روایت بچه‌های مسجد از مقاومت زنان ایزدی مقابل داعش

نمایش «انوا» از برترین‌های نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان روایتی متفاوت از مقاومت زنان در مواجهه با داعش را روایت می‌کند؛ مقاومتی که از دل ویرانه‌ها تا دریافت جایزه جهانی صلح نوبل ادامه یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان ویژه گروه های نمایشی کانون های فرهنگی هنری برگزار شد و ۱۸ اسفندماه همزمان با سالروز تأسیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد برترین های خود را شناخت.

در ادامه مروری داریم بر نمایش «انوا» که در بخش ها مختلف این جشنواره موفق به کسب رتبه برتر و جایزه شده است.

سحر محسنی، کارگردان نمایش «انوا» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های خبرگزاری شبستان، بیان کرد: متولد ۱۳۷۰ و فارغ التحصیل  رشته معماری از شهرستان ساری هستم، گروه ما از کانون فرهنگی هنری «شهبند» مسجد امام حسن مجتبی(ع) با  دو کار در این جشنواره  شرکت کردیم؛ یکی در بخش عمومی مختص آقایان و یک کار هم در  بخش مهر به نام «انوا».

محسنی  با اشاره به داستان «انوا» افزود: قصه نمایش مربوط به مقاومت بانوان در مقابله با داعش را روایت می کند. داستان «انوا» برگرفته از حقیقت تلخ زندگی «نادیا مراد» دختر ایزدی است که بعد از حمله داعش به سرزمین شان در لحظه انتخاب قرار می گیرد بدین صورت یا باید خودش را بکشد که بعد از او داعش خانواده‌اش را می کشند یا باید به نکاح ۴۰ داعشی درآید، در ادامه او موفق به فرار می شود و اکنون توانسته جایزه جهانی صلح نوبل را کسب کند.

وی تصریح کرد: این نمایش تلاش دارد مقاومت بانوانی را ترسیم کند که جنگ، خشونت و داعش آنها را از پا درنیاورد بلکه مقاومت و تلاش کردند تا دختران و زنانی را که با نکاح با داعشی ها مجبور شده بودند به جمع ایزدی ها بازگردانند.

وی ادامه داد: از چندین ماه پیش که فراخوان نخستین جشنواره تئاتر شبستان اعلام شد، تمرین ها را آغاز کردیم؛ خوشبختانه، هر دو کار  در مرحله بازبینی مورد قبول واقع شد.

کارگردان نمایش مسجدی «انوا» افزود: نویسنده نمایش استاد حسین ذوالفقاری است و بازیگری آن نیز توسط خانم مهدیس رجبی انجام شده است.

وی با اشاره به سوابق فعالیت های خود در زمینه تئاتر و نمایش گفت: در مازندران چندین بار در جشنواره بچه های مسجد شرکت کردیم و با فضا آشنایی داشتیم؛ ولی پیش از این دایره حضور ما در جشنواره ها در سطح استان مازندران بود، وقتی فراخوان جشنواره اعلام شد و با حمایت بالای کانون هم مواجه شدیم خود را برای نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان آماده کردیم.

محسنی اضافه کرد: اگرچه جشنواره های مسجدی با روحیه جهادی و انگیزه های شخصی برگزار می شود اما این بدان معنی نیست که حتما بچه ها برای رسیدن به اجرا باید سختی بسیار بکشند، القای چنین فضایی بچه ها را از کار نمایشی در مسجد دلزده می کند، اما اگر شرایط برای تمرین و اجرای کارهای فاخر در مساجد فراهم شود، ظرفیت ها و استعدادهای نمایشی در مساجد شکوفا می شود.

وی تأکید کرد: برای جذب فعالان نمایشی به مساجد باید شرایط فعالیت و نوع برخورد با هنرمندان در مساجد همچون دیگر مکان ها باشد.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر شبستان فضای خوبی را برای فعالیت نمایشی در مساجد ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: قشر مسجدی پیشتر نسبت به تئاتر و نمایش گارد داشتند اما در طول چند روز اجرا استقبال خوب آنها را شاهد بودیم و نمازگزاران برای مشاهده پیش‌قدم بودند و نسبت به ثبت‌نام بچه ها در در کلاس آموزش تئاتر اقبال داشتند.

کد خبر 1753505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha