به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از میناب، آیتالله محسن ابراهیمی در آئین تعزیه خوانی سنتی ویژه شب عاشورا در روستای نصیرایی میناب با اشاره به اینکه از آغاز تشیع تاکنون، مجالس عزای امام حسین(ع) در اشکال و قالبهای گوناگون در نقاط مختلف برگزار شده است، اظهار کرد: اهل بیت(ع) بر برپایی این مجالس تأکید فراوان داشتهاند و فلسفه این تأکید، حفظ دستاوردهای نهضت عاشوراست.
وی با بیان اینکه هر انقلاب بزرگی به دو عنصر «خون» و «پیام» نیاز دارد، افزود: در کربلا، امام حسین(ع) و یاران وفادارش خون خود را تقدیم کردند و حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و دیگر بازماندگان کربلا، پیام عاشورا را به آیندگان منتقل کردند.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عزاداریها و تعزیههای امام حسین(ع) در واقع ابزار انتقال این پیام به نسلهای جدید هستند و باید قدر این مجالس را دانست؛ چراکه در دوران گذشته، همین روضهخوانیها و نوحهخوانیها نقش مهمی در رساندن پیام کربلا به مردم داشتند.
وی با اشاره به نقش معرفتی این مجالس تصریح کرد: مجالس عزای اباعبدالله الحسین(ع) تنها یک مراسم سوگواری نیست، بلکه دانشگاهی برای آشنایی مردم با امامت، ولایت، اخلاق دینی و سبک زندگی اسلامی است.
آیتالله ابراهیمی همچنین با اشاره به آثار معنوی گریه بر سیدالشهدا(ع) گفت: عزاداری برای امام حسین(ع) موجب تحول روحی انسان شده و زمینهساز مغفرت الهی میشود.
وی در پایان تأکید کرد: مجالس عزای امام حسین(ع) عامل بصیرت، مقاومت، عزت و کمال انسانهاست و اهل بیت(ع) بر برگزاری آن در قالبها و رسوم مختلف هر منطقه تأکید داشتهاند؛ مهم آن است که ارادت خود را به خاندان پیامبر(ص) نشان دهیم.
نظر شما