پرهیز از ورود به شهرها، ترفند عراقی ها در عملیات محاصره سوسنگرد بود

سردار فتح الله جعفری گفت: به دلیل عرب زبان بودن مردم سوسنگرد و بوستان، عراقی ها برای انحراف افکار عمومی سعی می کردند مردم را در دشت آزادگان نگه دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، سردار فتح الله جعفری از فرماندهان دوران دفاع مقدس و عملیات آزاد سازی سوسنگرد ظهر امروز (26 آبان) در مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی سوسنگرد در جمع فرماندهان و کارکنان سپاه، نیروی انتظامی و ارتش در بیرجند با بیان خاطره ای از آزاد سازی سوسنگرد تصریح کرد: دشمن بعثی سه مرتبه سوسنگرد را اشغال کردکه در مرتبه اول در9 مهر 59 از 2 محور تنگه چزابه و محور جنوب حمله کرد که با دلاوری رزمندگان مجبور به عقب نشینی شد.

 

وی ادامه داد: در مرحله دوم عراقی ها با تیپ 20مکانیزه لشکر 5 از جنوب اهواز حمله کرد و در23مهر توانست بوستان را اشغال کند که این بار هم با رشادت های رزمندگان شکست خورد و مجبور به عقب نشینی شد.

 

سردارجعفری با بیان اینکه محاصره سوم یک ماه به طول انجامید، ادامه داد: بار سوم عراقی ها در روز 13 آبان با اعزام از تیپ43زرهی لشکر، 9 تیپ 35 زرهی و از مقابل نیروهای پیشگام خود را وارد سوسنگرد کردند و قصد احداث پل در دهلاویه را داشتند که با مقاومت مردم شهر مواجه شدند و ناکام ماندند.

 

وی افزود: پس از این ناکامی عراقی ها در23 آبان از غرب، جنوب و شرق وارد سوسنگرد شدند که البته بواسطه حضور تیپ 2 لشکر 92 و نیروهای داخلی سوسنگرد به فرماندهی علی تجلایی که بابستن عهدنامه بهشت با همرزمان خود توانست روحیه آن ها را بالا ببرد سرانجام بعد از ظهر 26ابان 59 شکست خوردند وسوسنگرد آزاد شد.

 

این فرمانده دوران دفاع مقدس بابیان اینکه گرو ههای مختلفی ازشهرستان های کشور برای آزادسازی سوسنگرد اعزام شدند، اظهار کرد: حضور گروهان امام رضا (ع) از بیرجند درآزاد سازی سوسنگرد تاثیر بسیاری داشت.

 

سردار جعفری بابیان اینکه هیچ وقت نتوانستیم از نظر تجهیزات و نیرو به عراقی ها برسیم، یاد ور شد: پیروزی ایران درجنگ با عراق یک معجزه بود.

 

خبرنگار: زینب رمضانی

 

کد خبر 84111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha