بایدهای کادرسازی در مسجد و فعالیت‌های مسجدی

هفتمین قسمت از برنامه اذانگاهی شبستان با حضور «محمدحسین نوحه‌خوان» به عنوان مهمان و فعال مسجدی به اهمیت کادرسازی در جامعه پرداخت، و مباحثی همچون اهمیت تحقق این مهم باید از معبر مسجد و فعالیت‌های مسجدی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش دارد، با نگاهی متفاوت به موضوع مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

روایت نخبه‌پروری و کارآفرینی در کانون‌های مساجد

در ادامه مروری بر آنچه که در برنامه دوشنبه ۲۸ اسفند مصادف با هفتمین روز از ماه رمضان روی آنتن رفت، خواهیم داشت.

بر پایه این گزارش: در ابتدای برنامه امشب «محمدحسین نوحه‌خوان» با حضور در برنامه اذانگاهی شبستان، با اشاره به اینکه دوران نوجوانی و بلوغ را همزمان با جنگ تحمیلی پشت سر گذاشته است، افزود: ما در چنین شرایطی بزرگ شدیم و رشد کردیم؛ اما با شهادت هرکدام از همرزمان یکی از مهمترین مسایلی که به ذهن‌مان خطور می کرد این بود که کادر آینده را بسازیم و اکنون بیش از ۳۰ سال است که در بحث کادرسازی و تربیت بچه‌ها فعالیت می کنیم؛ این رویکرد مهمی به ویژه برای مسئولان است چراکه بالاخره باید جایگزینی برای افرادی که در مسند هستند پیدا کنیم.

ضرورت کادرسازی در مسجد و با فعالیت‌های مسجدی

مدیر کانون فرهنگی هنری جوادالائمه (ع) مسجد جامع اراج، ادامه داد: از جمله رویکردهایی که در راستای تحقق این هدف دنبال کردم تغییر و جابه جایی بود، همواره سعی کردم که هرکسی وظیفه خودش را انجام دهد و در جایگاه اش قرار بگیرد، همین رویه نیز منجر به این شد که چندین نفر از این نوجوانان و جوانان که اکنون به سنین بزرگسالی رسیدند در مسئولیت های مهم کشوری حضور داشته باشند.

وی که در دانشگاه نیز تدریس داشته و تالیفات گوناگونی نیز دارد، در پاسخ به پرسشی در مورد یکی از کتاب‌هایش با موضوع نوروز گفت: ماجرای نوشتن این کتاب به سال ۱۳۸۳ باز می گردد که عید نوروز مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی شده بود، آن زمان در مسجد نشسته بودم و دیدم شخصی در مورد نوروز سخنانی به زبان می آورد که زیبا نیست، به منزل برگشتم و مشغول نوشتم این کتاب شدم و در آن مباحث روایی و تاریخی پیرامون نوروز را ارایه کردم و اتفاقا از این اثر استقبال فراوانی هم شد.

ضرورت کادرسازی در مسجد و با فعالیت‌های مسجدی

نوحه خوان تصریح کرد: از جمله نکاتی که در این اثر ارایه کردم، نظر خاص آیت الله کاشف الغطا است که شاید بهترین پاسخ در باب نوروز سخن ایشان باشد؛ خبرنگار از او سوال می کند که صریحا نظرتان را در باب نوروز بیان کنید و آن مرحوم در باب نوروز چنین پاسخی را ارایه کردند که: مردم چند نوع عید دارند، یکی جشن تولد است که فردی است، دوم جشن ملی که دولت ها برای خودشان می گیرند، همچنین اعیاد دینی و مذهبی مثل عید غدیر و فطر داریم و عید دیگری داریم که عید عالم و عید خداوند است که نوروز است، نوروز مختص ایرانیان نیست مختص تمام عالم است چون طبیعت سبز و شکوفا می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه نیمه ماه رمضان معروف به سفره کریم اهل بیت (ع) است، افزود: در این راستا و با توجه به اینکه امام حسن مجتبی (ع) مظلوم هستند، ما در کانون فرهنگی هنری جوادالائمه (ع) اقدام به انتشار پنج جلد کتاب پیرامون زندگی، سخنان تربیتی و بسیاری دیگر از جنبه های حیات آن حضرت کردیم.

در ادامه برنامه اذانگاهی شبستان، گزارشی از کانون فرهنگی هنری «الغدیر» شهرستان آبدانان مسجد امام موسی کاظم (ع) پخش شد و طی آن «محسن سلمان نژاد» مدیر مسئول این کانون در مورد فعالیت‌های متنوع بچه های مسجد در عرصه کلاس‌های فرهنگی هنری، ورزشی، کتابخوانی، اوقات فراغت سخن گفت.

ضرورت کادرسازی در مسجد و با فعالیت‌های مسجدی

همچنین بخش دیگری از برنامه امشب اختصاص به ارایه گزارش‌هایی از کانون فرهنگی شهدای بانقلان و همچنین کانون فرهنگی هنری امام خامنه ای در شهرستان بدره داشت.

ضرورت کادرسازی در مسجد و با فعالیت‌های مسجدی

ضرورت کادرسازی در مسجد و با فعالیت‌های مسجدی

ضرورت کادرسازی در مسجد و با فعالیت‌های مسجدی

این گزارش می افزاید: در ادامه حجت الاسلام محمدی، در گفت وگو با محسن قره‌شیخلو، مجری برنامه اذانگاهی شبستان در مورد خواص گل نرگس سخن گفت و اینکه از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که حتی اگر شده سالی یکبار گل نرگس را استشمام کنید چراکه تمامی مشکلات مغزی را از بین می برد.
وی همچنین با اشاره به برخی عادات و سبک زندگی مردم ژاپن نظیر زود خوابیدن، زود شام خوردن، بین الطلوعین از خواب برخاستن، بستن پیشانی هنگام کار سخت اظهار کرد: تمامی این موارد در روایات ما ذکر شده و کافی است به آنها مراجعه و عمل کنیم.

گفتنی است: اجرای سرود «لشکر عشق» توسط گروه سرود «وارث» از اسلامشهر حسن ختام این برنامه بود.

ضرورت کادرسازی در مسجد و با فعالیت‌های مسجدی

کد خبر 1755438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha