به گزارش خبرگزاری شبستان، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه امروز (سه شنبه، ۲ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در آستانه عاشورا و تاسوعا هستیم که برای ملت ایران نشانه آزادی و پایداری اخلاقی است فرهنگ عاشورا فرهنگی است که در شعر ادب، و تربیت خانوادگی ما حضور داشته و نسلهای زیادی را پرورش داده است عاشورا را پیش از آنکه روایت یک نبرد باشد روایت پایداری انسان در دفاع از عزت و کرامت خویش است و این پیامی است که در بزنگاههای تاریخی نیز در رفتار و فرهنگ ایرانیان نیز قابل مشاهده است.
بقایی در مورد گمانهزنیها درباره محدودیت ایران برای استفاده از داراییهای آزادشده و اینکه ایران تنها میتواند از آمریکا غلات خریداری کند، گفت: برای ما هم جالب است که هدف جنگ که قبلا اعلام کرده بودند، از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران است، به ثروتمندتر کردن کشاورزان آمریکایی تقلیل یافته است. ما درباره اموال آزادشده هر طور که به صرفه یا به صلاح کشور و منافع ملی باشد تصمیم میگیریم.
وی افزود: درباره خرید کالا، وزارت کشاورزی ما و سایر بخشهایی که متولی امر هستند هر آنطور که تشخیص دهند، تصمیم میگیرند. هیچ محدودیتی وجود ندارد. مجوزهایی که درباره فروش نفت صادر شد، از دیروز اجرایی شده است. سایر موارد هم بهخصوص درباره هزینهکرد از داراییهای مسدود یا محدود شده هم همینگونه است.
وی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی دیروز توضیح مفصلی دادند. مهم این است که اموال مسدودشده برای استفاده آزاد ایران، هر طور که تشخیص دهد برای تامین کالاهایی که مدنظر کشور است، در دسترس است.
توانمندی دفاعی مطلقا موضوع مذاکره به هیچ طرفی نخواهد نبود
بقایی در مورد اینکه ایا موضوع دفاعی به عنوان یکی از موضوعات مذاکره بوده است گفت: توانمندی دفاعی مطلقا موضوع مذاکره نبود و موضوع دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره با هیچ طرفی نخواهد بود.
برای ما مهم این است که به دارایی های به ناحق مسدود شده ایران دسترسی داشته باشیم
وی در پولهای مسدود شده ایران و خروج خبرنگاران از سالن اجلاس گفت: برای ما مهم این است که به دارایی های به ناحق مسدود شده ایران دسترسی داشته باشیم و آنچه نیاز ایران است تأمین شود و جزئیات این موضوع به آمریکا بستگی دارد که چگونه این پولها آزاد می کند. نشست ژنو در راستای پیگیری مطالبات از طرف مقابل و هرآنچه که ما را از این هدف دور کند پرهیز می کنیم و به همین دلیل نیازی به حضور خبرنگاران در سالن نبود.
برای ادامه مذاکرات باید ببینم بندهای دیگر یاداشت تفاهم به چه سرانجامی می رسد
بقایی در مورد موضوع هسته ای ایران و حساسیت آمریکا گفت: در موضوع هسته ای در کنار رفع تحریم در بازی زمانی و متن یاداشت تفاهم صحبت می شود آغاز این امر منوط به عملی شدن شروط مذاکره است که بخشی محقق و بخشی در حال تحقق است اما در اجلاس ژنو بیان مواضع آمریکا بطور کلی بود که پاسخ مقتضی دادیم و برای ادامه مذاکرات باید ببینم بندهای دیگر یاداشت تفاهم به چه سرانجامی می رسد.
کویت باید اجازه دسترسی کنسولی به اتباع ایرانی بدهد
وی در مورد رفتار کویت با اتباع ایرانی گفت: متاسفانه شاهد ان هستیم که طرفهای کویتی از ایفای تعهدات خود طفره می رود ، کویت باید اجازه دسترسی کنسولی به اتباع ایرانی بدهد و سفارت ما پیگر وضعیت اتباع دستگیر شده است و لازم است که سریعا طرف کویتی در رفتار خود تجدید نظر کند.
سخنگوی وزارت خارجه در هدف از سفر به عمان گفت: این سفر در راستای تقویت مناسبات ایران و عمان است و موضع گیری های عمان در طی جنگ تحمیلی رمضان و سایر تنش ها مسئولانه بود، عمان نقش مهمی در جلوگیری از تنش و پیشبرد فرایندهای دیپلماتیک داشته و اقدامات آنها در کاهش تنش در جنگ های گذشته بسیار مهم بود.عمان بعنوان دولت ساحلی نقش مهمی در اداره تنگه هرمز دارد و در این سفر قرار است در مورد ادامه هماهنگی ها در تنگه هرمز و باب المندب گفتگو شود.
سفر به پاکستان در راستای توسعه روابط دوجانبه
بقایی در مورد سفر رئیس جمهور به پاکستان گفت: سفر به پاکستان سفر به کشور همسایه و دوست است و نقش آنها در میانجیگری ایران و آمریکا بسیار مهم بود و مقامات پاکستانی سفرهای متعددی به ایران داشتند و سفر آنها در جهت توسعه روابط دوجانبه است که توضیحات این سفر توسط دفتر رئیس جمهور محترم اعلام می شود.
بقایی در مورد توقف حملات با لبنان و تعهد آمریکا گفت: ما با رویکرد مسئولانه و حسن نیت از همه ابزارها استفاده کردیم برای اطمینان از ایفای تعهدات طرفین. همانطور که خودمان تعهداتمان را اجرا میکنیم، انتظار داریم که طرف مقابل هم تعهداتش را اجرا کند.
وی افزود: طرف ما بر اساس یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد، دولت آمریکاست. ما تأکید کردیم «تعهد در برابر تعهد». در صورتی که طرفهای مقابل تعهداتشان را اجرا نکنند، نمیتوانند انتظار داشته باشند که ایران یکسویه به ایفای تعهدات خودش ادامه بدهد.ضمن اینکه همین سازوکاری که عرض کردم، در جریان نشست سوئیس ایجاد شد. امیدواریم که گام مؤثری باشد در راستای اجرای تعهد مندرج در بند یک یادداشت تفاهم.
پایبندی ایران به اصل اعتماد و تفاهم متقابل میان همسایگان
بقایی در مورد نشست ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: ما که همیشه گفتیم با کشورهای منطقه، به عنوان همسایگان دائمی، باید بتوانیم سازوکارهای مبتنی بر اعتماد و تفاهم متقابل ایجاد بکنیم، برای اطمینان از امنیت همه کشورهای منطقه. به این اصل همچنان پایبند هستیم.
بقایی گفت: قبلاً خودمان هم پیشنهاد کرده بودیم که در این راستا گفتوگو صورت بگیرد بین همه کشورهای منطقه. ما از هر ابتکاری که در راستای تقویت و تأمین امنیت دستهجمعی در منطقه باشد، بدون مداخله و حضور نیروهای نظامی بیگانه، (که نشان دادند حضورشان جز ناامنی، تفرقه و جنگ چیزی به بار نمیآورد) حمایت میکنیم.آمادهایم که در این زمینهها با همه کشورهای منطقه گفتوگو بکنیم.
در مورد موضوع هسته ای و رفع تحریم ها در بازه زمانی شصتروزه صحبت می شود
بقایی در مورد موضوع هسته ای ایران و حساسیت آمریکا گفت: موضوع هستهای، در کنار موضوع رفع تحریمها، دو موضوعی است که بر اساس یادداشت تفاهم قرار است در بازه زمانی شصتروزه درباره آن صحبت شود.
وی افزود: اما باز هم متن یادداشت تفاهم صراحت دارد که آغاز گفتوگو درباره این دو موضوع، منوط به اجرای بندهای مشخصی از یادداشت تفاهم است. ما در تلاش هستیم که همه این بندها، بهعنوان پیشزمینههای شروع مذاکرات، محقق شود. بخشی از آن محقق شده، بخشی در حال اجراست.
در نشست سوئیس گفتگویی در موضوع هسته ای نداشتیم
وی گفت: اما در نشستی که در سوئیس برگزار شد، بهجز بیان کلی مواضع توسط طرف آمریکایی، ما هیچ گفتوگوی جزئی درباره موضوع هستهای نداشتیم. آنها مواضع خود را بیان کردند و ما نیز پاسخ مقتضی دادیم.در رابطه با تحریمها نیز مواردی بهصورت بسیار کلی مطرح شد. لذا فکر میکنم برای شروع مذاکرات درباره این دو موضوع، باید ببینیم وضعیت اجرای تعهدات طبق یادداشت تفاهم به چه سمتوسویی میرود.
نظر شما