درخواست کمک  ریاض از شرکت آمریکایی برای بهبود چهره خشن سعودی

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد: صندوق سرمایه گذاری عربستان از یک شرکت آمریکا پس از قتل «جمال خاشقجی» برای بهبود چهره این کشور کمک گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، روزنامه «فایننشنال تایمز» در گزارشی  به قلم «اندرو انگلند» آورده است عربستان پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول که دوم اکتبر 2018 رخ داد، تلاش دارد تا با کمک یک شرکت روابط عمومی که مقرآن در نیویورک است، برای چهره اش را بهبود بخشد.

 این روزنامه انگلیسی در گزارش خود آورده است که صندوق سرمایه گذاری عمومی از یک شرکت در نیویورک برای تقویت چهره عربستان و ایجاد جداسازی آشکار بین رهبران عربستان و جنایت این قتل که به محکومیت جهانی منجر شده است، کمک گرفته است. این اقدام در زمانی بوده است که ریاض برای مقابله با خسارت های دیپلماتیکی و بهبود چهره اش به دلیل این جنایت تلاش می کرد.

 

در این گزارش آمده است که براساس اسناد وزارت دادگستری آمریکا، صندوق سرمایه گذاری عمومی که 300 میلیارد دلار را مدیریت می کند و ریاست آن را «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برعهده دارد، قراردادی به ارزش 120 هزار دلار در ماه با شرکت «Carrefour Communications» در فوریه منعقد کرد.

فایننشنال تایمز گزارش داد: این شرکت تقویت شهرت و چهره صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان و مسئولان ارشد آن را برعهده دارد، در حالی که اسناد نشان می دهد که هدف این صندوف تنها فعالیت تجاری است.

این روزنامه تاکید دارد که این صندوق که مالک آن دولت است، ابراز اصلی که ولیعهد از آن برای ارایه رویکردش به منظور توسعه اقتصادی سعودی با تکیه بر نفت استفاده می کند؛ به همین دلیل توافقنامه هایی را با شرکت های بزرگ امضا کرده است و سهام شرکت های الکترونیک خودرو «تیسلا» و «ولوسید موتورز» را خریداری کرده است. اما پس از قتل خاشقجی و ارتباط بن سلمان با این جنایت، صندوق سرمایه گذاری عمومی زیرذره بین رفته است.

سازمان سیا در گزارش خود آورده است که ولیعهد عربستان دستور این قتل را صادر کرده است و قانونگذاران آمریکایی شاهزاده سعودی را محکوم کردند. همچنین گزارش های غربی نیز ولیعهد را به دست داشتن در این جنایت متهم کردند. این درحالی است که ریاض این اتهام را رد کرده است.

کد خبر 774735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha