مسجدی که علامه امینی(ره) کلنگش را زد و قطب فرهنگی و مذهبی محله میدان شهدا است

مسجد «حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع)» از مساجد فعال و برقراری است که نه‌تنها در دوران قبل از انقلاب پایگاه مبارزه با طاغوت بلکه در دوران دفاع مقدس هم پایگاه تربیت و اعزام رزمندگان بود. این مسجد اکنون هم قطب فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در میدان شهدای تهران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کلنگ ساخت مسجد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سال ۱۳۴۱ توسط علامه امینی(ره) صاحب الغدیر و مرحوم آیت الله سیداحمد خوانساری در میدان شهدا، خیابان قادری به زمین زده شد، بخشی از تقدس مسجد به برکت نورانیت روح و انفاس این دو عالم بزرگوار است.

پس از ساخت  مسجد، آیت الله ضیاء آبادی(ره) به عنوان امام جماعت به این مسجد دعوت شد و تا سال ۱۳۷۰ امام جماعت این مسجد را برعهده داشت. حضور ایشان در این مسجد به رونق مسجد افزود و موجب شد که جمعیت بسیاری در پای جلسات ایشان حاضر شوند. اما ایشان  بعد از مدتی امامت جماعت مسجد علی بن الحسین(ع) در محله دربند را عهده دار و حجت الاسلام محمد حسن رئوفی به امامت این مسجد منصوب  شد و تا  سال ۱۳۸۴ امامت این مسجد بر عهده داشت. پس از رحلت آیت الله محمدحسن رئوفی فرزند ایشان حجت الاسلام مهدی رئوفی امامت مسجد را برعهده گرفت و با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی،مذهبی و جلسات سخنرانی این مسجد را همانند گذشته پر رونق نمود.

مسجد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) یکی از پایگاه های مبارزه در دوران نهضت انقلاب اسلامی هم به شمار می رفت و  تربیت رزمنده و تامین امکانات برای جبهه های حق علیه باطل هم بوده است.

حجت الاسلام «مهدی رئوفی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های مسجد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) گفت: این مسجد یکی از پایگاه های مبارزه در دوران نهضت انقلاب اسلامی و همچنین تربیت رزمنده و تامین امکانات برای ارسال به دفاع مقدس بود.

امام جماعت مسجد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بیان کرد: در زمان مرحوم آیت الله محمدحسن رئوفی که استاد خارج فقه و اصول هم بود، تکثیر و توزیع نوارهای سخنرانی و اعلامیه های مرحوم امام خمینی (ره) را در مسجد انجام می شد. همچنین این مسجد محور فعالیت های اهالی مسجد و هیئت های مذهبی محله ایران در دوره مبارزه با طاغوت بود و بیش از ۱۰ نفر از فعالین مسجد در دهه ۵۰ دستگیر شدند و تعدادی نیز تحت تعقیب گرفتند.

مسجدی که علامه امینی(ره) کلنگش را زد و قطب فرهنگی و مذهبی محله میدان شهدا است

حجت الاسلام رئوفی با بیان اینکه این مسجد اکنون نیز اندیشه های امام و رهبری و آرمان و ارزش های انقلاب اسلامی را برای نسل جوان تبیین می کند، ابراز کرد: در همین راستا یکی از برنامه های مسجد برگزاری کارگاه سبک زندگی اسلامی است که این کارگاه در سطح یک شامل تبیین تفاوت سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غربی، علل شیوع بیماری های روحی و روانی و افزایش افسردگی، اضطراب، ترس، پرخاشگری و مشکلات خانوادگی در جامعه، نقش طب در اخلاقیات و روحیات، مزاج شناسی و نقش مزاج در ازدواج، اخلاق، تربیت فرزند، انتخاب همسر و شغل و تاثیر غذاهای غیرخوراکی در سلامتی جسم و روح انسان است و در سطح دو شامل  تدابیر تغذیه سالم، آداب سالم زیستن و خواص خوراکی ها بر اساس روایات است.

مسجدی که علامه امینی(ره) کلنگش را زد و قطب فرهنگی و مذهبی محله میدان شهدا است

امام جماعت مسجد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با اشاره به برنامه های مسجد برای گروه های سنی مختلف، خاطر نشان کرد: مسجد به منظور جذب نوجوانان بااستعداد و باسابقه برای فعالیت در قرائت قرآن کریم، مداحی و سرود ویژه نوجوانان ۱۰ تا ۱۶ سال برای گروه سرود و همخوانی الرحمن فراخوان داد و از این طریق نیروهای مستعد را جذب نمود. همچنین برگزاری کلاس های آموزش مداحی، ریاضی، چرتکه، آموزش تزریقات، طب سنتی و کلاس های قرآنی شامل روخوانی، روان خوانی، تفسیر، احکام، عربی و کلاس های هنری شامل عروسک سازی، رویان دوزی، سفره آرایی، بافتنی و قلاب بافی از دیگر برنامه های مسجد است. علاوه بر آن کلاس های جهاد تبیین با محوریت تدریس کتاب جهاد تبیین از بیانات مقام معظم رهبری به صورت هفتگی در مسجد برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مسجد به منظور حمایت از کارآفرینان و برای اشتغال زایی اقدام به برپایی نمایشگاه کارآفرینی و حمایت از مشاغل کوچک بانوان که اکثر آنها سرپرست خانوار و یا بدسرپرست هستند، کرده است، تأکید کرد: پوشاک بانوان و کودکان، لوازم التحریر، اسباب بازی، لوازم خانگی، شال، روسری، محصولات بهداشتی، چادر، عبا، زیورآلات، لوازم آشپزخانه، بهداشتی و آرایشی، کیف و کفش و فروش گل در طول سال چند نوبت در این نمایشگاه عرضه می شود.

حجت الاسلام رئوفی کمک رسانی به اقشار محروم و کم برخوردار را یکی از برنامه های همیشگی این مسجد برشمرد و افزود: مسجد ۲۰۰ خانواده محروم و کم برخوردار را تحت پوشش دارد و در مناسبت ها به آنها بسته های ارزاق اهدا می کند؛ توزیع غذای گرم میان کارتن خواب ها  و خانواده های بی سرپرست از دیگر فعالیت های این مسجد است.

وی ادامه داد: این مسجد برای جوانان در آستانه ازدواج و نیازمند هم جهیزیه اهدا  و به صورت ماهیانه گوشت قربانی میان خانواده های محروم توزیع می کند. مسجد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در دوران کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی همکاری خوبی با مساجد محلات شهدا و ایران داشت و همسو با این طرح بسته های بهداشتی شامل ماسک، گلاب، داروی امام کاظم (ع)، دستکش و محلول ضد عفونی کننده را میان مردم توزیع می کرد.

مسجدی که علامه امینی(ره) کلنگش را زد و قطب فرهنگی و مذهبی محله میدان شهدا است

حجت الاسلام رئوفی خاطر نشان کرد: آستان قدس رضوی هم در این مسجد دفتر نمایندگی راه اندازی نموده است و این دفتر محرومان و اقشار مستضعف منطقه ۱۲ اعم از محله هرندی و امامزاده یحیی(ع) را تحت پوشش قرار داده و به آنها سبد معیشتی اهدا می نماید. مسجد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با مشارکت دفتر آستان قدس رضوی در مسجد در ماه های محرم و صفر نیز اقدام به برپایی موکب و ایستگاه صلواتی به منظور برگزاری مراسم عزاداری و پذیرایی می کند.

امام جماعت مسجد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» را از دیگر طرح هایی این مسجد برشمرد و تصریح کرد: در قالب این طرح حقوقدانان مشورت های قضایی و حقوقی لازم را به مردم ارائه و در حد امکان برای حل و فصل نهایی این مشکلات تلاش می کنند.

مسجدی که علامه امینی(ره) کلنگش را زد و قطب فرهنگی و مذهبی محله میدان شهدا است

حجت الاسلام رئوفی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های مسجد تبلیغ و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است، ابراز کرد: این اقدام توسط کودکان و نوجوانان صورت می گیرد، به گونه ای که آنها در ایستگاه متروی خیابان ۱۷ شهریور حضور می یابند  و با اهدای گل و هدیه و اجرای سرود در این زمینه فرهنگ سازی می کنند.

مسجدی که علامه امینی(ره) کلنگش را زد و قطب فرهنگی و مذهبی محله میدان شهدا است

یکی از برنامه های مسجد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برگزاری همایش قهرمانان تاریخ بود، به گفته حجت الاسلام رئوفی در این همایش برای خانواده های شهدای امنیت، مدافع حرم، زینبیون، فاطمیون و شهدای دفاع مقدس بزرگداشت برگزار و از خانواده های آنها تجلیل به عمل آمد.

مسجد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) جزو مساجد بسیار فعال در برپایی اجتماع فاطمی در مرکز تهران (میدان بهارستان) است و سه دهه مراسم عزاداری ایام فاطمیه در این مسجد با حضور خطبای مطرح کشوری برگزار می شود.

کد خبر 1724397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha