لبیک کانون‌های تخصصی خواهران به مطالبه رهبری/ از الگوی سوم زن تا سبک زندگی

حجت‌الاسلام رهبری با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنریِ تخصصی خواهران با ساختار جدید و مستقل و با هدف تحقق مطالبه رهبری در موضوع الگوی سوم زن مسلمان در استان‌های مختلف تأسیس شده‌اند، گفت: محتوای آموزشی این کانون‌ها توسط هیئت اندیشه‌ورز در دست تهیه و انتشار است.

حجت الاسلام والمسلمین روح‌الله رهبری در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به راه اندازی بیش از ۱۰۰۰ باب کانون تخصصی خواهران در مساجد، اظهار کرد: پیش از این نیز کانون های خواهران داشتیم و مدیرانی از خواهرانِ فعال فرهنگی هنری در مساجد از سال‌های قبل مشغول بودند و فعالیت های مطلوب و اثرگذار در عرصه های مختلف داشتند.

وی ادامه داد: اما ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بر آن است تا با راه اندازی کانون های تخصصی خواهران، مسائل تخصصی آنها همچون عفاف و حجاب، سبک زندگی و خانواده را محور فعالیت و اجرای طرح و برنامه های فرهنگی هنری قرار دهد؛ لذا محور فعالیت این کانون ها مسائل مرتبط با زن، خانواده و سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: از این رو، در همه فعالیت هایی که در این کانون ها انجام می شود اعم از برگزاری محافل قرآنی، دوره های آموزشی، تربیت فرزند و ... محور خانواده و زن غلبه دارد. لذا این کانون ها در همین محورها به لحاظ محتوایی و ساختاری نیز حمایت می شوند.

حجت الاسلام رهبری با اشاره به تأسیس بیش از هزار باب کانون فرهنگی هنریِ تخصصی خواهران، ابراز کرد: این تعداد بر بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری که قبلا تأسیس شده اند، افزوده شد که انجام آن در این مدت کوتاه، دستاوردی بزرگ و کم‌سابقه برای ستاد کانون های مساجد محسوب می شود.

فعالیت مستقل با ساختار و مدیریت جدید

وی ادامه داد: یعنی اینطور نیست که کاربری کانون های قبلی به تخصصی خواهران تغییر یافته باشد بلکه حتی در برخی مساجد این کانون های تخصصی در کنار کانون فرهنگی هنری که پیش از این فعال بود، با مجوز و مدیریت و هیئت مدیره مستقل و رویکرد تخصصی فعال شده اند. یعنی به لحاظ ساختاری، کانونی کاملاً جدید محسوب می‌شوند.

حجت الاسلام رهبری تأکید کرد: تأسیس این کانون های تخصصی در مدت زمان کوتاه با این دقت و کارآمدی، مرهون کار شبانه روزی و مجاهدانه مدیران و همکاران ستادهای استانی در سراسر کشور است، در ستاد مرکز هم بررسی و پالایش درخواست ها و صدور مجوز با دقت و سرعت انجام شد و اکنون شاهد فعالیت این کانون ها هستیم.

مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور درباره افق پیش روی کانون های تخصصی خواهران برای توسعه کمّی و کیفی، گفت: گام نخست پیش بینی و تأسیس کانون های تخصصی خواهران بود که انجام شد، اما گام بعد ناظر بر رونق فکری و محتوایی این کانون ها است که به کار کیفی و زمان نیاز دارد.

وی افزود: البته در کنار رشد کیفی و تحقق اهداف مبنایی، توسعه کّمی کانون ها هم دنبال می شود اما همان طور که بیان شد، رویکرد آتی و افقی که ترسیم کرده ایم، تحقق اهداف کلان همچون تحقق الگوی سوم زن، مدنظر مقام معظم رهبری و رسیدن به زن تراز اسلام و انقلاب است.

وی تأکید کرد: ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد می کوشد با تأمین محتوا و کیفیت لازم در کانون های تخصصی، مطالبه رهبر معظم انقلاب در حوزه زنان یعنی الگوی سوم زن با تمرکز بر سبک زندگی اسلامی ایرانی را ترویج و نهادینه کند. امید است بخشی از مطالبه رهبری معظم در این باره، با این کانون‌های تخصصی عملی شود.

حجت الاسلام رهبری درباره تأمین محتوای موردنیاز کانون های تخصصی خواهران، بیان کرد: با توجه به اینکه نقش آفرینی این کانون ها در سطح خانواده ها و محلات نیاز به محتوای غنی و قوی و آموزش صحیح و ارائه نکات تربیتی و مبتنی بر اصول و قواعد دینی است، از این رو، محتوای آموزشی این کانون ها به همت هیئت اندیشه‌ورز ستاد کانون های مساجد در دست تهیه است و تا یک ماه آتی آماده و منتشر می شود و اینچنین این کانون ها تقویت محتوایی می شوند.

اعلام حضور کانون های تخصصی در کنگره ملی

مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به برگزاری کنگره ملی فعالان کانون های تخصصی خواهران، بیان کرد: با توجه به آغاز به کار کانون های تخصصی خواهران در سطح ملی برای نخستین بار و آثار تحولی که در حوزه های تربیتی و سبک زندگی خواهند داشت، نیاز است تا این حضور در عرصه و اهداف آنها در این کار جهادی و ماندگار، اعلام و تبیین شود.

وی اضافه کرد: در این راستا طی کنگره ای ملی مدیران کانون های تخصصی خواهران دور هم جمع می شوند تا هم حضور در عرصه فعالیت های فرهنگی هنری مسجدی با رویکرد تخصصی را اعلام کنند هم بتوان با حضور مسئولان، درباره الزامات و حمایت های لازم این کانون ها برای اثرگذاری و پیشبرد اهداف را بیان و فرصت تأمین این ملزومات را فراهم کرد.

حجت الاسلام رهبری کنگره ملی فعالین کانون های تخصصی خواهران را نقطه آغاز فعالیت این کانون ها معرفی و خاطرنشان کرد: تلاش می شود با برگزاری این کنگره فرصت جذب اعتبارات فرهنگی برای کانون های تخصصی خواهران فراهم شود و آثار و برکات این کانون ها را در ساحات مختلف زندگی مردم ببینیم.

وی با بیان اینکه این کنگره ۲۱ آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار می شود، خاطرنشان کرد: دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر خزعلی، معاون امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری در کنگره حضور دارند؛ خوشبختانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه مثبتی به کنگره دارند و امید است با نگاه ویژه ایشان شاهد تحول در حوزه  خواهران باشیم.

کد خبر 1737272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha