«جنگ بیمارستان‌ها؛ دکترین آوارگی»

فیلم مستند تحقیقی «جنگ بیمارستان... دکترین آوارگی» از استراتژی نظامی اسرائیل برای هدف قرار دادن بیمارستان‌ها در نوار غزه پرده برمی دارد که در سال ۱۹۴۸ میلادی نیز از همین دکترین برای آواره کردن فلسطینی‌ها استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل الجزیره، فیلم مستند تحقیقی «جنگ بیمارستان... دکترین آوارگی» نشان می‌دهد که استراتژی نظامی اسرائیل برای هدف قرار دادن بیمارستان‌ها در نوار غزه با دکترین آوارگی اشغالگران که در سال ۱۹۴۸ علیه فلسطینی‌ها اجرا شد، مرتبط است.

مستند «جنگ بیمارستان...دکترین آوارگی» با تکیه بر تجزیه و تحلیل گرافیکی، نظارت دیجیتال و ردیابی تصاویر ماهواره‌ای، اهداف واقعی اسرائیل در پشت خالی کردن بیمارستان‌ها در نوار غزه از آوارگانی را که از بمباران گریخته‌اند، نشان می دهد. به نظر می‌رسد که استراتژی نظامی اسرائیل برای کوچ اجباری در جنگ ۲۰۲۳ غزه که بالاترین آمار تلفات را از زمان نکبت به ثبت رساند، وجود داشته است.

«جانی منصور» تاریخ نگار و مدرس دپارتمان مطالعات تاریخی در دانشکده آکادمیک بیت برل، آنچه را که اشغالگران امروز در غزه انجام می‌دهند و آنچه گروه‌های صهیونیستی در جریان نکبت مرتکب شدند، ارتباط برقرار می‌کند و می‌گوید: قتل‌عام‌های بسیاری در سال ۱۹۴۸ علیه فلسطینیان انجام شد و بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های پزشکی را هدف قرار داد. اشغالگران دستورالعمل‌ها و اعلامیه‌هایی را همانند امروز از هواپیما صادر کردند که از فلسطینی‌ها می‌خواست خانه‌ها و روستاهای خود را ترک کنند.

 بر اساس این مستند، جنگ اسرائیل علیه غزه در سال ۲۰۲۳ با تمرکز بر ۴ مرحله که عنوان اصلی آن بیمارستان‌ها بود، چرخش نظامی وحشیانه تری به خود گرفت.

منصور می‌گوید: اسرائیل از روز اول جنگ اهداف خود را مشخص کرد، به طوری که ارتش این رژیم در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ یک «گذرگاه امن» برای آوارگان با استفاده از خیابان صلاح الدین (مرکز نوار غزه) ایجاد کرد و از ساکنان خواست خانه‌های خود را ترک کنند و به سمت جنوب نوار حرکت کنند، سپس این رژیم اعلامیه هایی را منتشر کرد که از فلسطینیان در غزه خواست تا خانه های خود را تخلیه کنند. پیش از آن، نیروی هوایی اسرائیل حملات خود را به ساختمان های غیرنظامی در شمال و مرکز شهر غزه تشدید کرد.

هدف گیری سیستماتیک بیمارستان‌ها

سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان «هشام جابر» می گوید: از ابتدای حمله به غزه، استراتژی اساسی این بوده است که بیشترین تعداد ممکن از ساکنان غزه را از این منطقه خارج کرده و آن تحت کنترل قرار گیرد.

 سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان می گوید: با وجود اشغال ۸۰ درصد از شمال نوار غزه، اسرائیل هنوز آن را تحت کنترل درنیاورده است.

 این مستند بر استراتژی اسرائیل مربوط به بمباران مراکز بهداشتی به ویژه بیمارستان ها برای مجبور کردن ساکنان به فرار متمرکز است.

برهمین اساس، از زمانی که اسرائیل جنگ علیه غزه را آغاز کرد، به بمباران مراکز درمانی و مراکز پزشکی  و کارکنان بخش بهداشتی اقدام کرد.

درخواست برای تخلیه مراکز بهداشتی و بمباران آنها نشان دهنده وجود استراتژی آوارگی اجباری نزد اسرائیل است.

 براساس این فیلم مستند، اشغالگران با قطع سوخت، برق و آب ساکنان نوار و جلوگیری از ورود تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌های در شمال غزه به عنوان مقدمه‌ای برای اجرای استراتژی اسرائیل در خشن‌ترین شکل خود ،هدف قرار دادن بیمارستان‌ها را آغاز کردند.

 این فیلم - که اولین فیلم عربی درباره جنگ جاری در غزه است - هدف قرار دادن بیمارستان‌ها را به تصویر می کشد. در ۹ اکتبر، بیمارستان بیت حانون در شمال نوار غزه، دو روز پس از بمباران، از خدمت خارج شد و سپس بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به طور پی در پی از خدمت رسانی خارج شدند تا زمانی که کل بخش بهداشت در شمال نوار غزه  فروریخت.

 خشونت آمیزترین مسئله زمانی رخ داد که ارتش اشغالگر بیمارستان معمدانی را در ۱۷ اکتبر با بمباران ویرانگر هدف قرار داد. این بیمارستان یکی از تجمعات اصلی آوارگان در شمال نوار غزه بود.

« غسان ابوسته» جراح و داوطلب درپزشکان بدون مرز در غزه، می‌گوید: حذف فیزیکی پزشکان سیستماتیک و عمدی بوده است، زیرا اشغالگران، پزشکان متخصص همچون پاتولوژیست کلیه و متخصص اورژانس که در غزه بسیار کم هستند، هدف قرار دادند.

پس از هدف قراردادن بیمارستان معمدانی، اسرائیل خط آتشی ایجاد کرد که زخمی‌ها و ساکنان شمال غزه مجبور به مهاجرت به جنوب از مسیر مشخص شده در خیابان صلاح الدین شدند.

طرح تخلیه و تقسیم نوارغزه          

این فیلم مستند پس از تجزیه و تحلیل جدول زمانی هدف‌گیری بیمارستان‌ها و خروج شان از خدمت رسانی، به این نتیجه رسید که بمباران بیمارستان‌ها با حرکت آوارگان از شمال نوار غزه به سمت جنوب، با حجم جابجایی یک میلیون و ۹۰۰ هزار از شمال به جنوب مرتبط است.

 همچنین تصاویر ماهواره‌ای ویژه‌ای به دست آمده نشان می‌دهد که اجرای استراتژی تخلیه بیمارستان انجام شد.

براساس این تصاویر ماهواره‌ای، ارتش اسرائیل جاده‌ای آسفالت‌شده را در مسیر جدا کننده  شمال و جنوب غزه و یک ایست بازرسی در نزدیکی خیابان صلاح‌الدین را ایجاد کرده است.

وزارت اطلاعات اسرائیل در نشست سیزدهم اکتبر در مورد اهمیت مهاجرت در مسیر مشخص شده برای آوارگی اجباری به سینا به عنوان بخشی از طرح‌های تخلیه و تقسیم غزه، برگزار شد

«گیلیس دقیرس» وکیل دادگاه کیفری بین المللی، تأکید می کند: بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی مناطق خود را در وضعیت اخراج اجباری ترک کردند، در حالی که در زمان نکبت این تعداد به ۷۰۰ هزار نفر در یک سال رسید. به همین دلیل می توان گفت که در غزه به عنوان «خشونت بی سابقه» رخ می دهد. این فیلم اشاره دارد که استراتژی نظامی اسرائیل در قبال بیمارستان‌ها به سمت جنوب نوار غزه منتقل شده است.

حال این سوال مطرح می شود که  آیا بیمارستان‌ها وسیله‌ای برای دستیابی به یک هدف استراتژیک بزرگ‌تر هستند که شامل تغییر منطقه از طریق کوچ اجباری همانند سال ۱۹۴۸ است یا خیر؟

کد خبر 1745836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha