نقش توانمندسازی مساجد در اداره ارزان کشور

حجت‌الاسلام میرمحمدیان در دیدار با استاندار اردبیل با شرح اثر توانمندسازی مساجد در اداره ارزان کشور، گفت: صرف واگذاری خدمات به مساجد کافی نیست و دولت باید با توانمندسازی امامان و کنشگران مسجدی زمینه خدمت رسانی مساجد به مردم را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان در جریان سفر به استان اردبیل با سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل دیدار و گفت و گو کرد.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به نقش مسجد در مردم سالاری دینی و اداره کشور اظهار کرد: در مورد مسجد یک وقت زمان صرفاً به مثابه یک عبادتگاه و یا به عنوان یک مرکز تربیتی و کنشگری اجتماعی است.

مسجد پایه جامعه پردازی است

وی ادامه داد: امروز حتی کلیساها برای جذب مخاطب وارد کارهای اجتماعی و تربیتی با سبک خودشان شده اند؛ ولی تقریری که ما از مسجد داریم هیچکدام از اینها نیست، بلکه مسجد را محور مردم سالاری دینی و پایه جامعه پردازی می دانیم. همان جامعه پردازی که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، پایه این جامعه پردازی مسجد است.

حجت الاسلام میرمحمدیان مسجد را محل اتصال ولایت عرضی به همدیگر معرفی و ابراز کرد: با فرض وجود برادری، همسایگی و خانوادگی در جامعه دینی، مسجد محله تلاقی و تقویت آنها است.

وی ادامه داد: در مقابل تمدن غرب به دنبال آن است که جامعه آحاد جدای از هم و رها باشند تا دولت بتواند آنها را  نه به طور مستقیم بلکه از طریق رسانه ها مدیریت کند؛ در حالی که ما دنبال این هستیم که جامعه از چنین حالتی بیرون بیاید و مجموعه ای منسجم و مرتبط با هم باشد که اجزای آن همدیگر را پوشش دهند.

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: در چنین شرایطی اداره جامعه بهتر و کم هزینه تر است چراکه در مدل اداره جامعه با سبک مدرن همه خدماتی را که به مردم داده می شود تبدیل به عدد و رقم و ریال می کنند، در صورتی که در جامعه سنتی خیلی از این خدمت ها در جامعه معادل ریالی نداشته و هزینه ای را نیز بر دولت تحمیل نمی کند.

اداره جامعه دینی کم هزینه تر از جوامع دیگر است

وی ادامه داد: سرکشی به همسایه یا  نگهداری کردن از افراد مسن تر و بزرگسالان و حتی نگهداری کردن از بچه ها و خیلی از کارهای دیگر در جامعه دینی معادل ریالی ندارد. به همین دلیل است که هزینه اداره کردن جامعه دینی بسیار کمتر از یک جامعه مدرن است؛ در حالی که خیلی از جوامع مدرن هزینه های سنگینی برای بیمه، خدمات عمومی و... پرداخت می کنند.

نقش توانمندسازی مساجد در اداره ارزان کشور

مسجد در طراحی تمدنی برجسته تر دیده شود

حجت الاسلام میرمحمدیان تأثیرپذیری از جوامع مدرن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر بخواهیم جامعه را بازطراحی و طرح اسلامی را جایگزین کنیم، باید مسجد در طراحی تمدنی برجسته تر دیده شود.

وی با اشاره به مسأله حمایت دولت از مساجد، بیان کرد: تقویت مساجد نیازمند دو اقدام است، با این اقدامات مساجد هم تقویت می شوند و هم می توانند به دولت کمک کنند و اصلا نیازی به حمایت مالی دولت نخواهند داشت.

مدیرعامل بنیاد هدایت واگذاری بخشی از خدمات  دولتی به مساجد را اولین راهکار تقویت مسجد دانست و تأکید کرد: طبق گفته مسئولان دولتی، حاکمیت حدود شش هزار خدمت به مردم می دهد که اگر تنها تعدادی از این خدمات را از طریق مساجد به مردم بدهیم مشکل مساجد حل می شود و این مهم ترین کاری است که دولت باید انجام دهد.

کارگزاران مسجد باید توانمند شوند

وی توانمندسازی کنشگران مسجدی در زمینه خدمت رسانی به مردم را دومین راهکار تقویت مساجد دانست و افزود: صرف واگذاری خدمات به مساجد کافی نیست و دولت باید با توانمندسازی امامان و کنشگران مسجدی زمینه خدمت رسانی مساجد به مردم را فراهم کند؛ چرا که اگر ما کمک کنیم مساجد توانمند شوند و بعد به آنها مسئولیت بسپاریم، مساجد هم بیشتر محل مراجعه مردم می شوند و هم پشتوانه مالی پیدا می کنند.

حجت الاسلام میرمحمدیان ادامه داد: اینچنین توسعه اجتماعی، کاهش آسیب های اجتماعی و بازآفرینی شهری و انواع مسئله های جدی را که در حوزه های مختلف مثلاً آبادانی و پیشرفت و توسعه منطقه ای وجود دارد، می توان پیش برد.

وی در ادامه از استاندار اردبیل خواستار اجرایی شدن طرح توانمندسازی مساجد استان با محوریت مناطق کمتر برخوردار شد و گفت: ما باید تلاش کنیم مساجد را رشد دهیم، ایده این رشد را در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز ارائه و نیز بسته های توانمندساز آماده کرده ایم و از طرح توانمندسازی پشتیبانی می کنیم.

مدیرعامل بنیاد هدایت در پایان خاطر نشان کرد: همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با استانداری در مناطق کم‌برخوردار و نیز توانمندسازی کنشگران مسجدی، علاوه بر واگذاری خدمات به آنها مساجد را برای اداره کشور با هزینه کمتر و پایدارتر و نیز تحقق مردم سالاری دینی تقویت می کند.

کد خبر 1738808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha