کانونی که ۴ هزار نوجوان و جوان را با برنامه‌های فرهنگی مسجد همراه کرده است

کانون آفرینش مسجد الرضا(ع) گندمان شهرستان بروجن استان چهار محال و بختیاری یکی از کانون‌های فعال در کشور است که توانسته با فعالیت‌های شاخص در محورهای فرهنگی، مذهبی و کتابخوانی در طرح ملی«ایران قوی»، بیش از ۱۵ هزار امتیاز کسب کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد، امن ترین مکان برای مصون ماندن نسل امروز از هجمه‌ها و تربیت دینی نونهالان و نوجوانان انقلاب است. با تاسیس کانون فرهنگی هنری آفرینش در مسجد امام رضا(ع) گندمان در شهرستان بروجن در سال1389 راه حضور گسترده نوجوانان و جوانان در برنامه های فرهنگی هنری این مسجد فراهم شد.

 

کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) گندمان شهرستان بروجن استان چهار محال و بختیاری یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در کشور است که توانسته با فعالیت های شاخص در محورهای فرهنگی، مذهبی و کتابخوانی در طرح ملی«ایران قوی»، امتیاز 15 هزار و 492 را کسب کند. به طوری که گروه سرود این کانون در جشنواره «سردار آسمانی ها» در استان کرمان نیز حائز رتبه دوم کشوری شد.

 

این کانون در محور قرآنی نیز فعالیت های شاخصی انجام داده است،به طوری که حائز رتبه برتر در رشته قرآنی نیز در سالهای اخیر شده است. «عذرا زمانی»،در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های این کانون در محور قرآنی در مسجد گفت: بیشتر برنامه ها و فعالیت‌های کانون در حوزه قرآن کریم برگزار می شود و این کانون در رویداد ملی«فهما۱» هم در بخش فعالیت‌های قرآنی شایسته تقدیر شناخته شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) افزود: برگزاری محافل انس با قرآن با دعوت از حافظان و قاریان برتر ملی و استانی، برگزاری مسابقات قرآنی بخشی از این فعالیت ها است و با فعالیت های قرآنی و مذهبی توانسته ایم بیش از چهار هزار نفر نوجوان و جوان را عضو فعال این کانون کنیم.

 

انجام فعالیت های قرآنی در این کانون دستاوردهایی نیز برای کانون آفرینش به همراه داشته است، که از جمله می توان به کسب رتبه های برتر در فعالیت های قرآنی در مسابقات مختلف اشاره کرد، که به همت مدیر مسئول جوان این کانون که از سال 90 مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد، انجام می شود و پس از بحران کرونا نیز فعالیت های قرآنی و محافل انس با قرآن در کانون به صورت مجازی برگزار می شود.

 

 

 

 

مسابقه پخت غذاهای محلی به سبک زندگی اسلامی ویژه دهه فجر، برپایی نمایشگاه عکس و پوستر شهدا در هفته دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه دستاوردهای اعضای شرکت کننده در کلاس های طرح اوقات فراغت بچه های مسجد از دیگر فعالیت‌های شاخص این کانون محسوب می‌شود. همچنین، کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) با راه اندازی صندوق قرض الحسنه ثامن الائمه(ع) در مسجد اقدام به اعطای تسهیلات به افراد نیازمند مسجد و اعضای کانون می کند.

 

زمانی با اشاره به دیگر فعالیت های شاخص کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) گندمان گفت: همکاری مستمر با شورای فرهنگی مسجد، پایگاه بسیج برادران و شرکت دادن جوانان و نوجوانان در مسئولیت ها با هدف جذب اعضاء از دیگر رویکردهای این کانون فرهنگی هنری است.همچنین کانون در زمینه ترک اعتیاد معتادین شهر هم با همکاری سایر نهادها و ارگانهای مرتبط  فعالیت دارد و توانسته بسیاری از معتادین را به زندگیشان برگرداند.

 

از دیگر طرح ها و برنامه های موفق این کانون اجرای طرح پیوند«جوانان و نوجوانان» با مساجد و اجرای برنامه های مشترک با مدارس در جهت تقویت روحیه مذهبی و جذب حداکثری جوانان و نوجوانان به مسجد بوده است، که می توان به آن اشاره کرد.

 

زمانی با اشاره به اینکه کانون آفرینش در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز برنامه های شاخصی برای مخاطبان برگزار می کند، گفت: با همکاری، کتابخانه های عمومی شهر اقدام به برگزاری مسابقات کتابخوانی و اجرای طرح «نذر کتاب» و جمع آوری کتاب برای کتابخانه مسجد کردیم،ضمن اینکه برگزاری مسابقات کتابخوانی، برپایی نمایشگاه های کتاب و محصولات فرهنگی در هفته کتاب، برگزاری ایستگاه نقاشی، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی بخشی از فعالیت های این کانون در این حوزه محسوب می شود.

 

 

پس از شیوع بیماری کرونا یکی از رویکردهای این کانون فرهنگی هنری مبارزه با ویروس کرونا و کمک به اقشار محروم بوده است، به گفته زمانی بیش از یک هزار بسته غذایی و بهداشتی، توزیع بسته های گوشت قربانی با همکاری موسسه حضرت خدیجه(س) و با همکاری خیرین میان نیازمندان توزیع شد.

 

وی گفت: در این دوران فعالیت‌ها در فضای مجازی ادامه یافت و هر هفته برگزاری جلسات قرآنی به‌ صورت زنده و با مشارکت علاقمندان و در روزهای خاص در دستور کار قرار داشت.علاوه برآن آموزش، برگزاری مسابقات، سخنرانی و جلسات مذهبی هم در بستر فضای مجازی پیگیری می شود.

 

 

 

همه ساله در ماه مبارک رمضان کانون آفرینش برنامه های شاخصی برای مخاطبان خود تدارک می بینید که با استقبال گسترده روبرو بوده است، از جمله این برنامه ها که می توان به آن اشاره کرد، اجرای طرح «شرحی بر دعای افتتاح» در فضای مجازی و سنت «نذر مهدوی»،برگزاری برنامه «روزه اولی ها»، برای دختران کلاس سوم ابتدایی را می توان از جمله برنامه های این کانون موفق نام برد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آفرینش پیرامون برنامه «روزه اولی ها» در این کانون که از جمله برنامه های شاخصی است که همه ساله برگزار می شود، گفت: یکی از برنامه‌های موفق و شاخص کانون در طی سال‌ها فعالیت، برگزاری جشن روزه‌اولی‌ها است که برنامه‌ای شبیه جشن تکلیف مدارس است. در این برنامه که با حضور کودکان اجرا می شود، از حافظان و قاریان کودک و نوجوان دعوت به عمل می آید و برنامه‌هایی مانند مداحی‌، مولودی‌خوانی توسط خود روزه‌اولی‌ها اجرا می‌شود و در پایان مراسم نیز با یک افطاری ساده و اهدای جوایز خاطره خوشی از این جشن در ذهن روزه‌اولی‌ها باقی می‌ماند. این برنامه همه ساله در ماه مبارک رمضان به همت کانون برگزار می شود.

 

از دیگر رویکردهای این کانون موفق مسجدی قبل از بحران کرونا، برگزاری برنامه های مختلف در رشته های ورزشی است،به گونه ای که قبل از بحران کرونا با مکاتبه با اداره ورزش و جوانان جهت اختصاص سانس های ویژه اعضای کانون در رشته های ورزشی شنا ، فوتسال ، فوتبال تعاملاتی انجام شد.

 

کانون فرهنگی هنری آفریینش مسجد الرضا(ع) شهرستان گندمان برای تقویت درسی دانش آموزان و مباحث اعتقادی آنها  نیز تدابیری اندیشیده است به طوری که برگزاری کلاس های درسی و تقویتی برای سنین مختلف، دعوت از مشاورین و روحانیون در بحث اصول اعتقادی،توحیدی و پاسخگویی به شبهات جوانان و نوجوانان از اهم فعالیت های این کانون در سال های گذشته بوده است.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری آفرینش در ادامه با اشاره به اینکه مربیان کلاس‌های بانوان در رشته های قرآنی در ابتدا از قرآن‌آموزان این کانون بوده‌اند، بیان کرد: در حال حاضر از همین مربیان برای مربی گری کلاس ها استفاده می شود و ما تلاش می کنیم که در کنار فراگیری قرآن، نکات اخلاقی، احکام، تربیت فرزند، همسرداری، سبک زندگی را به اعضای کانون آموزش دهیم.

 

کانون فرهنگی هنری آفرینش در کنار آموزش به نوجوانان و جوانان و بزرگسالان برای کودکانی که به همراه خانواده در کانون حضور می یابند، هم برنامه ریزی داشته است. زمانی در این زمینه گفت: در کانون اتاق کودکان نیز طراحی کرده ایم تا کودکان در این اتاق ها، علاوه بر بازی و سرگرمی، داستان و شعرهای قرآنی و حفظ سوره های کوچک قرآن را فرا گیرند.

 

 

 

 

کد خبر 1070865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha