کانونی مسجدی که با پشتیبانی و مانع‌زدایی، اهالی چند روستا را شاغل کرد!

کانون «شهید گرائیلی» با فعالیت در عرصه کارآفرینی و اشتغال‌زایی توانسته برای ۴۰۰ نفر از روستاییان خرماکلا و ۴۳ روستای همجوار اشتغال ایجاد کند و اکنون عمده محصولات گلخانه‌ای این روستا به کشورهای روسیه، عراق، قطر، امارات و افغانستان صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،کانون فرهنگی هنری «شهید گرائیلی» روستای خرماکلا شهرستان قائمشهر استان مازندران در سال ۹۰ تاسیس شد. این کانون با داشتن 1871 عضو در سال 1398 جزء کانون های برتر کشور در بخش تحقق شعار سال در طرح ملی فهما و در سال 1399 نیز در حوزه کارآفرینی در طرح «ملی ایران قوی» انتخاب و معرفی شد.

 

روستای خرماکلا با جمعیت حدود 1200 نفر یکی از روستاهای شهرستان قائم شهر است. در گذشته به دلیل افزایش جمعیت و عدم وجود زمین کافی برای کشاورزی باعث مهاجرت جوانان روستا به شهرهای دیگر شده است که مجتمع فرهنگی خرماکلا با دوراندیشی و پژوهش بچه های کانون شهید گرائیلی و با کمک برخی از نهادها و سازمان ها ایجاد شد و در حال حاضر توانسته با تسهیلگری در اخذ مجوز و ارایه تسهیلات و آموزش مسیر را برای ایجاد اشتغال در این روستا هموار کند. این مجتمع توانسته 100 واحد گلخانه کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس سبزی، صیفی، لیموترش و گل و گیاه را در این روستا به بهره برداری برساند.


«ولی‌الله نادعلی‌زاده»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد وکانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های بچه های کانون شهید گرائیلی مسجدالنبی(س) روستای خُرماکلا اظهار کرد: ما برای اشتغال آفرینی در روستا در مرحله اول اقدام به ایجاد یک مجموعه فرهنگی در روستا کردیم که این مجتمع در یک ساختمان ۵ طبقه به نام مجتمع شهدای خُرماکلا بنا شد. این مجتمع هم اکنون به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی روستایی ایران شناخته می‌شود.


وی با بیان اینکه اشتغال زایی برای روستاییان از این مجتمع کلید خورد، افزود: در کنار ایجاد گلخانه پرورش صیفی جات و گل و گیاه، یکی از بخش‌های آن، کتابخانه‌ای با ۲۲ هزار جلد کتاب است که برای اهالی روستا در بحث کتاب نیز خدمات ارایه می دهد به طوری که در سال ۹۳ روستای ما به عنوان پایتخت روستای «دوستدار کتاب» هم انتخاب شد، در این مجتمع هشت نفر مشغول به کار هستند.

 

 

 

 

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید گرائیلی روستای خرما کلا افزود: برای اینکه بتوانیم در کشاورزی رشد بیشتری داشته باشیم، تصمیم گرفتیم باغات گلخانه‌ای را ایجاد کنیم. به همین جهت ایده نخستین گلخانه لیمو‌ترش در ایران را در روستای خرماکلا اجرایی کردم که در سال 96 احداث شد و پس از آن در سال 97 این ایده را در بین جوانان روستا گسترش دادیم و به 150 واحد گلخانه لیموترش رساندیم.
 

وی ادامه داد: لیموترشی که ما داریم در تمامی فصول میوه می‌دهد و حتی خارج از فصل نیز برای روستاییان باردهی دارد و فروش بسیاری خوبی نیز دارد، به طوری که به خارج از کشور نیز صادر می کنیم.

 

 

 

 

روند کار فعالان این کانون به این شکل است که با ارتباط با نهادها و ادارات مختلف و بانک‌ها تسهیلات لازم برای راه‌اندازی این کسب و کارها را برای روستاییان فراهم می کند و مجوزی که شاید شش ماه زمان برای صدور آن باید صرف کرد، با ارتباط با سازمان ها و ادارات در عرض یک هفته برای روستاییان فراهم می شود و از این طریق گامی در جهت مانع زدایی و پشتیبانی از تولیدگان نیز برداشته می شود. ضمن اینکه این کانون در بحث آموزش و پرورش گل و گیاه خانه ای نیز به روستاییان آموزش های لازم ارایه می دهد.

 

 

 

 

«هر خانه، یک گلخانه» ارتقای محصولات کشاورزی این روستا تنها به ایجاد این باغات گلخانه‌ای محدود نشد و آنها طرح «هر خانه، یک گلخانه» را هم اجرا می کنند. مسئول کانون فرهنگی هنری شهید گرائیلی روستای خُرماکلا در این زمینه، گفت: ما در حیاط خانه‌ها نیز اقدام به ایجاد گلخانه کردیم و با ارایه آموزش‌های لازم حتی برای زنان خانواده هم در زمینه تولید گل‌های زینتی و محصولات صیفی جات ایجاد اشتغال می کنیم، تا کمکی به درآمد خانواده باشند.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه به همت جوانان روستا شاهد بهره برداری واحد به واحد گلخانه هستیم، گفت: طی این اقدامات مهاجرت معکوس انجام شده است و در راستای اشتغال پایدار و افزایش درآمد خانوارگامی مهمی در این منطقه برداشته شده و از این طریق برای 400 خانوار شغل ایجاد کرده ایم و علاوه بر روستای خودمان برای 43 روستای اطراف نیز گلخانه ایجاد کرده ایم.

 

 


 

 

 

نادعلی زاده با بیان اینکه در طول یکسال گذشته 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای راه اندازی این گلخانه ها از بانک ها دریافت کرده ایم، افزود: درحال حاضر عمده محصولات گلخانه ای این روستا به کشورهای روسیه، عراق، قطر، امارات، افغانستان صادر می شود.

 

 

 

 

پرورش ماهی از جمله کارهای پررونق شهرهای شمالی کشور است و این مناطق،‌ ماهی‌های مخصوص خود را هم دارند. فعالان کانون فرهنگی هنری شهید گرائیلی در بحث پرورش ماهی نیز برای اهالی روستا شغل ایجاد کردند. نادعلی زاده در این باره افزود: ما استخر پرورش ماهی را در زمین ۵ هکتاری ایجاد کردیم تا ماهی سفید و کپور  را به صورت سالم و ارگانیک تولید و عرضه و برای خانواده‌ها و جوانان روستا، اشتغال‌زایی کنیم.

 

 

 

 

فعالیت های کانون شهید گرائیلی تنها به بحث پرورش ماهی و گلخانه معطوف نمی شود، بلکه جوانان این کانون در بحث گردشگری هم ورود یافتند و در حوالی منطقه سوادکوه اردوگاه فرهنگی شهدای خُرماکلا ایجاد کردند.

 

مدیر مسئول کانون شهید گرائیلی گفت: در این اردوگاه فرهنگی ۱۵۰ تخت و ۱۲ سوئیت با امکانات ورزشی ایجاد شده است که سالیانه ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر از بچه های مساجد، پایگاه‌های فرهنگی، هیئت‌ها و مردم عادی از آن استفاده می‌کنند و زمینه اشتغال بسیاری از خانواده‌ها را ایجاد کرده است. فاز اول این اردوگاه در سال ۹۳ افتتاح شد و هم اکنون فاز دوم این اردوگاه در حال ساخت است.


 

کانون شهید گرائیلی علاوه بر فعالیت در بحث کارآفرینی و اشتغال در بحث حمایت از نیازمندان هم ورود داشته است به گونه ای که سال گذشته در راستای حمایت از خانواده های کم برخودار بیش از پنج هزار بسته معیشتی به ارزش یک میلیارد تومان را در چند نوبت توزیع کرد. سطح کمک های این کانون بین المللی نیز است، نادعلی زاده خاطر نشان کرد: کمک های مومنانه این کانون فرهنگی هنری شامل نزدیک به ۴۰۰ میلیون بسته معیشتی و کمک هزینه درمانی به زینبیه به ویژه برای ۱۳ هزار ایرانی مقیم سوریه که تحت آسیب های ناشی از جنگ قرار گرفته اند، ارسال شد و اقدامات جهادی فرهنگی و عمران و آبادانی را نیز در آن منطقه انجام شد.

 

کانون فرهنگي هنري شهيد گرائيلی خرماکلا قائمشهر همچنین دارای بخش هایی همچون کتابخانه به ظرفيت کنوني 21000 جلد کتاب، سالن مطالعه به ظرفيت 30 نفر، 3 باب کلاس آموزشی با تمامی امکانات سمعی و بصری، مهد قرآن، مرکز رايانه، دفتر پژوهش، دفتر ايثار و شهادت، سالن جلسات، سالن همايش و... است که پذيرای نوجوانان و جوانان  و اهالی این روستا است.
 
 

 

 

 

روستای خُرماکلا در شمال کشور با داشتن ۴۰۰ خانوار ظرفیتی قابل توجه است که با همت جوانان کانون شهید گرائیلی، تمامی افراد این روستا صاحب کار شده اند. این کانون فرهنگی هنری می تواند الگویی برای دیگر مساجد باشد که با الگوگیری از این کانون فعال در حوزه کار آفرینی و اشتغالزایی حرکت کنند‌.

 

کد خبر 1044267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha