ماجرای تحقق محله اسلامی به همت مسجد جاوید و جوان‌هایش

امام جماعت جوان مسجد جاوید با هویت‌بخشی و سپردن مسئولیت ها به نوجوانان و جوانان، جمعیت قابل توجهی را گردهم آورده و پای ثابت برنامه های مسجد نموده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،«مسجد جاوید» در خیابان شریعتی، جزو مساجد قدیمی و فعال منطقه ۷ پایتخت و از جمله مساجدی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محل رفت و آمد بزرگانی همچون شهیدان مفتح، مطهری و باهنر و به همت آنها این مسجد پایگاهی برای رفت و آمد جوانان و نیز طرح مباحث روشنفکری و روشنگری بوده است.

حجت‌الاسلام «امیراردلان تیموری»، امام جماعت جوان و فعال «مسجد جاوید» از زمان حضور در این خانه خدا، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی در این مسجد انجام داده، وی جمعیت قابل توجهی از نوجوانان و جوانان محله را گرد هم آورده و آنها را پای ثابت برنامه‌های مسجد کرده است.

 این امام جماعت جوان با سپردن مسئولیت‌های مختلف به نوجوانان و جوانان مسجد به آنان هویت بخشیده و موجب شده که آنها نیز به صورت خودجوش علاقه مند به فعالیت در برنامه های مسجد شوند. تشکیل هیأت دانش آموزی و جوانان و انجام صفر تا صد فعالیت های این هیأت در سایه تدبیر و درایت امام جماعت مسجد محقق شده است. افزون بر این، امام جماعت مسجد جاوید با جذاب سازی دوره‌ها و برنامه های مسجد توانسته حضور جوانان را در مجموعه ماندگار کند.

حجت الاسلام «امیرارسلان تیموری» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردهایی که در این مسجد برای رونق حضور نوجوانان و جوانان مورد توجه قرار می گیرد، گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات در مناسبت‌های ملی و مذهبی در مسجد یکی از رویکردهای مورد توجه است، در این زمینه ما در«مسجد جاوید» همواره سعی کرده ‎ایم، برای همه مناسبت‌ها برنامه داشته باشیم  و برنامه‌ها را به گونه ای طراحی می کنیم که بسیاری از اهالی محله می دانند، مسجد برای هر مناسبتی چه برنامه ای دارد.

ماجرای تحقق محله اسلامی به همت مسجد جاوید و جوان‌هایش

امام جماعت مسجد جاوید بیان کرد: مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی هایشان در سال ۱۳۹۰ در مورد جایگاه مسجد فرمودند: «روح مسجد، کالبد زندگی را پرنشاط و پرانگیزه می‌سازد. در هر جا سامان زندگی هست، مسجد، مرکز و کانون اصلی است. در بنای شهر و روستا، در مدرسه و دانشگاه، در مراکز جمعیتی از بازارهای کسب و کار تا فرودگاهها و جاده‌ها و پایانه‌های سفری و تا آسایشگاهها و بیمارستانها و بوستانها و گردشگاهها، در همه و همه باید مسجد را همچون قطب و محور بنا نهاد. مسجد در همه جا باید پاکیزه، زیبا و آرامبخش باشد. مدیریت محتوایی و معنویِ مسجد که بر دوش روحانی مسجد است باید خردمندانه و مسئولانه، و حتی عاشقانه باشد... اگر مسجد، کیفیت شایسته‌ی خود را بیابد، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه و مردم و مسئولان برداشته خواهد شد». ما در مسجد با توجه به منویات مقام معظم رهبری تمام تلاشمان در این راستا بوده است که با احیای کارکردهای اصلی، مسجد را ملجأ و همچنین خانه‌ امن الهی برای همگان به ویژه نوجوانان و جوانان کنیم.

ماجرای تحقق محله اسلامی به همت مسجد جاوید و جوان‌هایش

حجت الاسلام تیموری در ادامه بیان کرد: تلاش ما در «مسجد جاوید» بر این است با توجه به ذائقه و نیاز مخاطبان برای همه‌ اقشار و سنین در مسجد برنامه داشته باشیم، به همین جهت فعالیت‌هایی آموزشی و تفریحی، ورزشی به طور منظم در مسجد دنبال می شود، از طرفی با آسیب شناسی محله و شناسایی ظرفیت های محلی در قالب طرح «محله‌ اسلامی»، سعی کردیم در محورهای سبک زندگی اسلامی، مبارزه با فساد، مشارکت و تعاون و همدلی فعالیت داشته باشیم. هدف این طرح دستیابی به محله‌ای سالم، با نشاط، مردمی، همدل و دارای بصیرت دینی و انقلابی و پیرو سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و دارای مهارت‌های شغلی است.

ماجرای تحقق محله اسلامی به همت مسجد جاوید و جوان‌هایش

وی ادامه داد: برای تحقق این طرح، هشت کارگروه برای شناسایی و رفع آسیب‌های محله در حوزه‌های بهداشت و درمان، نیکوکاری، امنیت عمومی، فرهنگی و اجتماعی، عمران و آبادانی تشکیل دادیم که اعضای این کارگروه‌ها با کمک ظرفیت‌های محلی و نیز جوانان مسجدی برای رفع مشکلات محله مشارکت دارند. یکی دیگر از اثرات مثبت اجرای این طرح حساس نمودن نوجوانان و جوانان برای دستگیری از همنوعان است.

ماجرای تحقق محله اسلامی به همت مسجد جاوید و جوان‌هایش

حجت الاسلام تیموری یکی از کارگروه‌های فعال مسجدِ را مرکز «خیریه» معرفی کرد و گفت: اعضای این مرکز، خانواده‌های آسیب‌پذیر محله را شناسایی و نیاز آنها را اعم از معیشت، شغل، وام قرض‌الحسنه  رفع می‌کنند، از طرفی اهدای بسته های معیشتی به خانواده‌های نیازمند، برپایی بازارچه‌های کارآفرینی برای بانوان سرپرست خانوار و ایجاد شغل برای جوانان ساکن محله، پرداخت اجاره مستاجران از جمله فعالیت‌های این کارگروه خیریه است.

ماجرای تحقق محله اسلامی به همت مسجد جاوید و جوان‌هایش

امام جماعت مسجد جاوید با اشاره به محور فعالیت های کارگروه «بهداشت و درمان»، تصریح کرد: با بیمارستان «خانواده»، که همجوار مسجد است، تعامل داریم تا تسهیلات به بیماران نیازمند ارائه و یا هزینه های درمان آنها به صورت رایگان انجام شود. به گفته این روحانی فعال مسجدی فعالیت این کارگروه، تنها در حوزه اقتصادی نیست، بلکه خانواده های تحت پوشش، تحت رصد فرهنگی مسجد نیز قرار می گیرند و به آنها کمک های فرهنگی نیز می‌شود. انجام همین فعالیت ها و نیز رسیدگی به مشکلات مردم، موجب نشاط و پویایی در مردم بویژه جوانان شده است چرکه مردم می بینند مسجد مأمن و پناهگاهی برای همه اقشار محله شده به همین جهت حضور پررنگی در مسجد می یابند.

ماجرای تحقق محله اسلامی به همت مسجد جاوید و جوان‌هایش

حجت الاسلام تیموری ابتکارات جالبی نیز برای به کارگیری جوانان در امور مساجد دارد، وی با شبکه‌سازی و مردمی سازی فعالیت‌ها، توانسته بسیاری از جوانان را مسئول فعالیت های مسجدی کند. به گفته وی برخی از اهالی مسجد با سپردن مسئولیت به نوجوانان و جوانان مخالف هستند و با این کار موجب کمرنگ کردن حضور آنها در مسجد شده اند، در حالی که باید روحانی دغدغه مند با برخورد عالمانه، ارتباط آگاهانه و اختصاص وقت برای این قشر و نیز سپردن مسئولیت، آنها را جذب مسجد کند.

واسپاری مسئولیت ها به جوانان

وی تأکید کرد: جوان به قبول مسئولیت و دیده شدن علاقه دارد، به همین جهت با توجه به روحیه و انگیزه جوانان و نوجوانان از ظرفیت آنها در کارها  استفاده می کنم، تا جایی که آنها خودشان متولی اجرا و مدیریت صفر تا صد فعالیت‌های مسجد از جمله هیأت هستند و حتی گاهی  سخنرانان مراسم ها و نیز برنامه های قرآنی توسط خود جوانان انتخاب و تأمین می شود.

یکی دیگر از ابتکارات امام جماعت مسجد جاوید برگزاری سلسله نشست های «جهاد تبیین» و «میز خدمت» در مسجد با حضور مسئولان است، به گفته حجت الاسلام تیموری این جلسات با عنوان «افق روشن» در مسجد برگزار می شود و از این طریق توانسته ایم در روشنگری و بصیرت بخشی مردم گام های اثرگذاری برداریم. همچنین با ارتباط‌ گیری بانوان مسجدی با مدارس دخترانه اطراف مسجد، جلسات هفتگی برای دانش آموزان و مسئولان مدارس دخترانه برگزار کردیم که از این طریق برخی از دانش آموزان، که اهل عبادت و رعایت احکام نبودند، در حال حاضر در نمازهای جماعت شرکت می کنند و به رعایت حجاب پایبند شده‌اند.

کد خبر 1750995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha