ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

سومین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان با گزارش‌های متنوعی از فعالیت‌های نوجوانان و جوانان مسجدی از شهرهای مختلف کشور روی آنتن رفت، گزارش‌هایی که نشان داد بچه‌های مسجد باوجود کمبود امکانات، چه اتفاقات بزرگی را رقم زده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش می‌کند با نگاهی متفاوت به مساله مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری داریم بر آنچه که در سومین شب از این برنامه رمضانی ارایه شد:

پنج‌شنبه، ۲۴ اسفندماه مصادف با سومین روز از ماه مبارک رمضان و سومین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان بود، در این قسمت بخش‌های مختلفی از فعالیت‌های مسجدی و همچنین گزارش‌های متنوعی از ویژه‌برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری از چند استان پخش شد.

بر پایه این گزارش: در ابتدای برنامه حجت‌الاسلام «محمد محمدی» دقایقی در مورد آداب معاشرت و رفتار افراد با یکدیگر سخن گفت و با بیان اینکه انسان از برخی مسایل در زندگی‌ غفلت می‌کند و تأمل چندانی بر آنها ندارد، اظهار کرد: این در حالی است که این موارد اهمیت فراوانی دارند، از جمله عدم دخالت در زندگی افراد و اینکه در حیطه شخصی آنها وارد نشویم و به قول معروف نخود هر آشی نشدن؛ هرکدام از این جملات و مَثَل‌ها به منظور و معنای خاصی بیان شدند. 

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

امام جماعت مسجد «حاج حسن صنیع‌الدیوان» ادامه داد: من روی این موارد در حال تفکر بودم و رسیدم به واژه «شبستان» و اینکه چرا نام این برنامه شبستان شده است؟ شبستان بخشی از مسجد است؛ این بخش از مسجد بسیار مهم است، برای مثال رهگذر یا مسافری به شهر می‌آمد و جایی برای ماندن نداشت در نتیجه به شبستان می‌رفت، یا پیامبر (ص) وقتی وارد مسجد می‌شدند به سوی شبستان مسجد می‌رفتند چراکه آنجا همواره افراد مختلف مشغول درس و بحث و مباحثه بودند و این مساله برای حضرت رسول(ص) بسیار اهمیت داشت و این طور نبود که حضرت(ص) فقط به مسجد بیایند و مشغول عبادت و اقامه انواع نمازهای مستحبی شوند.

در ادامه برنامه گزارشی از کتابخانه «فاطمه‌ها» واقع در باغ‌شهر دهکهان در جنوب کرمان ارایه شد؛ در این بخش «فاطمه میرشکاری» درباره شروع به کار این کتابخانه اظهار کرد: برادرم ۴۰ جلد کتاب داشت و اجازه استفاده بقیه افراد را از کتاب‌هایش می‌داد و سه نفر اول که از کتاب‌ها استفاده کردند اسم‌شان فاطمه بود و بر همین اساس برادرم اسم کتابخانه را «فاطمه‌ها» گذاشت.

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

وی در مورد دوران کودکی و نوجوانی‌ اش، گفت: فاطمه ها بیشترین وقت خود را با همین ۴۰ کتاب در ساختمان قدیمی که قبلا مغازه پدر ما بود می‌گذراندند، و همین حرکت و حضور مستمر و جدیت فاطمه‌ها باعث شد که به کتاب‌ها اضافه کنند، صنایع دستی خودشان را بفروشند و در نهایت این کتابخانه به عنوان کوچکترین کتابخانه در سطح کشور شناخته شد و پس از آن از سراسر کشور و حتی چندین کشور خارجی به اینجا کتاب ارسال کردند و کتاب‌های کتابخانه افزایش یافت تا جایی که ساختمان دو طبقه فعلی راه‌اندازی شد.

ساختمان قدیمی کتابخانه فاطمه‌ها

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

در ادامه یکی دیگر از اعضای کتابخانه فاطمه‌ها با لهجه شیرین محلی در مورد جشنواره قصه های زندگی گفت: این جشنواره به این شکل است که ما از حدود ۲۰ کودکی که با خود همراه کرده‌ایم می‌خواهیم که بروند و از مسایل روزمره زندگی خودشان و برای مثال وقتی مادرشان تنور روشن کرده و نان می‌پزد و با یکدیگر صحبت می‌کنند بنویسند و بعد بیایند و برای بقیه بخوانند.

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد سایر فعالیت‌های کتابخانه‌ فاطمه‌ها افزود: یکی از کتابخانه‌هایی که مورد حمایت کتابخانه فاطمه‌ها قرار گرفت، کتابخانه «دیهوت» کهنوج بود که قرار است با حضور ما سه نفر افتتاح شود؛ این کتابخانه توسط خانم دکتر روشن به یاد پدرش در خانه کوچکی در جوار مسجد ساخته شده است، امیدوارم این کتابخانه هم مثل کتابخانه فاطمه‌ها بزرگ شود و در آن فعالیت‌ها و کلاس‌های بسیاری برگزار شود.
 
در ادامه صحنه‌هایی از نان پختن یک مادر و قصه تعریف کردن برای دخترش پخش به زبان محلی همراه با زیرنویس برای مخاطبان پخش شد.

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام عباسیان، امام جماعت و مسئول کانون فرهنگی هنری «کربلا» در جوار مسجد «پنبه‌چی» در مسجد صنیع الدیوان به عنوان مهمان برنامه اذان‌گاهی شبستان حضور یافت و در مورد فعالیت‌های این مسجد سخن گفت.

حجت الاسلام عباسیان اظهار کرد: من متولد سال ۱۳۵۱ هستم و سال ۱۳۸۵ وارد مسجد پنبه‌چی در منطقه ۱۱ تهران شدم، کارهای مسجد ما در قالب هویت مسجد است، بسیج، کانون در قالب همین هویت کار می‌کنند و ماموریت‌هایی را که به ما در حوزه هنری، نظامی، انقلابی، فرهنگی ارایه شود را با همین رویکرد انجام می دهیم.

امام جماعت مسجد پنبه‌چی در مورد ارتباط با کودکان و نوجوانانی که حتی تا بزرگسالی و زمان ازدواج در این مسجد رفت و آمد دارند، گفت: پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین به ما یاد داده اند که اگر می خواهیم با کودک سر و کار داشته باشیم باید با زبان او صحبت کنیم، همچنین اگر بخواهیم با انسان میانسال صحبت کنیم با زبان خودش باید با او ارتباط بگیریم؛ به نظرم اگر بخواهیم فضا را برای ورود نوجوانان آماده کنیم باید فضا را برای آنها دلسپند و دلپذیر کنیم.

وی در ادامه گفت: ما در مسجد پنبه‌چی فضا را با توجه به نیاز بچه‌ها آماده کردیم به گونه‌ای که همین نوجوانان کارهای مسجد را انجام می‌دهند، کارهای فرهنگی می‌کنند و دکور می‌زنند، واقعیت آن است که اگر بخواهیم اسلام و انقلاب را در این مملکت را قوی کنیم  و استحکام بخشیم باید سراغ نوجوانان و جوانان برویم و فضا را برایشان دلپذیر کنیم، بچه‌های مسجد پنبه‌چی را با زور هم نمی‌توانید بیرون کنید! تا ۱۰ شب در مسجد حضور دارند و می‌نشینند و با یکدیگر گعده دارند؛ حدود ۱۰۰ پسر و ۱۰۰ دختر در مسجد ما حضور مستمر دارند، از جشنواره پخت غذا، راه اندازی ایستگاه صلواتی و هر فعالیت دیگری را بچه‌ها و والدین انجام می‌دهند.

امام جماعت مسجد پنبه‌چی تصریح کرد: اگر بگوییم مسجد فقط محل نماز خواندن است قطعا مسجد تاثیر نمی‌گذارد، امام خمینی (ره) فرمود: «مسجد سنگر است، سنگرها حفظ کنید». وقتی که سنگرها را حفظ نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ همواره باید به این مسایل توجه کنیم، من به دوستان مسجد هم گفته‌ام هر کسی با یک سلیقه به مسجد می‌آید، مسجد مال من نیست، خانه خداست، اگر امام جماعت واقعا امام جماعت باشد وظیفه‌اش نوکری است. 

وی گفت: ما در مسجد پنبه‌چی کمد جایزه داریم، کارت امتیاز داریم، یک دوچرخه برای ماه رمضان گذاشته‌ایم و برای دختران یک گوشی تلفن همراه که قرار است به برگزیده طرح ها و مسابقات اهدا کنیم.
حجت‌الاسلام عباسیان افزود: یک سری از افراد سالخورده هستند که متاسفانه برداشت‌ آنها این است که مسجد فقط صرفا جای نماز خواندن است، در حالی که مسجد فقط نمازخانه نیست، مسجد باید جهیزیه بدهد، دست جوان را بگیرد، اتاق عقد داشته باشد، اما متاسفانه برخی با این کارها مخالف اند.

در ادامه برنامه صحنه‌هایی از آماده کردن سفره افطار و رعایت سبک زندگی اسلامی در مسجد صنیع‌الدیوان با توضیحات حجت‌الاسلام محمدی، امام جماعت این مسجد پخش شد، از جمله اینکه وی عنوان کرد که هرگز نان را با چاقو نمی‌بُریم چراکه کراهت دارد و در روایت نیز به این موضوع اشاره شده است، خرما را به عدد فرد داخل ظروف می‌گذاریم، تربچه را کامل استفاده می‌کنیم یعنی با برگ و ساقه‌اش. ما در مسجد اسپند دود می کنیم چراکه رطوبت مغز را می گیرد.

در ادامه گروه سرود دختران «قدم یاس» کانون فرهنگی هنری شهید مطهری (از مسجد جامع زرکان شهرستان فردیس از استان البرز) در مسجد صنیع‌الدیوان حضور یافتند و سرود «جانم علی-علی» را اجرا کردند.

بخش دیگر این برنامه اختصاص به پخش گزارشی از کانون فرهنگی هنری «اندیشه» در روستای قره‌خانبندی و فعالیت‌های عرصه کتاب و کتابخوانی در این کانون داشت.

«فاطمه ایزانلو» به عنوان مدیر کانون فرهنگی هنری اندیشه گفت: من ۲۵ سال سن دارم و متولد مشهد و ساکن روستای قره ‌خانبندی بجنورد استان خراسان شمالی هستم، از دوره نوجوانی به کتاب و کتابخوانی علاقه داشتم، پس از ازدواج که به این روستا آمدم همواره خلاء وجود یک کتابخانه را احساس کردم، لذا در حسینیه روستا در سه رده سنی خردسال، نوجوان، مادران (مادران جوان و میانسال) فعالیت را شروع کردم، برای خردسالان کلاس های کتابخوانی، نقاشی و برای نوجوانان خوانش دسته جمعی کتاب، قرائت و حفظ قرآن را برگزار می کنیم.

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

ماجرای فرصت‌سازی بچه‌های مسجد در دل محرومیت‌ها

وی با اشاره به برخی مشکلات کانون فرهنگی هنری اندیشه و کتابخانه آن، بیان کرد: چندین ماه است که قول تهیه چندین جلد کتاب را به افراد روستا داده ایم اما هزینه زیاد است و هنور نتوانسته ایم این کتاب ها را تهیه کنیم.

این گزارش می افزاید: برنامه اذان گاهی شبستان در ادامه به مسجد صنیع الدیوان بازگشت و حجت الاسلام محمدی، امام جماعت این مسجد اظهار کرد: ما دو سفره را در شبستان مسجد پهن کردیم، در سفره بزرگتر رحل و قرآن قرار دارد، همواره تلاش می کنیم تا در تفاسیری که می خواهیم ارایه کنیم موضوع سلامت جسم و روح مورد توجه باشد، در روایت آمده است اگر غذای پاک بخورید عمل صالح انجام می دهید. برای پاک بودن باید دقت کنیم که غذا سالم باشد، در قرآن هم به زیتون و انجیر قسم خورده شده است، پیامبر فرمود: روزه بگیرید سالم می مانید. نفرمودند که سالم بودید روزه بگیرید. این بسیار مهم است که دانیم روزه داری برای سلامت جسم ما است.
 

کد خبر 1754912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha