وحدت راهبرد امامت و ولایت/عصاره دین در کلام امام عسکری علیه السلام

امام جمعه شهرستان قدس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان­های تهران گفت: وحدت راهبرد امامت و ولایت در کلام امام عسکری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان­های تهران،حجت الاسلام رضا جوکار امام جمعه شهرستان قدس بمناسبت شهادت امام حسن عسکری و در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان­های تهران، ضمن تسلیت  ایام شهادت امام حسن عسگری علیه السلام پدر بزرگوار امام زمان(عج) به آن حضرت گفت:‌ یک راهبرد مهم امام حسن عسکری علیه السلام امت اسلام وحدت است، می توانیم راهبرد وحدت را که امروز بیشتر از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم و توصیه موکد مقام معظم رهبری است و معظم له امروز هم، در دیدار با اعضای ستاد مقابله با کرونا به این موضوع اشاره کردند و همگان را به مسئله وحدت، انسجام ملی واخلاق مداری دعوت فرمودند.

 

 وی ادامه داد: از سیره نورانی امام حسن عسکری علیه السلام حدیثی هست در کتاب شریف «تحف العقول» در صفحه 487، فرموده است که امام عسگری(ع) به شیعیان و پیروانشان توصیه نامه ای دارند در آن توصیه نامه فرمودند: «أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ اَلسُّجُودِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ» سفارش میکنم شما شیعیانم را به تقوی الهی و وَرَع در دینتان، خدا محوری، و پرهیزکاری، اجتناب از معصیت پروردگار و سفارش می کنم به اجتهاد و کوشش برای خدا، یعنی هر چه انسان تلاش می کند باید تلاشش برای خدا باشد و انسان باید اهل تلاش باشد.

 

امام جمعه شهرستان قدس به بخش مهم دیگر این حدیث اشاره کرد و اظهار داشت: «صِدْقِ اَلْحَدِيث»: راست گفتاری، آنچه که امروزهم مردم ما و مسئولین ما باید به آن پایبند باشند در کنار تقوا و وَرَع، کوشش و تلاش، مسئله راست گویی و راست گفتاری است، نه مردم به یکدیگر خلاف واقع و دروغ بگویند و نه مسئولین به مردم این صفات را داشته باشند.

 

جوکارتصریح کرد: سفارش بعدی امام عسکری(ع) «أَدَاءِ اَلْأَمَانَة» است. ادا کردن امانت به کسی که امانتی به دست شما سپرده است خواه آن شخصی که امانت سپرده نیکوکار باشد یا انسان فاجر و نابکار، اگر امانتی را از کسی قبول کردی باید ادای امانت کنید، امروز مسئولین ما بدانند که امانت دار هستند و باید امانت را به خوبی ادا کنند. این مسئولیت ها امانت است، این فرصت هایی که در اختیار گذاشته شده امانت است و همچنین مردم ما نسبت به یکدیگر ادای امانت داشته باشند.

 

وی ادامه داد: «طُولِ اَلسُّجُود»: سجده های طولانی و حسن الجوار، حسن همجواری و همسایگی، همسایه نسبت به همسایه باید همسایه خوبی باشد و رعایت کند بعد فرمود: «فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ (ص این مواردی است که پیامبر خدا آورده است یعنی همین ها خلاصه دین است عصاره دین و چکیده دین همین چند مورد است تقوای الهی وَرَع اجتهاد کوشش راست گفتاری ادای امانت سجده طولانی و حسن همجواری این چند مورد خلاصه و عصاره دین است.

 

امام جمعه شهرستان قدس به مناسبت بزرگ ماه ربیع الاول در کلام امام عسکری  اشاره داشت و بیان کرد: امام یازدهم شیعیان راهبرد وحدت را ارائه فرمودند:  «صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ»: ای شیعیان، اگر اهل سنت نماز خواندند، شما در نمازهای آنها شرکت کنید و «اِشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ»: در تشییع جنازه آنها حاضر بشوید «عُودُوا مَرْضَاهُمْ»: عیادت مریض های آنها بروید«أَدُّوا حُقُوقَهُمْ»: حق و حقوق آنها را ادا بکنید، «فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِك»: وقتی یکی از شما وَرَع داشته باشد در دین، حسن خلق با مردم داشته باشد راست گفتار  باشد در سخن گفتنش ، ادای امانت بکند، گفته می شود این شخص شیعه اهلبیت(ع) است، این مطلب من امام عسگری را خوشحال می کند.

 

حجه الاسلام جوکار اظهار داشت: امام عسکری(ع) فرمود: «اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لاَ تَكُونُوا شَيْناً»: تقوای الهی داشته باشید و مایه زینت ما باشید  مایه سرافکندگی نباشید، بعد فرمود: «جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ» این همان مایه وحدت است دلها را به سمت ما جذب کنید، «وَ اِدْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ» زشتی ها را از ما و ساحت ما دور بدارید ساحت اهلبیت(ع) ساحت پاکیزه است، ساحت «یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»  است آنها هیچ ناپاکی و هیچ قباحتی به ساحت قدسی و ملکوتی شان نمی چسبد. فرمود: این زشتی ها، زشتی های اخلاق، گفتار، رفتار اینها در ساحت قدسی اهلبیت(ع) جایگاهی ندارد و اینها را از ما بدور بدارید.

 

وی در پایان به نیاز جدی جامعه و گره خوردن به فرهنگ ناب اهلبیت اشاره کرد و گفت:امروز جامعه ما مردم ما مسئولان ما و همه به این راهبردهای بسیار اساسی امام عسکری(ع) نیازمند هستیم و باید خودمان را با سیره نورانی آن حضرت وفق بدهیم که قطعا دوران امام عسکری که دوران آمادگی هست برای غیبت امام زمان(عج) بوده است اگر ماآن راهبردها را توجه کنیم می توانیم خودمان را بعنوان منتظر امام زمان بدانیم و زمینه ساز ظهور آن بزرگوار باشیم. انشا الله

والسلام علیکم و رحمت الله برکاته

 

کد خبر 986527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha