به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، جوزف عون، رئیس جمهور لبنان، ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده در جلوگیری از هرگونه نقض توافقنامه چارچوب امضا شده با رژیم صهیونیستی مشارکت کند.
وی بر ضرورت «تضمین اجرای تمام تعهدات توافقشده، بهویژه فشار بر رژیم صهیونیستی برای خروج از سرزمینهای اشغالی در جنوب لبنان» تأکید کرد تا استقرار ارتش لبنان در مرزهای بینالمللی تسهیل شود.
اظهارات عون در جریان تماس تلفنی شنبه شب دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود، پس از امضای توافقنامه چارچوب تحت نظارت واشنگتن، مطرح شد.
ریاست جمهوری لبنان در بیانیهای اعلام کرد: ترامپ به جوزف عون به خاطر امضای این توافقنامه تبریک گفته است، در حالی که عون از همتای آمریکایی خود به خاطر حمایتش از لبنان و نهادهای آن، بهویژه ارتش، تشکر کرده و تأکید کرده است که دولت لبنان «مسئولیتهای خود را در اجرای توافقنامه چارچوب بر عهده خواهد گرفت».
از سوی دیگر، ترامپ مدعی حمایت کشورش از لبنان و مردم آن شد و بر تعهد خود برای ارائه هر آنچه برای اجرای مفاد توافقنامه و بازگرداندن امنیت و ثبات لازم است، تأکید کرد.
ترامپ همچنین مدعی شد که واشنگتن از هیچ تلاشی برای حمایت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی لبنان و گسترش اقتدار دولت، از طریق نیروهای مسلح خود، بر تمام خاک لبنان دریغ نخواهد کرد.
وی همچنین به حمایت از اقتصاد و نیروهای امنیتی مشروع اشاره کرد و در پایان این تماس تلفنی، بدون اشاره به تاریخ مشخصی، به دیدار قریبالوقوع با رئیس جمهور عون در واشنگتن اشاره کرد.
زمینه پیچیده میدانی و سیاسی
این ارتباط سیاسی در بحبوحه تنشهای میدانی شدید صورت میگیرد. عصر شنبه، در حملات هوایی اسرائیل به شهر نبطیه الفوقا در جنوب لبنان، یک نفر شهید و دو نفر دیگر زخمی شدند که اولین حمله از این نوع از زمان امضای توافق تقریباً ۲۴ ساعت قبل بود.
ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد که علاوه بر بمباران یک سایت پرتاب موشک و تخریب یک ساختمان در منطقه نبطیه در جنوب لبنان، به بهانه رفع تهدیدها علیه سربازانش، اعضای حزبالله مسلح به آرپیجی را نیز کشته است.
بیروت و تل آویو عصر جمعه یک «توافق چارچوب» امضا کردند که خروج «مرحلهای» اسرائیل از تمام خاک لبنان را با شروع از دو منطقه آزمایشی نامشخص تصریح میکرد.
کانال ۱۲ اسرائیل به نقل از منابع ارشد امنیتی تأیید کرد که دستور خروج ارتش از مناطق آزمایشی در لبنان روز یکشنبه صادر خواهد شد.
این گزارش حاکی از آن است که پیشرفت خروج همچنان منوط به تصمیم اسرائیل در مورد پاکسازی مناطقی است که نیروهایش از آنها عقبنشینی کردهاند.
واکنشهای لبنانیها به این توافقنامه متفاوت بود. در حالی که برخی از مقامات آن را گامی اولیه برای بازگرداندن حاکمیت و بازگشت آوارگان دانستند، حزبالله آن را «باطل» و «تحقیرآمیز» توصیف کرد و پیوند دادن خروج به خلع سلاح خود را «عبور از خطوط قرمز» دانست. این همزمان با اعتراضات در بیروت شامل مسدود کردن جادهها و آتش زدن لاستیک بود.
در همین حال، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، توافق با لبنان را یک «اشتباه بزرگ» توصیف کرد و فاش کرد که درخواستی را برای رأیگیری رسمی در مورد این موضوع در کابینه امنیتی به بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر، ارائه کرده است.
بن گویرگفت: هفتههاست علیه این توافق مبارزه میکند و استدلال کرد که با توجه به حضور حزبالله در دولت لبنان، تکیه بر دولت لبنان برای خلع سلاح آن غیرواقعی است. وی مدعی شد که فقط سربازان اسرائیلی قادر به نابودی حزبالله هستند و نمیتوان به هیچ حزب دیگری برای انجام این کار به نمایندگی از اسرائیل اعتماد کرد.
شایان ذکر است که حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، که از ۲ مارس ۲۰۱۶ آغاز شد، طبق اعلام وزارت بهداشت لبنان، منجر به شهادت چهار هزار و ۲۴۶ نفر و زخمی شدن ۱۲ هزار و ۱۹۰ نفر دیگر، علاوه بر آوارگی بیش از یک میلیون نفر شده است.
نظر شما