پژوهش در حوزه هنر و دین باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: این استان مهد هنر دینی کشور است و پژوهش در حوزه هنر و دین از موارد قابل توجهی است که باید در ابعاد مختلف به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، سید مرتضی اسماعیلی طبا، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در دیدار با تولیت آستانه مقدسه قم که در دفتر تولیت آستانه مقدسه برگزار شد با اشاره به اینکه استان قم در عرصه فرهنگی دارای دو بُعد ملی و فراملی است، اظهار داشت: با توجه به جایگاه و ظرفیت قم در تاثیرگذاری فرهنگی باید با ارتقای جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان قم، این استان به مرکز سیاست گذاری و اولویت های فرهنگی کشور تبدیل شود.


وی با بیان اینکه تعیین اولویت ها و بررسی راهکارها، تاثیر زیادی در افزایش کیفیت فعالیت های شورای فرهنگ عمومی استان دارد، خاطرنشان کرد: تشکیل اتاق فکر با بهره گیری از اساتید مجرب حوزه علمیه، دانشگاه و هنرمند کشور می تواند ظرفیت خوبی برای بالابردن کیفیت اهداف فرهنگی این شورا باشد.


اسماعیلی طبا با اشاره به اینکه نباید از ظرفیت های موجود در استان غافل باشیم، عنوان کرد: وجود حوزه های علمیه و هنرمندان موفق در عرصه های هنری مختلف از جمله تئاتر، هنرهای تجسمی، گرافیک و شعر در استان می تواند زمینه مناسبی برای پیوند عمیق آثار هنری و اعتقادات و ارزش های دینی باشد.


وی همچنین ادامه داد: قم مهد هنر دینی کشور است و پژوهش در حوزه هنر و دین از موارد قابل توجهی است که باید در ابعاد مختلف به آن پرداخته شود.


اسماعیلی طبا با اشاره به شأن و جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان قم در کشور بیان داشت: استان قم باید در عرصه فرهنگی مرجع، و مصوبات شورای فرهنگ عمومی این استان برای سایر استان ها قابل استفاده و تاثیر گذار باشد.


مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ابراز داشت: با توجه به اهمیّت فعالیت فرهنگی در فضای مجازی، به روز بودن، برنامه ریزی و حضور فعال در این عرصه از راهکارهای مقابله با شبکه های اجتماعی مجازی مخرب است.


وی با اشاره به این که امروز شاهد فعالیت های گسترده ضد دینی و فرهنگی در شبکه های اجتماعی مجازی از جمله فیس بوک و تویتر هستیم، بیان داشت: استفاده حدود سه میلیون مخاطب از شبکه مجازی فیس بوک را باید به عنوان یک ابزار علیه هجمه های فرهنگی در نظر گرفت.


اسماعیلی طبا تصریح کرد: باید با حضور فعال و مستمر در فضای مجازی از فیس بوک به عنوان ظرفیتی برای تبلیغ و مقابله با تهاجم فرهنگی استفاده کرد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: با توجه به کثرت افراد فرهیخته و مفاخر علمی، دینی و هنری در قم، تاسیس انجمن مفاخر و معرفی این افراد در جلوگیری از تهاجم فرهنگی و ترقیب جوانان به رشد و ترقّی نقش به سزایی دارد.


اسماعیلی طبا در ادامه از برپایی نمایشگاه و برنامه های متنوع در هفته هنری استان قم از دوم تا پنجم ماه محرم امسال در تالار نیاوران تهران خبر داد و گفت: معرفی شاخصه های مهم فرهنگی استان از جمله حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام به عنوان محور فعالیت های فرهنگی استان، حوزه های علیمه و تاثیر گذاری دینی و فرهنگی آن، نقش علما در عرصه شکل گیری و تبیین فرهنگ دینی و حضور مردم در عرصه های مختلف ارزشی و ملی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از فعالیت های اداره فرهنگ ارشاد اسلامی استان در این هفته هنری است.


وی بیان کرد: اجرای مراسم آیینی تعزیه، معرفی و نمایش آثار هنرمندان قمی نیز از دیگر فعالیت های این اداره در هفته هنری استان قم است.

 

پایان پیام/

کد خبر 83947

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha