تقارن بهار طبیعت با بهار معنویت/ آغاز سه روز بندگی خالصانه

همزمان با ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب که معروف به ایام‌البیض است، مراسم معنوی اعتکاف در سطح مساجد استان آغاز شد.

خبرگزاری شبستان،صومعه‌سرا_مائده فلاحتکارضیابری: هر سال بهار با لطافت هوا، تعدیل شب و روز، پایان زمستان و سرما و تاریکی شب‌های سرد، آغاز می شود، اما این بار بهار طبیعت با بهار معنویت همزمان شده است.

 

سردی طبیعت با شکوفه‌های بهاری و سرود بلبلان، رخت برمی‌بندد و یخ‌های عصیان و نافرمانی، با زمزمه‌های رجبیون و ترنم دعای مجیر، آب می‌شود.

 

عرشیان و عاشقان ماه زیبای رجب، به آهنگ دلنشین نیایشِ‌ عابدان، گوش جان می‌سپارند و ملائک، نام لبیک‌گویان "رجب" را بر می‌شمارند، حال که ایام‌البیض مقارن با شروع فصل نو شده است، مساجد روستایی و شهری میزبان مهمانان رجبی است.

 

مهمانانی که برای دل کندن از دنیای مادی به خانه خدا پناه آورده‌اند تا در سه روز به دور از هر گونه مشغله ذهنی فقط و فقط با خدای خود خلوت و راز و نیاز کنند.

 

امسال 13 رجب همزمان با 29 اسفند شده است و معتکفین از نیمه‌شب 29 اسفند به سمت مساجد پیش رفتند تا سال تحویل خود را در مساجد در حالی که در خانه خدا مهمان هستند، محول‌الحال کنند.

 

بهار، فصل نو شدن طبیعت امسال با بهارِ روح انسان متقارن شد، تا زمینه تحول و تولدی دیگر را برای انسان فراهم آورد، اینک سری به معتکفین در اولین صبحگاه اعتکاف زده‌ایم تا با حال و هوای آنها از نزدیک با خبر شویم:

 

 

*موفقیت‌های سالانه خود را مدیون این سه روز اعتکاف هستم

یکی از جوانان ضیابری که در مسجد جامع آیت‌الله ضیابری برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف حاضر شده بود، اظهار کرد: در ایام اعتکاف احساس می‌کنم به خداوند نزدیکتر هستم و بهتر می‌توانم ارتباط برقرار کنم.

 

وی با بیان اینکه مساله فوق سبب می‌شود که هر ساله در مراسم معنوی اعتکاف حضور پیدا کنم، افزود: موفقیت‌های سالانه خود را مدیون این سه روز اعتکاف هستم.

 

این جوان ضیابری با بیان اینکه خلوت گزینی، دعا، نیایش و صحبت کردن با خداوند در دل شب سبب نزدیکی ما با خداوند می‌شود، گفت: بعد از اتمام اعتکاف اثرات آن ماه‌ها در روح و جسمم باقی می‌ماند.

 

وی با اشاره به اینکه در اعتکاف دوست‌های خوب و همفکری پیدا می‌کنم، تصریح کرد: پایه بهترین دوستی‌های من از اعتکاف‌

سال‌های گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

 

*اعتکاف؛ یکی از راه های رسیدن انسان به تکامل در مسیر زندگی دنیوی

یکی از جوانان معتکف در مسجد جامع صومعه‌سرا با بیان اینکه حال‌وهوای خاصی که بعد از اعتکاف دارم برایم بسیار جذاب است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان آن حال و هوا را شرح داد فقط می‌توانم بگویم انگار ما بین زمین و آسمان معلق هستم و احساس سبکی می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه حضور در اعتکاف فاصله من را با خدا کم می‌کند، اظهار کرد: اعتکاف رجبیه سبب آغاز تمرین بندگی در ماه‌های شعبان و رمضان است تا بتوانیم اجر و پاداش عبادات خود را از خداوند متعال دریافت کنیم.

 

این جوان صومعه‌سرایی با بیان اینکه باید حال و هوای خوب خود را بعد از اعتکاف در طول سال حفظ کنیم، افزود: امسال پنجمین سال متوالیست که در اعتکاف حضور پیدا می‌کنم و آغاز شناخت خود و خدایم از اعتکاف بود.

 

وی، اعتکاف را برنامه‌ای عملی دانست که اسلام برای خودسازی انسان‌ها ارائه کرده است، گفت: اعتکاف یکی از راه‌های رسیدن انسان به تکامل در مسیر زندگی دنیوی است.

 

این جوان صومعه‌سرایی ادامه داد: از اینکه سال تحویل را مهمان خدا هستم یک حس و حال غیرقابل وصف دارم و مطمئنم خداوند باری‌تعالی عیدی نابی را به من هدیه می‌دهد.

 

 

*اعتکاف جزء بهترین فرصت‌ها برای رسیدن به خدا

«رحمت آذرافروز» با بیان اینکه اعتکاف زمانی برای خلوت با محبوب الهی است، تصریح کرد: باید سه روز از هرچه غیرالهی است دوری جست و خویشتن خویش را به ذات الهی نزدیک‌تر کرد.

 

سرپرست تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه اعتکاف جزء بهترین فرصت‌ها برای رسیدن به خدا و دور شدن از زندگی دنیوی است، خاطرنشان کرد: نخستین اصل در اعتکاف خلوت با خدا، تفکر و تأمل است.

 

وی اظهار کرد: حضور در مراسم معنوی اعتکاف این فرصت را ایجاد می‌کند که معتکفین با جدا شدن از دنیا و مشغله‌ها دنیوی به خود آیند و با خلوت و تفکر در خود و خدای خود و هستی و نعمت‌های الهی روح خود را صیقل دهند.

 

آذرافروز با بیان اینکه خوشبختانه حضور چشمگیر جوانان در مراسم معنوی اعتکاف رو به افزودن است، افزود: اعتکاف به عنوان یک حرکت ستودنی نباید متوقف شود و باید تلاش شود تا سنت اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان نیز احیا شود.

 

وی با بیان اینکه آنچه امروزه بیش از همه دشمنان را به هراس واداشته است، اقتدار معنوی و فرهنگی ملت ایران بویژه نسل جوان است، گفت: از مهمترین شاخص‌های اقتدار معنوی جوانان این کشور، توجه به محافل دینی، حضور در اعتکاف و جلسات ترتیل قرآن و مراسم احیای شبهای قدر است.

 

گفتنی است، حال و هوای امشب مساجد دیدنی بود گویا جوانان به سفر حج می‌روند، والدینشان برای بدرقه به مساجد آمده بودند و با اشک چشمانشان فرزندانشان را راهی سه روز مهمانی در خانه خدا کردند.

کد خبر 774674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha