مبارزه با جوندگان در سطح ۵۰۰ هکتار از اراضی شیروان انجام شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در اسفندماه امسال در سطح ۵۰۰ هکتار با جوندگان با استفاده از ۱۰ هزار عدد قرص فسفید منیزیم مبارزه شده است.

«محمد رضایی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: سالانه در سطح استان بین ۱۰ تا  هشت هزار هکتار مبارزه با جوندگان صورت می گیرد که از سال ۹۷ تا ۹۸ در این شهرستان، هزار و ۶۱۷ هکتار مبارزه صورت گرفته است که طعمه استفاده شده سم ۲۴۵ کیلوگرم بوده است.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مبارزه با جوندگان مضر از اواسط اسفندماه در مزارع و باغ‌ها کشاورزی شهرستان شیروان آغاز شده است که تا پایان خردادماه سال آینده ادامه دارد.

 

رضایی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی، بیشترین فعالیت مبارزه  در استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان های شیروان و فاروج است.

 

وی با بیان اینکه تمامی هزینه های مبارزه با جوندگان مضر(انواع موش) رایگان است، گفت: جوندگان مضر در باغ ها و مزارع از گیاهان تغذیه می کنند که این امر موجب از بین رفتن محصول و همچنین هدررفت آب به علت ایجاد حفره در این عرصه ها می شود.

 

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از هرگونه خسارت به باغ ها و مزارع به کشاورزان توصیه می شود در مکان هایی که آلودگی هست حتما اطلاع رسانی شود و همکاری های لازم را برای مقابله با طعمه گذاری جوندگان با جهاد کشاورزی داشته باشند.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: جوندگان مضر محصولات کشاورزی بخصوص موش علاوه خسارت جبران ناپذیر دربخش کشاورزی، بهداشت و سلامت جامعه را نیز با خطر مواجه می کنند.

 

رضایی با اشاره به اینکه عدم مبارزه با موش در اراضی کشاورزی استان خسارت شدیدی به بار می‌آورد، تصریح کرد: خسارت موش‌ها به صورت کمی و کیفی روی گیاهان، محصولات تولیدی در مزارع و باغات، ایجاد خطر از نظر بهداشتی برای جوامع انسانی و… است.

 

وی با اشاره به اینکه هدف از مبارزه با موش‌ها حذف کامل موش‌ها از طبیعت نیست، افزود: مزارع و باغات کشاورزی استان باید جهت بررسی وضعیت جانور و تراکم آن مورد بازدیدهای کافی و مستمر قرار گیرند.

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان بیش از ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

 

کد خبر 906824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha