیجه بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

راه‌های بازگشت جوانان به مسجد و فعالیت‌های مسجدی

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری داریم بر آنچه که در برنامه چهارشنبه ۱۵ فروردین مصادف با بیست‌وسومین روز از ماه رمضان از آنتن شبکه تهران پخش شد.

بر پایه این گزارش: ابتدای برنامه اختصاص به اجرای گروه سرود «عصر انتظار» کانون فرهنگی هنری حضرت قائم (عج) پاکدشت داشت.

نیازسنجی و فعالیت‌های مستمر؛ رمز جذب نسل جوان به مسجد

در ادامه «علی‌جان پرنیان» با حضور در مسجد صنیع‌الدیوان (محل ضبط برنامه اذان‌گاهی شبستان) به معرفی فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری امام خمینی (ره) مسجد الزهرا (س) خیابان وحدت اسلامی تهران پرداخت.

 مدیر کانون امام خمینی (ره) مسجد الزهرا (س) با اشاره به اینکه آیت‌الله خسروشاهی این کانون را در مسجد تاسیس کرد، افزود: رشته‌هایی نظیر آموزش قرآن، ورزش و همچنین برنامه‌های فرهنگی هنری عرصه هایی است که کانون به صورت جدی در آنها فعالیت دارد؛ ضمن اینکه خدمات عمومی به مخاطبین و محله نیز از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در کانون فرهنگی هنری امام خمینی (ره) دنبال می شود.

نیازسنجی و فعالیت‌های مستمر؛ رمز جذب نسل جوان به مسجد

پرنیان با بیان اینکه مبنای ما در تمامی فعالیت‌ها بر سه اصل تحصیل، تهذیب و ورزش که مورد تاکید و اشاره مقام معظم رهبری است، استوار شده و استمرار دارد، گفت: با توجه به این مساله در گروه سنی کودک، نوجوان، بزرگسال و حتی برای خانواده‌ها برنامه داریم و کانون از ساعت ۸ صبح تا پاسی از شب باز است.

این فعال مسجدی افزود: برگزاری کلاس‌های کمک‌آموزشی رایگان با همراهی و حمایت خادمیاران امام رضا (ع)، برپایی جلسات مشاوره‌های تحصیلی، برگزاری دوره‌های مختلف ورزشی نظیر کاراته، تکواندو، جودو و ... که تمامی این کلاس ها استمرار داشته و در طول سال ادامه دارد.

وی در مورد علت موفقیت این کانون در جذب نوجوانان و جوانان اظهار کرد: ما چند مساله را برای فعالیت های کانون در نظر گرفتیم که در جذب نسل جوان موثر بود، نخست این که نیازسنجی را در سطح گروه های سنی کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال و خانواده انجام دادیم، در مرحله دوم مربیان خوبی را به خدمت گرفتیم و در نهایت فضا را برای ارایه هرکدام از این دوره ها آماده سازی کردیم.

پرنیان با اشاره به سه مولفه صبر، علم و محبت در راستای جذب نسل جوان به فعالیت های مسجدی گفت: علاوه بر این باید برای هر گروه سنی برنامه متناسب را آماده و به خانواده ها اطلاع‌رسانی داشته باشیم که برای مثال فرزند شما در حال حاضر در این سطح قرار دارد و با برگزاری دوره های ما طی مثلا دو سال به سطح مورد نظر می رسد، البته باید به این مساله توجه کنیم که خانواده و مسجد هر دو باید در راستای رسیدن به این هدف کار کنند.

نیازسنجی و فعالیت‌های مستمر؛ رمز جذب نسل جوان به مسجد

مدیر کانون فرهنگی هنری امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه فعالیت های مسجدی باید جذاب بوده و خسته کننده نباشد، افزود: این مساله در جذب از اهمیت بسزایی برخوردار است ضمن اینکه با توجه به نمازمحور بودن کانون امام خمینی (ره) تلاش می کنیم در قالب برنامه های مختلف با موضوع نماز کار کنیم و لذت نماز را به بچه ها بچشانیم.

وی با بیان اینکه در عصری هستیم که جنگ شناختی در آن جریان دارد، افزود: باید با محتوای قرآن، نهج البلاغه، روایات و صحیفه سجادیه در این جنگ مبارزه کنیم چراکه این محتوا معجزه است.

کد خبر 1757351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha