نقش مثبت کانون‌های مساجد در فعالیت‌های محله‌محور

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ظرفیت بالایی در بخش‌های مختلف برخوردارند و می‌توانند در فعالیت‌های محله‌محور نقش مؤثری را ایفا کنند.

خبرگزاری شبستان _ دزفول، امین قمر، مساجد از دوران انقلاب نقش بسزایی در انجام فعالیت‌های محله‌محور از جمله ایجاد امنیت داشته‌اند و امروز با فعال‌شدن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توان از این ظرفیت برای بالا بردن نقش مساجد در ایجاد فرهنگ‌سازی و پرورش نوجوانان استفاده کرد.

 

خوشبختانه شهرستان دزفول پس از اهواز بیشترین تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را دارا است و برخی کانون‌های این شهرستان به‌ویژه در مناطق محروم فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند.

 

نقش کانون‌های فرهنگی هنری در جذب جوانان و نوجوانان به مساجد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول به مناسبت سالروز تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: کانون‌های مساجد که با ابتکار و دوراندیشی مقام معظم رهبری در اوایل دهه هفتاد ایجاد شده‌اند، در کنار همفکری‌ها و رهنمودهای ائمه جماعات و مراکز بسیج، به یکی از ارکان اصلی اشاعه فرهنگ ناب اسلامی و توحیدی تبدیل شده‌اند.

 

«نادر سعادتی فرد» با بیان اینکه قریب به ۱۳۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در شهرستان دزفول در حال انجام فعالیت‌های مختلف هستند افزود: دزفول پس از اهواز، دومین رتبه از نظر تعداد کانون‌های مساجد را داراست که این یک ظرفیت بزرگ فرهنگی برای این شهرستان محسوب می‌شود.

 

وی به فعالیت‌های کانون‌های مساجد دزفول اشاره کرد و اذعان داشت: کانون‌های مساجد در حوزه آموزش، پژوهش، فعالیت‌های قرآنی، هنری و کتابخوانی، اردویی فعالیت‌های مستمری داشته‌اند و برخی نیز در زمینه تاسیسات، خیاطی، گلدوزی، کامپیوتر، تعمیرات لوازم و هنرهای دستی در بحث اشتغالزایی ایفای نقش می‌کنند.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول تصریح کرد: نگاه فرهنگی و هنری این کانون‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل جذب جوانان و نوجوانان و حتی کودکان امروزی به مساجد است.

 

وی ضمن تقدیر از دست اندرکاران کانون‌های مساجد، ائمه جماعات، مدیران و رابطین کانون‌های دزفول عنوان کرد: تلاش می‌شود سال آینده نیز از خلاقیت و نوآوری در پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌ها غافل نبوده و ارتباط سازنده با افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان جهت جذب بیشتر در کانون‌های مساجد ایجاد کنیم.

 

اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی در کانون‌ مساجد حضرت مهدی (عج) دزفول

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت مهدی (عج) دزفول در خصوص فعالیت‌های این کانون بیان کرد: تمام تلاش ما جذب حداکثری اهالی منطقه به‌ویژه جوانان است و تلاش شده با انجام برنامه‌های متنوع نه فقط در ایام تعطیل تابستان بلکه در کل طول سال برنامه‌ای هدفمند انجام دهیم.

 

«فاطمه خرم‌فرد» اضافه کرد: اعضای این کانون سنین از چهار سال تا بزرگسال هستند و علاوه بر برنامه‌های مذهبی و فرهنگی، کلاس‌های محاسبات ذهنی چرتکه، هنری، تقویتی، آموزش مکالمه زبان انگلیسی و ... برگزار می‌شود.

 

وی یکی از اقدامات فرهنگی کانون که خیلی مورد استقبال قرار گرفت را عرضه پارچه‌های چادر مشکی تولید داخل با قیمت مناسبت جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب عنوان کرد و ادامه داد: برگزاری جلسات هفتگی درس‌هایی از نهج‌البلاغه، آموزش روخوانی قرآن و حفظ قرآن به صورت رایگان و برای عموم مردم از دیگر برنامه‌هایی است که برگزار می‌شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت مهدی (عج) دزفول ابراز کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا نوجوانان و جوانان مسجد به صورت یک روز در میان اقدام به ضدعفونی منطقه کوی اندیشه دزفول کرده‌اند.

 

برگزاری سمینار شناسایی ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن توسط در کانون ولی‌عصر (عج)

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد ولی‌عصر (عج) دزفول نیز با بیان اینکه مساجد نقش بسزایی در پویایی هر محله می‌توانند ایفا کنند یاد آور شد: در سال‌های اول انقلاب بسیاری از امور هر منطقه نظیر امنیت آن توسط بچه‌های عضو جلسات مساجد محل تامین و یا برخی مشکلات اهالی محل توسط بزرگان مسجد حل و‌ فصل می‌شد.

 

«علی خلیلی‌راد» با اشاره به اینکه کانون‌های مساجد می‌توانند با افزایش فعالیت‌های خود نقش بسزایی در جذب جوانان داشته باشند افزود: در این کانون برنامه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و هنری برگزار می‌شود و علاوه بر آن چندین برنامه علمی از جمله سمینار شناسایی ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن توسط برگزار شد.

 

وی تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزش کامپیوتر، مسابقات ورزشی مختلف، کلاس‌های خیاطی و کلاس‌های هنری در کانون مسجد حضرت ولی‌عصر (عج) در چند رده سنی برگزار شد.

 

با توجه به کاهش نقش مساجد در مباحث محله‌محور، می‌توان با حمایت بیشتر از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در این زمینه یعنی افزایش نقش مساجد در مباحث مختلف منطقه کمک کرد.

 

کانون‌های مساجد ظرفیت بسیار خوبی برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد که یکی از بهترین اماکن برای پرورش هستند، برخوردار هستند.

 

کد خبر 904604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha