فضایی که مسجد برای «زندگی با آیه‌ها» ایجاد می‌کند

هجدهمین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان، ضمن اشاره به راهکارهای تحقق منویات مقام معظم رهبری در عرصه تبدیل هر مسجد به پایگاه قرآنی، به برپایی جلسات خانگی و مسجدی تلاوت قرآن در شکل‌گیری گفتمان قرآنی در جامعه پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

راه‌های استمرار انس با مسجد از نوجوانی تا بزرگسالی


این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری داریم بر آنچه که در برنامه شنبه ۱۱ فروردین مصادف با نوزدهمین روز از ماه رمضان از آنتن شبکه تهران پخش شد.

در ابتدای برنامه حجت‌الاسلام «سید مصطفی حسینی»، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در مسجد صنیع‌الدیوان(محل ضبط برنامه اذانگاهی شبستان) حضور یافت.

وی در بخش آغازین مباحث خود در پاسخ به پرسشی در مورد طرح «زندگی با آیه‌ها» و کیفیت برگزاری این مسابقات گفت: این روزها همه نام زندگی با آیه‌ها را شنیده‌اند چراکه از جمله مسابقاتی است که در شبکه‌های مختلف برگزار شده و تبلیغات محیطی در فضای شهرها داشته و از سکوهای مختلفی چون شاد، روبیکا و همچنین در مجموعه جلسات قرآنی معرفی شده و اجرا می شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: مدت مدیدی بود که قرآنی‌ها دوست داشتند در ماه مبارک رمضان کار جمعی را در حوزه قرآن انجام دهند که امسال این اتفاق افتاد و بدون اینکه نام و نشان و لوگوی خاصی هم باشد طرح شکل گرفت.

فضایی که مسجد برای زندگی با آیه‌ها ایجاد می‌کند

وی افزود: طرح زندگی با آیه‌ها تلاش می‌کند به تناسب جزئی که مهمان آن هستیم فرآوری برجسته‌ ای را متناسب با زندگی از آن فراز ارایه کند که برای گروه های سنی مختلف نیز آماده شده است؛ البته عموم مردم این طرح را بیشتر به نام «مسطورا» می‌شناسند.

حجت الاسلام حسینی در مورد شکل گیری طرح زندگی با آیه ها گفت: این مفهوم از خود قرآن برداشت شده است؛ آنجا که خداوند فرمود: «لِیُنْذِرَ مَنْ کَانَ حَیًّا وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْکَافِرِینَ» (تا هر که را [دلی] زنده است بیم دهد و گفتار [خدا] در باره کافران محقق گردد)؛ البته این درست که قرآن را برای اموات نیز قرائت می‌کنیم و ثواب هم دارد اما قرآن دستورالعملی برای زندگانی است و مثل تابلو راهنمایی مسیر درست را نشان می‌دهد چنانکه خداوند فرمود: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا» (قطعا این قرآن به [آیینی] که خود پایدارتر است راه می ‏نماید و به آن مؤمنانی که کارهای شایسته می کنند مژده می‏ دهد که پاداشی بزرگ برایشان خواهد بود).

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: اگر امروز اختلالات و مشکلاتی را در فضای زندگی و موضوعات مختلف داریم همه به این دلیل است که قرآن در زندگی فردی و اجتماعی ما حاکم نشده است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه طرح زندگی با آیه‌ها پس از ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد یافت، به نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در اجرای این حرکت قرآنی اشاره کرد و افزود: بالغ بر ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری در سراسر کشور فعالیت دارند که همواره فعالیت‌های قرآنی متنوعی داشتند؛ اما اکنون به ویژه با توجه به این که مقام معظم رهبری سه سال پیاپی است که نسبت به تبدیل هر مسجد به پایگاه قرآنی تاکید می کنند، لذا نقش کانون ها پررنگ تر می شود.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در طول سالیان اخیر فعالیت‌های خوبی در عرصه قرآن انجام شده است، گفت: با این وجود از دو عرصه غفلت کرده ایم، نخست جلسات خانگی قرآن و دیگری بحث قرآن در مساجد؛ توسعه امر قرآن در کشور بدون مشارکت محلات و مسجد محل محقق نمی شود؛ خانواده های ما زمانی قرآنی می‌شوند که این دو پایگاه فعال باشند. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه به اهداف و چشم‌انداز طرح زندگی با آیه‌ها اشاره کرد و افزود: از جمله نیات ما این بود که با اجرای این طرح، موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ که از منویات مقام معظم رهبری بود محقق شود، البته قبل از آن و برای اجرای این مساله باید گفتمان قرآنی در کشور حاکم میشد لذا در لایه اول، ایجاد گفتمان قرآنی و آشنایی با آیات برجسته و سپس حفظ آن در قالب طرح «زندگی با آیه ها» مورد توجه قرار گرفت تا زمینه سازی برای انس و زندگی با قرآن فراهم شود.

فضایی که مسجد برای زندگی با آیه‌ها ایجاد می‌کند

حجت الاسلام حسینی در ادامه گفت: یکی از ایراداتی که وجود دارد این است که ما در بسیاری از اوقات فقط قرآن را ختم می‌کنیم در حالی که در جریان غزه شاهد بودیم چه افرادی از کشورهای اروپایی قرآن را خواندند و متحول شدند، اگر ما فقط برای تبرک سراغ قرآن رفتیم خوب است اما اگر به عنوان نسخه هدایت بخش به قرآن مراجعه کردیم خواهیم دید که اتفاقا قرآن برای همه مشکلات ما پاسخ دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه به لیالی قدر اشاره کرد و گفت: یکسال را برای رسیدن ماه رمضان صبر می کنیم و در طول این ماه مبارک منتظر رسیدن لیالی قدر هستیم که هر شب آن به اندازه هزار ماه منزلت و جایگاه دارد، هزارماه یعنی نزدیک به هشتاد سال یعنی به اندازه عمر یک انسان؛ بنابراین باید از این شبها نهایت استفاده را ببریم و تصمیم بگیریم و از خداوند طلب خیر کنیم.

در بخش دیگری از برنامه اذانگاهی شبستان، گزارشی از مسجد «ثارالله» زاهدان و کانون فرهنگی هنری این مسجد با عنوان سیدالشهدا(ع) پخش شد.

حجت الاسلام کوهکن در بخشی از این گزارش با اشاره به فعالیت‌های مسجد ثارالله اظهار کرد: ما در عرصه های مختلف قرآنی اعم از تلاوت، حفظ، تفسیر فعالیت داریم و به شکل جدی برنامه های قرآنی را در مسجد دنبال می کنیم تا جایی که این مسجد قرآن‌آموزان و قاریان متعددی را تربیت کرده است.

فضایی که مسجد برای زندگی با آیه‌ها ایجاد می‌کند

فضایی که مسجد برای زندگی با آیه‌ها ایجاد می‌کند

امام جماعت مسجد ثارالله زاهدان ادامه داد: محافل و مجالس قرآنی به صورت هفتگی با مدیریت کانون فرهنگی هنری مسجد برگزار می‌شود، همچنین مجالس تلاوت و تفسیر هم ظهرها و هم شب‌ها بعد از اقامه نماز جماعت در مسجد برقرار است.

در ادامه «مصطفی علیپور» با اشاره به فعالیت های کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا (ع) مسجد ثارالله زاهدان، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری نسبت به تبدیل هر مسجد به پایگاه قرآنی گفت: جزء خوانی و تلاوت روزانه قرآن به انضمام مباحث آموزشی، برگزاری برنامه های هیئت مسجد که به صورت هفتگی اجرا می شود و همچنین فعالیت های ورزشی از مهمترین برنامه هایی است که در مسجد داریم.

فضایی که مسجد برای زندگی با آیه‌ها ایجاد می‌کند

فضایی که مسجد برای زندگی با آیه‌ها ایجاد می‌کند

فضایی که مسجد برای زندگی با آیه‌ها ایجاد می‌کند

گفتنی است: پایان بخش برنامه اذانگاهی شبستان اختصاص به اجرای گروه تواشیح کانون فرهنگی هنری «مرصاد» از شهر ری داشت.

فضایی که مسجد برای زندگی با آیه‌ها ایجاد می‌کند
 

کد خبر 1756786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha