پارلمان کویت در تصرف کویتی ها

مردم کویت با برپایی تظاهراتی در اعتراض به گسترش فساد سیاسی و مالی نخست وزیر این کشور، پارلمان کویت را تصرف کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، هزاران نفر از مردم معترض کویت شب گذشته( چهارشنبه 25 آبان) در اعتراض به گسترش فساد سیاسی و مالی شیخ "ناصر محمد الاحمد الصباح" نخست وزیر این کشور تظاهراتی را در میدان "الاراده" در مقابل پارلمان کویت برپا کردند و با حرکت به سمت یکی از دروازه های پارلمان و شکستن آن وارد صحن معروف"عبدالله السالم" شدند.

معترضان در این تظاهرات که خواستار کناره گیری نخست وزیر از مقامش و انحلال پارلمان این کشور شدند، شماری از نمایندگان مجلس و رهبران جریان های سیاسی را به فساد متهم کردند.

معترضان پس از خواندن سرود ملی و سردادن شعارهایی علیه نخست وزیر، صحن پارلمان را ترک کردند و به میدان الاراده بازگشتند تا با تحصن در مقابل پارلمان، به اعتراض های خود تا زمان بر کناری نخست وزیر ادامه دهند.

برهمین اساس، این معترضان که در ابتدا قصد رفتن به سمت منزل نخست وزیر را داشتند اما نیروهایی امنیتی با استفاده از باتوم از حرکت معترضان به سمت منزل نخست وزیر جلوگیری کردند که درگیری میان دو طرف رخ داد که براثر این درگیری شش نفر زخمی شدند.

رهبری این راهپیمایی اعتراض‎آمیز را که مسلم براک، از نمایندگان مخالف دولت برعهده داشت و مردم به دعوت جریان های سیاسی وابسته به جوانان و شماری از نمایندگان مخالف دولت در این تظاهرات شرکت کردند.تا نخس

مسلم البراک از شیخ"صبح الاحمد الجابر الصباح" امیر کویت خواست ت وزیر را برکنار و مجلس را منحل کند و اعلام کرد: زمان آن فرا رسیده که تصمیم تاریخی برای برکناری دولت و انحلال مجلس گرفته شود.

بنابر گزارش الاسلام الیوم، نمایندگان پارلمان کویت روز سه شنبه خواستار طرح سوال از نخست وزیر به خاطر اتهاماتی که در خصوص فساد و پولشویی متوجه وی است، شدند.

مسلم البراک، فیصل المسلم و عبدالرحمان العنجری به نمایندگی از مخالفان دولت که 20 کرسی از پارلمان 50 عضوی پارلمان را در اختیار دارند، این طرح را تنظیم کردند.

مخالفان دولت اعلام کردند: شیخ ناصر برای رسیدگی به رسوایی اقتصادی 350 میلیون دلار رشوه به 16 نماینده هوادار دولت برای خریدن رای آنها، پرداخت کرده است.

این نمایندگان مخالف عنوان کردند که نخست وزیر کویت میلیون‌ها دلار از بیت المال به حساب‌های شخصی خود در خارج از کشور منتقل کرده است.

گفتنی است، خاندان الصباح امور اساسی در کویت را هدایت می‌کند و پارلمان این کشور یکی از فعال‌ترین پارلمان‌ها در منطقه به شمار می آید. نخست وزیر 71 ساله کویت همچنین از زمان رسیدن به قدرت در سال 2006 میلادی تاکنون مورد انتقاد شدید نمایندگان و مردم قرار دارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 84025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha