لزوم اقدامات علاج جویانه درباره کرونا برای جلوگیری از فاجعه/حراجستان ها کانونی برای به خطرانداختن سلامت افراد است

دکتر شفیعی با ارائه گزارشی جدید از وضعیت استان کرمان در خصوص کروناویروس، توصیه هایی هم کرد و گفت: اگر مسئولان علاج جویانه اقدام نکنند با تجمع در روزهای پایانی سال با یک فاجعه جبران ناپذیر مواجه خواهیم شد از طرفی مردم هم باید مطالبه کر باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر مهدی شفیعی عصر( 23 اسفند) در نشست خبری مجازی آخرین وضعیت بیماری کرونا و شیوع این ویروس در استان کرمان را تشریح کرد و افزود: با اعلام مثبت شدن تست آزمایش 12 فرد مشکوک به کرونا از روز گذشته تاکنون، آمار مبتلایان استان به  77 مورد افزایش یافت.

 

 

جیرفت از وضعیت سفید بیرون آمد

مدیر گروه مبارزه با بیماری ها و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیرامون جزئیات این 12 مورد جدید ( 6 زن و 6 مرد) گفت: جمعیت زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکنون وضعیت سفید را از نظر بیماری کرونا داشت که با اعلام نتیجه آزمایش یک نفر از این جمعیت، این دانشگاه از وضعیت سفید بیرون آمد؛ همچنین 2 مورد هم در رفسنجان، یک مورد در بم، یک مورد در شهربابک، یک مورد در زرند و 6 مورد هم در شهرستان کرمان جزو آمار روز گذشته هستند که تست آزمایش آنها به کرونا مثبت اعلام شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی این 12 مورد بالای 65  سال است؛ افزود: یکی از این بیماران فرزند یکی از بیماران قبلی بوده بنابراین رد پای انتقال این ویروس در افراد نزدیک خانواده را شاهدیم، یکی از بیماران هم در ارتباط با شخص مبتلا بوده که از سفر زیارتی برگشته بود لذا ویروس کرونا در گردش است  و در جابجایی های انسانی امکان انتقال آن بیشتر است.

 

 

دکتر شفیعی بیان کرد: بحث فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از شرکت در تجمعات و میهمانی ها و رعایت اصول بهداشت فردی از جمله شستشوی مکرر دست ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مهم است که برخی توجه نمی کنند و گاهاً به دلیل رعایت نکردن این مسائل، خانه هم امن نیست.

 

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از بیماران مبتلا که روز گذشته تست وی مثبت شد فردی بالای 80 ساله است که بیماری زمینه ای دارد و فرد مبتلای دیگر در آمار این روز هم فردی بوده که قبل از انتخابات دوم اسفند میزبان چند نفر از شهرهای با شیوع بالا بوده و با سفر به استان کرمان و برای انجام دید و بازدید با خانواده اش متوجه بیماری کرونا در این شخص می شویم.

 

 

وضعیت عادی نیست

شفیعی با اشاره به اینکه در استان کرمان وضعیت عادی از نظر این بیماری نداریم و شرایط بحرانی اعلام شده است، بیان کرد: ستاد مقابله با این بحران یک روز در میان در استانداری برگزار می شود و مصوباتی را اعلام می کنند؛ یکی از تصمیمات این ستاد اعلام وضعیت بحرانی در معابر و کوچه ها توسط بلندگو است که در شهرستان کرمان توسط 16 اکیپ این کار انجام می شود و امیدواریم مردم در خانه بمانند و با کاهش جمعیت، این بحران را به راحتی پشت سر بگذاریم.

 

 

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: همه دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان مورد مثبت را دارند و روزها و هفته های آینده موارد ابتلا و بستری ناشی از کروناویروس رو به افزایش خواهد رفت.

 

 

شیوه استفاده از ماسک چند بار مصرف مهم است

 

وی به مسائلی در مورد ماسک هم اشاره و اظهار کرد: 2 نوع ماسک داریم که مورد استفاده قرار می گیرند؛ ماسک های یک بار مصرف که معدوم کردن آنها غیر بهداشتی صورت می گیرد و افراد باید آنها را در سطلی دارای پلاستیک زباله درب دار بیندازند اما متأسفانه اینگونه عمل نمی شود و برخی آنها را در محیط رها می کنند که باید در مردم فرهنگسازی شود و درست دفع کنند تا خطرات زیست محیطی و بهداشتی به حداقل برسد.

 

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان به نوع دیگر ماسک که پارچه ای است اشاره کرد و گفت: این ماسک چندبار مصرف است و هنگامی که آن را مصرف کرده و به خانه بر می گردیم باید ابتدا با مایعات شوینده شستشو، خشک و اتو شود تا روز بعد قابل استفاده باشد؛ در این زمینه مکرر می بینیم که ماسک را مصرف می کنند بعد از آن یا داخل فضای ماشین می گذارند و یا در جیب خود گذاشته و روز بعد از همین ماسک بدون شستشو استفاده می کنند بدون اینکه توجه به آلوده شدن این ماسک داشته باشند که این کار آلودگی محیط و شانس ابتلا به بیماری را بیشتر می کند بنابراین شیوه استفاده از ماسک چند بار مصرف مهم است.

 

 

سعی ما در قطع زنجیره ویروس کرونا است

وی با بیان اینکه وظیفه ستاد مقابله با کرونا، راهبری علمی مقابله با این ویروس در سطح استان است؛ گفت: استانداری باید همه مصوبات اجرایی این ستاد را رصد کند بحث تعطیلی برخی اماکن از جمله قلیان سراها و کافی شاپ ها در دستور کار قرار گرفت که دانشگاه علوم پزشکی تنها باید به این اماکن یک سری تذکرات و  توصیه ها را ارائه دهد و برای تعطیلی آنها در شرایط خاص سازمان های دیگر نظیر نیروی انتظامی، دادگستری، تعزیرات و ... باید ورود کنند؛ همچنین درباره اماکن مذهبی برای لغو برپایی مراسم، سازمان تبلیغات اسلامی باید ورود کند تا با کاهش جمعیت کمتر، شاهد کاهش موارد ابتلا  باشیم.

 

 

شفیعی با اشاره به اینکه سعی ما در قطع زنجیره ویروس کرونا است؛ خاطرنشان کرد: اگر شخصی تست کرونای وی مثبت می شود تیم های ارزیابی شامل کاردان ها و مراقبان بهداشت مراکز بهداشتی پیگیر شرایط و وضعیت این بیمار و اطرافیان وی از 2 هفته قبل از مثبت شدن تست بیمار، ( اینکه به چه مکان هایی مسافرت کردند، با چه کسانی ارتباط داشتند و ...) هستند و توصیه های بهداشتی به آنها ارائه می شود که در صورت داشتن علائم این بیماری به پزشک خانواده ارجاع داده و ویزیت می شوند.

 

کودک مبتلا به کروناویروس در استان نداریم

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه از کودکان  دارای بیماری های تنفسی و ویروسی تست گرفته شده که جواب این آزمایشات منفی اعلام شده گفت: تا کنون کودک مبتلا به کروناویروس در استان کرمان نداشتیم.

 

 

وی افزود: نقاهتگاه از لحاظ فیزیکی مطلوب است و در حال حاضر هم 3 تا 4 مورد بیماران کرونایی استان کرمان که بهبود یافتند در این نقاهتگاه به سر می برند که اگر شخص بهبود یافته ای شرایط منزل او ایده آل باشد نیاز به نقاهتگاه ندارد.

 

 

حراجستان ها کانونی برای به خطرانداختن سلامت مردم

 

دکتر شفیعی در مورد حراجستان هایی که در آستانه شب عید باز هستند بیان داشت: این حراجستان ها کانونی برای به خطرانداختن سلامت مردم هستند اگر یک فرد آلوده ای در جمع باشد امکان افزایش مبتلایان و مرگ و میر وجود دارد لذا از ابتدای اپیدمی این بیماری ضمن توصیه رعایت مسائل بهداشتی و گندزدایی سطوح، بر فاصله گذاری اجتماعی تأکید داشتیم که در این زمینه دانشگاه ها و مدارس تعطیل اعلام شدند تا ویروس به گردش در نیاید.

 

 

وی ادامه داد:  هرچه کاهش جمعیت را داشته باشیم آمار ابتلای به این بیماری هم کم می شود پس مردم باید دقت داشته باشند و جاهایی که ابزار قانونی وجود دارد مثلاً نیروی انتظامی می تواند دست فروشان را جمع آوری کند اما برخی مردم به لحاظ دلسوزی برای فروشندگان مقاومت کرده که اگر به عنوان فردی در جامعه از این امر استقبال نکنند ازدحامی ایجاد نمی شود پس برای پیشگیری از بروز این بیماری جاهایی که احساس خطر می کنیم نباید حضور بیابیم تا این بیماری ریشه کن شود.

 

کهولت سن و بیماری زمینه ای از دلایل مرگ ومیر مبتلایان به کرونا

 

دکتر شفیعی با اشاره به اینکه تاکنون 2 مرد 54 و 70 ساله و  2 زن 70 و 83 ساله در استان کرمان بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند؛ تصریح کرد: این افراد دارای بیماری زمینه ای قلبی و عروقی و کهولت سن بودند که این عوامل در مرگ و میر شخص مبتلا به کروناویروس مهم هستند.

 

 

وی گفت: اگر فردی بخواهد از شهر خود خارج شود و به استان دیگر برود گواهی سلامت به او اعطا نمی شود از طرفی بستن مبادی ورودی و خروجی امری مؤثر در پیشگیری از ابتلا به این ویروس است اما برخی ترددها الزامی است و لازم است برای تهیه مواد خوراکی، مایحتاج ضروری مردم، اقلام بهداشتی و ... تردد ها صورت گیرد؛ بحث مراقبت مرزهای استانی را داریم و در تعدادی مرز استانی پرتردد عوامل نیروی انتظامی و هلال احمر مستقر هستند و خودروهای با پلاک شهرستان های با شیوع بالا که بخواهند وارد استان شوند رصد می شوند و در جلسه بعدی در ستاد بحران استان کرمان قرار است این بحث مراقبت از مرزهای پرتردد استان تشدید و قوانین شدیدی مصوب و ابلاغ شود.

 

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: استان کرمان امسال مهمان نمی پذیرد و مراکز خدمات رفاهی آن تعطیل است که این امر باید رسانه ای شود تا افراد از استان های مبدأ، مقصد گردشگری خود را استان کرمان انتخاب نکنند همچنین مبادی خروجی استان هم باید تقویت شوند تا کسی از استان خارج نشود لذا اگر مسئولان علاج جویانه اقدام نکنند و تصمیمات قانونی نگیرند با تجمع در روزهای پایانی سال با یک فاجعه جبران ناپذیر مواجه خواهیم شد از طرفی مردم هم باید برای پیشگیری از شیوع این بیماری مطالبه گر باشند.

 

 

وی ادامه داد: امکان ازدحام جمعیت در گلزار شهدای کرمان و آرامستان در پردیس قائم در پنجشنبه آخر سال وجود دارد؛ لذا محدودیت های ترافیکی شدید در محل آرامستان و پردیس قائم و مسجد صاحب الزمان از صبح روز پنجشنبه(۲۹​ اسفند) اعمال می شود و نیز مکان هایی که چهارشنبه سوری برگزار می شود تعطیل اعلام شده و در صورت برگزاری این آیین، مردم توسط پلیس متفرق خواهند شد.

 

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: از ابتدای فصل اپیدمی این ویروس، در کل استان کرمان تاکنون 859 نفر بیمار تنفسی به اورژانس ها، مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها مراجعه کردند با بیماری حاد تنفسی بستری شدند که از این تعداد 407 نفر مشکوک به بیماری کرونا مورد آزمایش قرار گرفتند از آنجایی که از تعدادی از این افراد چند نوبت نمونه گیری و تست انجام گرفته است حجم نمونه ها رقم 466 نفر را نشان می دهد و این اختلاف 60 نفر مربوط به انجام چند نوبت تست از یک بیمار است.

 

وی ادامه داد:  آزمایش 77 مورد مشکوک به کرونا مثبت اعلام شد و تا امروز(۲۳ اسفند) 19 بیمار در کل استان کرمان بهبود یافته و ترخیص شدند.

کد خبر 904666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha