شناخت مصادیق معروف و منکر ضروری ترین نیاز جامعه است

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با تاکید بر ترویج فرهنگ و ارزش های اسلامی و گسترش روحیه نظارت همگانی، شناخت مصداق های معروف و منکر را از ضروری ترین مباحث در نهادینه شدن این 2 فریضه واجب است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از هرمزگان، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس در نشست هم اندیشی با فعالان رسانه در بندرعباس اظهار داشت: در جامعه اسلامی همگی بر واجب بودن این 2 فریضه الهی اتفاق نظر دارند و در این باره مشکلی وجود ندارد، اما نشناختن مصادیق امر به به معروف و نهی از منکر مشکل جدی جامعه است که باید با معرفی نمونه ها در جهت ترویج معروف ها و از بین بردن منکرات تلاش شود.
 

وی خاطرنشان ساخت: در دوران امام حسین(ع) هیچ کس منکر این 2 واجب نبود و عاملان به آن نیز کم نبودند اما آنچه در آن زمان وجود داشت و اکنون نیز هست، عدم شناخت نمونه ها و مصداق ها بود.
 

آیت الله نعیم آبادی افزود: همه مردم در زمان سالار شهیدان قبول داشتند که باید با منکر مبارزه کرد ولی کسانی که بدانند منکر اصلی وجود نامشروع یزید در قدرت است، اندک بودند.
 

وی با اشاره به حوادث مدینه در زمان حکومت یزید، گفت: در دوران یزید سه اتفاق عجیب آتش زدن کعبه، مباح کردن خون و ناموس مردم مدینه و شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) به وقوع پیوست.
 

امام جمعه بندرعباس، شناخت نمونه های معروف و منکر را بسیار مهم و حیاتی خواند و اذعان کرد: روزی که امام حسین(ع) حرکت خود را برای احیا فریضه امر به معروف و نهی از منکر آغاز کرد اگر مردم مدینه مصداق معروف و منکر را تشخیص داده بود، عاشورا بوجود نمی آمد.
 

آیت الله نعیم آبادی تصریح کرد: ما باید با درس گرفتن از تاریخ، شناخت معروف ها و منکرات را جدی بگیریم و به جنگ با منکرات رفته و در جهت احیا و ترویج معروف ها در جامعه همت گماریم.
 

وی، بیکاری، بیسوادی، اصراف، بد اخلاقی های انتخاباتی و ... را از مصادیق منکر و حضور درصحنه های مختلف از جمله راهپیمایی ها، نماز جمعه، شرکت در مجالس عزاداری ائمه، تحصیل علم و دانش و ... را از نمونه های معروف معرفی کرد و بیان داشت: تلاش برای تصاحب میز و میز نشینی در کشوری که اصلا احتیاج به پشت میز نشین ندارد از مصادیق بارز منکر است.
 

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه در وزارت کشاورزی کشور استرالیا که بخش کشاورزی آن بسیار فعال است تنها 500 نفر شاغل هستند، افزود: متاسفانه در یک اداره کل استانی جهاد کشاورزی ما بیش از افراد شاغل در وزارتخانه استرالیا نیرو وجود دارد.
 

نعیم آبادی اظهار داشت: میز تا وقتی که جامعه به آن نیاز دارد معروف است اما فراتر از آن تبدیل به منکر می شود.
 

وی با استناد به آیات قرآن که می فرماید: " کشاورزان گنج های خدا بر روی زمین هستند"، گفت: برخی از شغل ها همانند کشاورزی و دامداری متاسفانه از نگاه جامعه امروز منفور است و به همین دلیل گرایش به کار در بخش کشاورزی در کشور به گونه ای نیست که بتواند مشکل بیکاری جامعه را حل کند.
 

نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان بر ورود رسانه ها در معرفی نمونه های معروف و منکر تاکید کرد و بیان داشت: کار پیرمرد 80 ساله ای که با کار کشاورزی و دامداری امورات خود را می گذراند و مستحق کسی نیست و پیر زن سالخورده ای که به حصیر بافی مشغول است را در راستای ترویج فرهنگ کار و تلاش رسانه ای کنید.
 

وی همچنین به منکرات انتخاباتی اشاره کرد و افزود: برخی از افراد با دادن امکانات به دنبال اخذ آرا مردم هستند و بعضی نیز ناآگاهانه در مقابل دریافت این امکانات، مبلغ یک نامزد می شوند که این کار اهانت به یک ملت و از مصادیق منکر است.
 

نعیم آبادی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ایام سوگواری سالار شهیدان، ابراز داشت: محرم محصول منکر شناسی یک عده و منکر ناشناسی جامعه آن روز است و اگر جامعه دوران امام حسین(ع) می دانست که هیچ منکری بزرگتر از وجود منحوس یزید نیست آن حادثه به وقوع نمی پیوست.
 

وی تصریح کرد: اگر جامعه ما نیز منکر و معروف ها را نشناسد عاقبت به بن بست می رسد.
 

معاون فرهنگی ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر استان و قائم مقام صدا و سیمای مرکز خلیج فارس نیز در این نشست گفت: امر به معروف و نهی از منکر از واجباتی است که اسلام برای آن بیشترین هزینه را کرده و نمونه بارز آن عاشوراست.
 

محمود دولت کردستانی افزود: امام حسین(ع) و یاران آن حضرت هدف از قیام خود را احیا امر به معروف و نهی از منکر اعلام کردند و این بیانگر اهمیت و جایگاه این فریضه است.
 

وی اظهار داشت: ستاد احیا استان برنامه های فرهنگی خود در راستای اشاعه و نشر امربه معروف و نهی از منکر را با همراهی اصحاب رسانه به صورت جدی آغاز کرده است.
 

دولت کردستانی، فلسفه وجودی مطبوعات و رسانه ها را نظارت همگانی در جامعه دانست و اذعان کرد: پیش قدم بودن ارباب جرائد در زمینه نهادینه شدن این 2 فریضه از مصادیق بارز امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود.
 

در این نشست آیت الله نعیم آبادی به سئوالات خبرنگاران پیرامون مباحث مختلف مذهبی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... پاسخ گفت.
 

پایان پیام/

کد خبر 83977

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha