روایتی متفاوت از شهدای گمنام در نمایش مسجدیِ «مجنون»

نمایش «مجنون» از راه‌یافتگان به نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان، با کارگردانی علی ربیحاوی پور این روزها راوی گمنامی شهیدان در جزیره مجنون است، نمایشی که با استقبال مسجدی‌ها و دیگر اقشار مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان از ۱۳ اسفندماه آغاز شده و ۱۸ این ماه به کار خود پایان می دهد. ازجمله نمایش هایی که در این ایام توسط گروه های نمایش بچه های مسجد در مساجد اجرا می شود، «مجنون» است که با کارگردان آن گفتگو کرده ایم.

علی ربیحاوی‌پور کارگردان، نمایش «مجنون» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های خبرگزاری شبستان درباره سابقه فعالیت های نمایشی خود به عنوان یکی از بچه های مسجد، بیان کرد: متولد ۱۳۷۷ و از استان مازندران از کانون شهدای شهبند مسجد امام حسن مجتبی(ع) ساری در این جشنواره شرکت کرده ام.

 کارگردان نمایش مجنون ادامه داد: از سال ۹۱ تئاتر را با بازیگری و دستیاری در نمایش های متفاوت شروع کردم و از سال ۹۴ به صورت حرفه ای تر تئاتر را دنبال می کنم و سال ۱۴۰۰ اولین کارگردانی  من با عنوان عروس در جشنواره بسیج شکرت کرد و مورد اقبال قرار گرفت

وی تصریح کرد: این اولین کارگردانی و بازیگری و طراحی فنی ما در آن سال بود؛ همچنین  کار دیگری ما داشتیم به نام بابان در  جشنواره ملی فردا در کرمان شرکت کرد و جوایز متعددی  گرفت و پس از آن نیز تولید مجنون رقم خورد که در جشنواره بسیج  به صورت کشوری برگزار شده بود، اکران شد.

ربیحاوی‌پور با اشاره به حمایت های مدیر کانون شهبندی از نمایش مجنون، بیان کرد: آقای مهدوی زحمات فراوانی در پشتیبانی و حمایت از این نمایش داشت و پا به پای ما به صورت جهادی پیش آمد و ما را تا اینجا  حمایت کرد و ممنون زحمات ایشان هستیم.
ربیحاوی پور در زمینه ورود کانون شهبند به عرصه تئاتر و نمایش تصریح کرد: کانون ما از سال ۹۷ در جشنواره ای که به نام بچه های مسجد در مازندران برگزار شد، شرکت داشت و متأسفانه بعد از آن این جشنواره ادامه پیدا نکرد.
وی ادامه داد: امسال بار دیگر و با برگزاری اولین دوره جشنواره شبستان که زیر نظر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد است، در این جشنواره شرکت کردیم.
ربیحاوی پور در ادامه گفت: ما هم به صورت صحنه ای و هم به صورت  خیابانی کار می کنیم؛ کار های خیابانی در مسجد هم قابل اجرا است، بحث موضوعی هم بیشتر کارهای دفاع مقدس انجام می دهیم  و دغدغه ما  حقیقتا کار اجتماعی و نو برای دفاع مقدس و مقاومت علیه داعش و جریان  فلسطین و ... است.
وی در توضیح محتوای نمایش «مجنون» که این روزها در برخی مساجد تهران در حال اجرا است، گفت: نمایشنامه مجنون قصه سه شهید گمنام در جزیره مجنون و مفقود شدن آنها را به نمایش می گذارد. این شهدا جریان زندگی خود را تعریف می کنند و این که اصلا چه اتفاقی افتاد که به جبهه آمدند؛ هر کدام قصه ای دارد و در نهایت هم این شهدا  تفحص می شوند و پیکر مطهرشان به وطن باز می گردد.
ربیحاوی پور همچنین بیان کرد: این کار را از مرداد ماه با همکاری یک گروه پنج‌نفره کلید زدیم و در واقع این گروه اتاق فکر تولیدات را تشکیل می دهند و کار را به صورت کارگاهی و تعاملی پیش می بریم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: جشنواره تئاتر شبستان جریانی خوب و اثرگذار است به شرط آنکه بتوان تراز آن را در سطح دیگر جشنواره های ملی و بین المللی بالا برد و برگزیدگان آن هم همچون برگزیدگان دیگر جشنواره ها از مزایا و حمایت ها برخوردار شوند. باید دغدغه بچه های مسجد شنیده و برایشان فضای آرام به منظور کار موثر ایجاد شود.

کد خبر 1753506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha