رهاورد وزیر اقتصاد از سفر به چین

امضای دو یاداشت تفاهم همکاری میان اتاق بازرگانی چین و ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق صادر کنندگان و وارد کنندگان دارو چین و بررسی راههای تقویت روابط دو جانبه از دستاوردهای وزیر اقتصاد در سفر به چین بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «فرهاد دژپسند»، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان یکشنبه 26 اسفند ماه  به منظور دیدار با مقامات و بازرگانان چینی و بررسی زمینه های مشترک همکاری های دو کشور و شرکت در نشست فرصت های سرمایه گذاری و تجاری ایران و چین در راس هیاتی به چین سفر کرد.

 

بنابراین گزارش، نشست فرصت های سرمایه گذاری و تجاری ایران و چین عصر دوشنبه 27 اسفند ماه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و چیان که مینگ معاون وزیر بازرگانی چین در پکن برگزار شد. این نشست با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین و شورای توسعه تجارت بین الملل چین و با حضور بیش از صد تن از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و چین در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.

http://shada.ir/Portal/picture/?463187/%DA%86%DB%8C%D9%86

در این نشست که با هدف بررسی فرصت های اقتصادی در روابط دوجانبه ایران و چین برگزار شد، طرفین، با اشاره به اراده رهبران سیاسی دو کشور در بالاترین سطوح، مسیر را برای توسعه و تعمیق همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، کاملا باز و هموار خوانده و در این راستا بر استفاده بهینه از فرصت های پیش رو و تدوین نقشه راهی مناسب به شکلی که در بردارنده منافع مشترک دو کشور باشد، تاکید کردند.

 

در ادامه سفر این مقام اقتصادی کشورمان به چین وی در گفت و گو با ایرنا درباره اهداف خود از این سفر گفته بود: «هدف اصلی از سفر به چین حضور در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین است. برنامه های متعددی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور داریم که در این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در شرایط فعلی اگرچه حجم روابط اقتصادی دو جانبه در حد مقبولی است اما باید تلاش کنیم روابط اقتصادی دو کشور در حوزه های تجاری، سرمایه گذاری و علم و فناوری توسعه یابد و قرار است فردا در کمیسیون اقتصادی مشترک، این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد.»

 

وزیر اقتصاد ادامه داده بود: «برخی از پروژه های مشترک در حال اجرا میان دو کشور با اندک مشکلاتی مواجه شده اند و قرار است در این نشست با مقامات مختلف چین در مورد این مشکلات مذاکره و آنها را رفع کنیم. جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران یکی از محورهای مذاکرات است. در اروند، تهران و ری سرمایه گذاری های مختلفی توسط چینی ها در حال انجام است و قصد داریم این سرمایه گذاری ها را توسعه دهیم.»

 

به گفته وی در بحث کشاورزی نیز از جمله در بحث کشت گلخانه ای و شیلات قصد داریم سرمایه گذاران چینی را به کشور دعوت کنیم. همچنین در مورد طرح «یک جاده - یک کمربند» نیز تمام آن بخش هایی که می توانیم فعالیت کنیم را متناسب با شرایط احصا کرده ایم و پیرامون یک برنامه دراز مدت در حال مذاکره با چینی ها هستیم. یکی از ظرفیت های «یک پهنه - یک راه» بحث صندوق سرمایه گذاری است که منابع خوبی دارد و باید تلاش کنیم تا بتوانیم از این منابع استفاده کنیم و طرح ها و پروژه هایی که در این مسیر وجود را از محل این منابع به اجرا در بیاوریم.

 

دژپسند اضافه کرده بود: «اراده نظام بر ایجاد رابطه راهبردی و استراتژیک با چین است در این سفر حول ظرفیت های همکاری دراز مدت رایزنی خواهیم کرد. چین دارای شرکت ها و سرمایه گذاران متعددی است که از توان مالی و تکنولوژی بالای برخوردارند و باید آنها را به حضور در ایران تشویق کنیم.»

 

وی در پایان این سفر در هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین در پکن شرکت کرد و در این کمیسیون با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای به توسعه، تقویت و گسترش روابط خود با چین دارد، گفت: «در همین چارچوب رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت روابط سیاسی، اقتصادی و راهبردی با چین تاکید ویژه دارند.»

 

وی با قدردانی از میزبانی صمیمانه چین در برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک گفت: «برگزاری مستمر کمیسیون مشترک، نشانگر اهتمام دو کشور در اجرای برنامه های اقتصادی دوجانبه است.»

http://shada.ir/Portal/picture/?463442/%DA%86%DB%8C%D9%86

دژپسند افزود: «هفدهمین اجلاس مشترک دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا قرار است در این اجلاس یک روابط بنیادین و راهبردی را پی ریزی کنیم. مباحثی که مطرح می شود به طور بنیادین خیلی از مسایل میان دو کشور را پیش ببرد. جلسات کمیسیون مشترک نقش مهمی در تحقق این خواسته ها داشته باشد.»

 

وی تصریح کرد: «بهترین تحول و نقطه عطف در روابط دو کشور، سفر سال 2016  «شی جین پینگ» به تهران با امضای 17 سند همکاری بود و اکنون معتقدیم این اسناد باید با سرعت عملیاتی شود و اسناد جدید هم به امضا برسد.»

 

گفتنی است، هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و چین 28 اسفند ماه با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین در پکن برگزار شد. در این اجلاس وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و «ژانگ شان» وزیر بازرگانی چین، راهکارهای گسترش همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در حوزه های سرمایه گذاری، تجاری، مالی و بانکی، ارتباطات، انرژی و محیط زیست، کشاورزی، علمی، آموزشی، فرهنگی و گردشگری را بررسی کردند.

 

دو طرف در این نشست ضمن تاکید بر توسعه و تقویت روابط دو جانبه، خواستار رفع موانع احتمالی بر سر راه توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور شدند. در حاشیه این نشست، دو یاداشت تفاهم همکاری میان اتاق بازرگانی چین و ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق صادر کنندگان و وارد کنندگان دارو چین امضا شد. همچنین دو طرف برای حضور هیات ایرانی در اجلاس بین المللی راه ابریشم با یکدیگر رایزنی کردند و قرار شد ایران در راس یک هیات بلند پایه در نشست ماه آوریل شرکت کند.

 

همزمان طرفین در نشست ها و اجلاس های یاد شده راهکارهای گسترش همکاری های ایران و جمهوری خلق چین در حوزه های سرمایه گذاری، تجاری، مالی و بانکی، انرژی و کشاورزی، علمی، آموزشی و فرهنگی در قالب کمیته های تخصصی را مورد بحث و رایزنی قرار دادند/.

 

 

 

کد خبر 774699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha