مناجات شعبانیه از ادعیه های بی نظیر با مضامین الهی/ ائمه اطهار(ع) به خواندن مناجات شعبانیه مقید بودند

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با اشاره به جایگاه و اهمیت مناجات شعبانیه گفت: این مناجات یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن،با مقیاس والا و سرشار ازمعارف عالی است که نظیرآن را درمحاورات عادی نمی توان یافت.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مناجات شعبانیه مناجاتی از حضرت علی (ع) است که امامان (ع) پس از او نیز آن را قرائت می‌کردند. این مناجات را نمونه‌ای از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا به‌شمار آوردند؛ غالباً مناجات شعبانیه در ماه شعبان خوانده می‌شود.

 

امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز هر یک درباره شرافت و جایگاه مناجات شعبانیه بیاناتی فرمودند که خواندن آن در ماه عظیم شأن شعبان بسیار قابل تأمل و حائز اهمیت است.

 

حجت الاسلام«عباس رمضانعلی زاده»، در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت مناجانات شعبانیه از دیدگاه بزرگان گفت:مناجات شعبانیه از ادعیه های با اهمیت و دارای مضامینی عرفانی است که میزرا جواد ملکی تبریزی از عارفان بزرگ در اهمیت این مناجات می فرمایند که ماه شعبان دارای اعمال ویژه ای همچون روزه داری، استغفار،صلوات است و مناجات شعبانیه از دیگر اعمال این ماه پر اهمیت تر است.

 

 

این کارشناس و پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: اهل عرف و سیر و سلوک توصیه کرده اند که، مردم در طول سال فرازهایی از مناجات شعبانیه را در قنوت نمازشان بخوانند و تنها اکتفا به ماه شعبان ننمایند،بلکه در طول سال نسبت به قرائت آن اهتمام داشته باشند.برای بسیاری از بزرگان این مناجات از عظیم‌ترین معارف الهى است و با آن در ماه شعبان و دیگر ایام انس بسیاری داشته اند،به گونه ای که امام خمینی(ره) در مورد مناجات شعبانیه فرمودند که این مناجات، از مناجات های بی نظیر است که همه ائمه اطهار(ع) آن را قرائت می کردند و من سراغ ندارم دعایی به مناجات شعبانیه برسد که همه ائمه (ع) نسبت به خواندن آن مقید باشند.

 

مناجات شعبانیه اثرماندگار از اسلام

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با درجه بالای علمی که داشتند،تاکید کردند که دستمان از اسرار مناجات شعبانیه کوتاه است، اضافه کرد: امام خمینی(ره) در جای دیگری فرمودند که دعاهایی همانند ابوحمزه ثمالی،دعای کمیل و مناجات شعبانیه از دعاهای بی نظیر و ارزشمند است و همچنین فرمودند که اگر از اسلام اثری به غیر از مناجات شعبانیه و دعای کمیل باقی نمانده بود، اسلام را با همین دو اثر معرفی می کردم.

 

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با بیان اینکه اهل نظر، معرفت و عرفای دل سوخته باید نسبت به شرح،تفسیرمناجات شعبانیه به مردم اهتمام داشته باشند، گفت: اگر چه هیچ کس نمی تواند حق مطلب را ادا کند، نور نبوت و امامت از صدر خلقت بوده و تا آخر نیز خواهد بود.

 

تاکید مقام معظم رهبری بر قرائت مناجات شعبانیه

این پژوهشگر مهدویت به اهمیت مناجات شعبانیه از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز اشاره و تصریح کرد: حضرت آیت الله خامنه ای در اهمیت مناجات شعبانیه فرمودند که این مناجات ذخیره بی پایان والگویی برای عرض حال و درخواست بهترین بندگان از خدا است.

 

 

وی خاطر نشان کرد: اساسا دعا وسیله مومن و رابطه انسان با خدایی است که منبع فیاض و قدرت است. بشر بی رابطه روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات در عرصه زندگی سرگشته و درمانده است و در همین زمینه خداوند به پیامبر(ص) فرمودند «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا، به مردم بگو که اگر دعای شما(و ناله و زاری و توبه شما) نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟».به همین جهت است که به مناجات ماه شعبان همه اهل بیت(ع) مداومت داشتند.

 

حجت الاسلام رمضانعلی زاده ادامه داد: مقام معظم رهبری درجای دیگری به دیگر فضیلت های مناجات شعبانیه اشاره و فرمودند که این مناجات یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن،با مقیاس والا و سرشار ازمعارف عالی است که نظیرآن را درمحاورات عادی نمی توان یافت و در جای دیگری از ایشان بیان شده است که مناجات شعبانیه نمونه کامل وصف حال،تضرع بهترین بندگان صالح خدا با معبود خدا است.

 

 

این پژوهشگر مهدویت در بیان تفاوت مناجات و دعا گفت: اساسا نیایشها با خدا دو قسم است:«مناجات و دعا»، دعا بیان نیاز است و مناجات نجوا و سخن به آرامی با خدا گفتن است که کسی نشنود و به مناجات شعبانیه،دعا گفته نمی شود،بلکه این مناجات نجوا با خدا است. آمده است که در زمان پیامبراکرم(ص) سپاهان اسلام با صدای بلند دعا می کردند، پیامبر(ص) فرمودند: «ای مردم، آرام دعا کنید، شما شخص ناشناس را نمی خوانید، کسی را می خوانید که در کنار شما و نزدیک به شما است و صدای شما را می شنود». همچنین پیامبر(ص) فرمودند: در احوالات حضرت موسی(ص) آمده است که ایشان به خدا می فرمودند:« ای پروردگار من! آیا تو به من نزدیك هستی تا تو را مناجات نمایم ، یا دور هستی تا تو را صدا بزنم ؟ خطاب آمد که «ای موسی من هم نشین کسی هستم که یادم کند».

 

 

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با اشاره به اینکه صلوات رمز اجابت دعا است، به دیگر ویژگی های ممتاز مناجات شعبانیه اشاره و تصریح کرد: مناجات شعبانیه با صلوات آغاز و پایان می یابد و مرام وسیره ال الله این بوده است که خواسته های خود را با خدا در نیایش با صلوات از خدا می خواستند و امام علی(ع) هم در نهج البلاغه فرمودند که «هرگاه از خدای متعال درخواستی داشتی، در خواست خود را با صلوات به رسول خدا(ص) آغاز کن و آنگاه حاجتت را از خداوند بخواه» زیرا که خداوند کریم تر و بخشنده تر است ازآن است که اگر دو حاجت از او خواسته شود یکی را اجابت کند و حاجت دعا کننده را روا نکند.

 

 

این پژوهشگر مهدویت اضافه کرد: خدا صلوات بر حبیب خود را می پذیرد و از برکت آن دیگر درخواستها را هم بر آورده می کند، بنابراین از دیگر برکات قرائت مناجات شعبانیه که با صلوات بر رسول ختمی مرتب(ص) آغاز و پایان می یابد، این است که به برکت سلام بر پیامبر(ص) تمام موجودات روزی می خوردند و عنایت خداوند شامل حالشان می شود.

 

 

 

 

 

 

           

کد خبر 1159558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha