سراب ملوسان نهاوند ثبت ملی شد/«خورزنه» کوهی زیبا در همدان

جاذبه‌های طبیعی بخشی از میراث ملی هستند،میراثی ماندگار که کوه خورزنه، سراب ملوسان و درختان چنار کهنسال استان همدان در فهرست آنها قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، استان همدان دارای جاذبه‌های طبیعی متعدیی است؛ مناطقی زیبا که برخی‌هایش چون غار شگفت انگیز علیصدر در نوع خود منحصر به فرد است.

کوه‌ها، دشت‌ها، سراب‌ها و رودخانه‌ها و درختان کهن از دیگر جاذبه‌های طبیعی زیبا در استان همدان هستند. زیبایی‌هایی خدادادی که اخیرا چهار مورد آن در فهرست میراث ملی قرار گرفته است.

کوه خورزنه همدان، درختان چنار پیر اسماعیل بالا و پایین در روستای ترخین آباد اسدآباد و سراب ملوسان نهاوند، جاذبه‌هایی است که در جلسه شورای ثبت ملی میراث ‌طبیعی اداره کل ثبت و حریم آثار تاریخی و احیای میراث ناملموس و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأیید شده است.

کوه خورزنه

خورزنه کوهی از سنگ‌های رسوبی آهکی دنباله شرقی کوه‌های الوند(سد اکباتان) است که در کنار شهرک شهید بهشتی همدان و یک کیلومتری غرب روستای تفریجان قرار داشته و نزدیک به 145 هکتار وسعت دارد.

این کوه دارای خط‌الرأس تیغه‌ای و بریده است که ترکیبی از طبیعت و آثار استقراری انسانی که هر یک از آنها دارای ویژگی‌های شاخص منحصر به خود است را در خود جای داده است.

در دامنه و سینه‌کشی خورزنه، برخی فسیل‌ها(سنگواره‌ها) و چندین غار طبیعی وجود دارد که در دیوارههای غار، آثار زیادی به جای مانده از اثر قلم و چکش‌کاری دیده می‌شود.

درختان چنار روستای ترخین آباد

ترخین آباد، روستای بسیار زیبایی در فاصله 3 کیلومتری اسدآباد است که در غرب کوه آلموقلاغ یا آلماقلاغ که آن را آلما بولاغ هم می‌نامند؛ قرار گرفته است. این روستای زیبا دارای ییلاقهای بسیار مصفا و دو درخت چنار کهنسال است.

سراب ملوسان نهاوند

سراب ملوسان در ۱۷ کیلومتری نهاوند و نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. طبیعت سرسبز و غارهای دوقلو با دشتی پهناور مزین به لاله‌های واژگون از ویژگی‌های این سراب است.

سراب ملوسان به دلیل  نزدیکی به قله 2850 متری ملوسان مورد علاقه کوهنوردان است که هر سال گردشگران بسیاری را به تماشای خود فرامی‌خواند.

سمیه مظاهری/

 

کد خبر 1125486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha