ببخش دیگران از عوامل آرامش قلب است

استاد حوزه علمیه گفت: گاهی دیگران با اعمال و رفتار نادرست دل شما را می‌شکنند اگر می‌خواهید در زندگی آسایش داشته باشید آنها را ببخشید.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام هاشمیان استاد حوزه علمیه در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و با استناد به روایتی از حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به نقل از امام جواد(ع)، گفت: جامعه همیشه روی خیر را می‌بیند تا زمانیکه متفاوت باشد زمانی که جامعه مساوی شود هلاک خواهد شد، یعنی جامعه به همه نوع افراد فقیر، غنی، دانشمند، بی‌سواد و همه نوع از اقشار نیاز دارد.

وی افزود: مجاهدین خلق به جامعه بی طبقه توحیدی اعتقاد داشتند این حرف برای عوام قشنگ اما غلط است. جامعه به همه نوع اقشار نیاز دارد.

حجت الاسلام هاشمیان با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) مبنی بر اینکه هر کس روزگار و دنیا را زیاد سرزنش کند این عمل او ادامه خواهد یافت و روزگار به دلخواه او نخواهد شد؛ عنوان کرد: انسان‌های ناراضی فراوان هستند که همواره از دنیا ناله می‌کنند. افراد راضی کم هستند که از زندگی و زنده بودن خود رضایت داشته باشند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فرمایشی از فیض کاشانی درباره منازل سیر و سلوک، اظهار کرد: اگر قرار باشد منزل سیر و سلوک را طی کنید نخستین آن رضا به رضایی الهی است.

وی با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) و حضرت یعقوب(ع) در قرآن کریم، ابراز کرد: در این داستان خداوند به صبر جمیل حضرت یعقوب(ع) اشاره دارد، یعنی ایشان با وجود دوری از حضرت یوسف(ع) شاکر درگاه الهی بودند، پس ما نیز باید همچون ایشان هنگام سختی‌ها صبر زیبا یعنی همراه با شکر را داشته باشیم.

حجت الاسلام هاشمیان، با بیان اینکه گریه برای مصیبت با جزع و فرع تفاوت دارد، گفت: هنگام از دست دادن عزیزان گریه امری طبیعی است که از ناراحتی شخص برمی‌آید و این با جزع و فزع متفاوت است و اشکال ندارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در آخرین فراز دعای حضرت معصومه(ع) آمده است که خدایا من رضا هستم به رضای تو؛ اظهار کرد: وجود انسان‌های بزرگی همچون آیت‌الله بروجردی یا آیت‌الله بهجت رحمت الهی بودند که از میان ما رفتند، اما ما نباید روزگار را ملامت کنیم.

وی با اشاره به بخشی از دعای ماه رجب مبنی بر اینکه خدایا به ما صبر جمیل عطا بفرما، گفت: در سجده زیارت عاشورا هم می‌خوانیم خدایا مصیبت می‌رسد و من به خاطر آن تو را شکر می‌کنم، این رابطه عاشقی با خداوند است.

حجت الاسلام هاشمیان، با بیان اینکه از مشکلات اساسی ما کم رنگ شدن اعتقاد به خداوند است، عنوان کرد: با وجود خداوند هیچ مشکلی بزرگ نیست.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه با روزگار درگیر نشوید، گفت: خداوند این همه نعمت به ما عطا می‌کند نباید به خاطر نبود برخی نعمات ناشکر باشیم.

وی با بیان اینکه با دل و اخلاق بد نمی‌شود خداوند را تبلیغ کرد، اظهار کرد: ما از خداوند طلب نداریم مقداری مثبت‌نگر باشیم، دنیا پرستی و لذت‌خواهی سبب ناشکری ما می‌شود؛ نظام عالم تعریف شده است، ما نباید برای خداوند تعیین تکلیف کنیم.

حجت الاسلام هاشمیان با بیان اینکه بر ناملایمات روزگار چشم پوشی کنید اگر چشم پوشی نکنید از دنیا راضی نخواهید شد، خاطرنشان کرد: گاهی دیگران با اعمال و رفتار نادرست دل شما را می‌شکنند به این فکر کنید که شما از امام حسین(ع) که برای اسلام شهید شد بزرگتر نیستند. اگر می‌خواهید در زندگی راحت و آسایش داشته باشید دیگران را ببخشید.

کد خبر 774604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha