همایش «بقیع پیوند دهنده مذاهب اسلامی» در قم برگزار شد

همایش «بقیع پیوند دهنده مذاهب اسلامی» با همکاری همکاری ستاد مرکزی اربعین حسینی، موسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، میرزا علیزاده، رئیس پژوهشکده حج و زیارت در این همایش که امروز در ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در استان قم برگزار شد اظهار داشت: این همایش علمی پژوهشی به منظور مطالبه بازسازی بقیع مطهر پیوند دهنده مذاهب اسلامی است برگزار شد.


رئیس پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: شورای بقیع با حضور متخصصان و صاحب‌نظران تشکیل شده است، در این راستا سال آینده و همزمان با یکصدمین سال تخریب قبور بقیع یک کنگره بین المللی برای زمینه سازی جهت مطالبه بازسازی قبور ائمه اطهار و سایر صحابه مدفون در این قبرستان برگزار می‌شود.


وی تصریح کرد: بازسازی بقیع یک مطالعه جهانی است و نه تنها متعلق به مسلمانان بلکه به کل جهان بشریت تعلق دارد و بایدهمه مسلمانان در نقاط مختلف جهان برای حفظ این نماد هویتی خود تلاش کنند و نگذارند که صدمه و آسیبی بر این نماد اسلامی وارد شود.


علیزاده، عنوان کرد: از جمله اقدامات انجام شده از سوی پژوهشکده حج و زیارت، برگزاری هم‌اندیشی بقیع و نگین توراث اسلامی در بستر فضای مجازی، تولید و انتشار مجموعه مطالعات بقیع، برگزاری گردهمایی بین‌المللی بقیع حرم اهل بیت و اصحاب پیامبر اکرم(ص) است.

 

وی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر نسبت به توجه اهمیت این مساله در تالیف کتب درسی بی توجهی شده است، در این خصوص در رابطه با مباحث مربوط به بقیع پژوهشی تاکنون تدوین ۵۰ عنوان مقاله و انتشار حدود ۱۰ کتاب تدوین شده است.

 

در این همایش مولوی یعقوب حسین‌بر، امام جمعه موقت خاش گفت: استکبار در تلاش است وحدت امت اسلامی را برهم بزند لذا برماست که به ریسمان الهی چنگ بزنیم و معنای چنگ زدن این نیست که صرفا شعار بدهیم، بلکه باید به همه آنچه که قرآن به ما در زمینه‌های مختلف آموخته‌ است، عمل کنیم.

 

وی عنوان کرد: قبرستان بقیع و صحابه و بزرگان مدفون در آن هیچکدام مورد اختلاف مذاهب اسلامی و به همین دلیل بقیع می تواند محور وحدت مذاهب اسلامی باشد.
در انتهای همایش نیز از آثار جدید تولید شده در حوزه مطالعات بقیع، به ویژه پنج کتاب «جنبش خلافت و مسئله بقیع» اثر خانم دکتر عبدی خجسته، «مجموعه سوم اسناد بقیع» اثر دکتر محمدسعید نجاتی، «مجموعه مصاحبه‌ها و

 

مقالات خارجی بقیع»، «ترجمه گزارش سفر جنبش خلافت به حجاز» اثر خانم دکتر عبدی خجسته، «بهشت بقیع از منشورات انجمن میراث اسلامی» اثر دکتر احمد خامه‌یار و ویژه نامه علمی پژوهشی «پژوهشنامه حج و زیارت» که در حوزه مطالعات بقیع به رشته تحریر درآمده است، رونمایی شد.

 


 

کد خبر 1174715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha