علم با عقل متفاوت است، شاید فردی عالم باشد اما عاقل نباشد

تولیت مدرسه علمیه ابوطالب با بیان اینکه علم با عقل متفاوت است، گفت: شاید فردی عالم باشد اما عاقل نباشد، امام صادق(ع) فرمودند عقل آن چیزی است که انسان با آن خدا را بندگی کرده و بهشت را به دست می‌آورد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «مجید سینایی» تولیت مدرسه علمیه ابوطالب(ع) در جمع پلیس راهور به سخنرانی پرداخته و گفت: در اسلام برخی مشاغل بر اساس مقتضیات و شرایط مستحب و یا مکروه هستند.

وی افزود: مشاغل و شغل التزاماتی دارد به عنوان مثال قصابی یا غسالی مکروه است و به خودی خود سخت دلی را برای انسان ایجاد می‌کند اما شغل راهنمایی و رانندگی الزامات و مقتضیات بسیار مثبتی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با بیان اینکه دنیا یک مجموعه نامحدود نیست، عنوان کرد: اگر محدودیت‌های این دنیا نبود نیازی به احکام شرعی نبود، در عالم ملکوت این محدودیت‌ها نیست احکام شرعی ندارد زیرا آنجا محدوده وسیعی است، به عنوان مثال خیابان‌ها و معابر ما محدود هستند پس مجبور هستیم آنها را با یک قوانینی تدبیر کنیم وگرنه در جامعه هرج و مرج ایجاد می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه ابوطالب(ع) با استناد به روایتی از شخصیت بی‌نظیری همچون امیرمومنان امام علی(ع)، اظهار کرد: ایشان در آخرین روزهای عمر خود می‌فرمایند ای مردم من شما را به تقوای الهی و نظم دعوت می‌کنم هیچ کس بدون نظم به تقوا نمی‌رسد؛ نظم و تقوا در همه ابعاد زندگی بشر از جمله مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه از جمله شایستگی‌های امام راحل نظم بود که سبب موفقیت‌های ایشان شد، ابراز کرد: اگر ما زندگی خود را بررسی کنیم خواب، خوراک و بسیاری از کارهای ما نظم ندارد. گاهی به محضر امام راحل کتاب می‌آوردند امام می‌فرمودند که الان زمان تفکر من درباره آنچه مطالعه کردم است.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با بیان اینکه بارزترین و آشکارترین جلوه عقلانیت مردم یک جامعه در نظم راهنمایی و رانندگی آنها مشخص می‌شود. گفت: در این زمینه می‌توان شخصیت اجتماعی و عقلانیت مردم را سنجید.

تولیت مدرسه علمیه ابوطالب(ع) با بیان اینکه اسلام به عقلانیت بسیار بها می‌دهد، اظهار کرد: راهنمایی و رانندگی نمود و صورت آشکار هنجار و ناهنجارهای رفتاری مردم را نشان می‌دهد، برخی در واجبات، نماز، حلال و حرام‌ها مقید به مسائل شرعی آن نیستند، چرا مردم یک جامعه وقتی پلیس نباشد قوانین را رعایت نمی‌کنند به علت کمبود عقلانیت است.

وی افزود: یک انسان عاقل و باسواد می‌گوید اگر من از روی پل عابر رد شوم شاید دیرتر به مقصد برسم اما سالم خواهم رسید.

حجت الاسلام سینایی با بیان اینکه علم با عقل متفاوت است، گفت: شاید فردی عالم باشد اما عاقل نباشد، امام صادق(ع) فرمودند عقل آن چیزی است که انسان با آن خدا را بندگی کرده و بهشت را به دست می‌آورد.

تولیت مدرسه علمیه ابوطالب(ع) اظهار کرد: در مسائل بندگی و اخلاقی اگر کسی احکام اسلام را رعایت کنند شاید مثل دارو تلخ باشد اما در آن شیرینی شفا وجود دارد. شغل راهنمایی رانندگی به مقتضیات احکام اسلام بسیار نزدیک است.

وی با بیان اینکه علم به احکام، قوانین و مقررات کافی نیست بلکه باید به آنها عامل باشیم، عنوان کرد: جامعه ما علم بسیاری دارند اما متاسفانه عمل کم است. اگر بخواهیم زندگی جمعی خوبی داشته باشیم باید قوانین را در همه ابعاد آن رعایت کنیم.

حجت الاسلام سینایی در پایان خاطرنشان کرد: شغل راهنمایی و رانندگی یک دوره اخلاق است همه در عمل به فضایل اخلاقی دقیق باشیم.

 

کد خبر 774529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha