شکر مومنان و منافقان در کلام امیرمومنان(ع)

دو نوع شکر داریم، در روایت آمده یک شُکر مومن داریم و یک شُکر منافق، امیرمومنان(ع) می فرماید: «شُكْرُ الْمُؤْمِنِ يَظْهَرُ في عَمَلِهِ، شُكْرُ الْمُنافِقِ لا يَتَجاوَزُ لِسانَهُ؛ شکر مومن در عملش ظاهر می شود و سپاسگزاری منافق از زبانش فراتر نمی رود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: حضرت امیر(ع) فرمودند: «شُكرُالنِّعَمِ يَزيدُ في‌الرِزْقِ» (شكر نعمت، نعمتت افزون كند)، این حدیث گوهربار را بیشتر در قالب این ابیات می شناسیم که :«شکر نعمت، نعمتت افزون کند - کفر نعمت از کفت بیرون کند»؛ اما حقیقتا در زندگی چه قدر پایبند به این شکرگذاری بوده ایم. چه قدر در برابر نعمت هایی که خداوند به ما داده است از او سپاسگزاری کرده ایم هرچند که و به حمد ما نیازی ندارد و این عمل بیشتر برای نزدیک شدن به پروردگار و غره نشدن مان است.

 

شاید در این روزگار که زندگی ماشینی از هر طرف سبب شده که اسباب آسایش برای انسان ها فراهم شود برخی تصور می کنند که همه چیز در یَد توانمند اشرف مخلوقات است و معنویات در این میدان جایگاهی ندارند، اما واقعیت آن است که حمد خدای متعال در برابر آنچه که به ما ارزانی داشته است آن هم شکر از اعماق قلب سبب می شود که خودمان نسبت به زندگی مان امیدوارتر شده و از مواهب حضرت حق بیش از پیش بهره مند شویم.

 

البته شُکر کردن هم مراتب و حقایقی دارد، نمی توان در زبان شاکر بود و در عمل جز آن عمل کرد، این دو رویی و نفاق هرگز در زندگی هیچ رویکرد خیری را بر نمی تابد.

 

حجت الاسلام «ناصر رفیعی» در رابطه با شکرگذاری مومنانه و شکرگذاری منافقانه می گوید: در میان مردم شکر کم و شکوه زیاد شده و این یک آسیب جدی است.

 

این استاد اخلاق با اشاره به انواع و اقسام شکرگذاری ادامه داد: دو نوع شکر داریم، در روایت آمده که یک شُکر مومن داریم ویک شُکر منافق، امیر مومنان حضرت علی(ع) می فرماید: «شُكْرُ الْمُؤْمِنِ يَظْهَرُ في عَمَلِهِ، شُكْرُ الْمُنافِقِ لا يَتَجاوَزُ لِسانَهُ» (شکر مومن در عملش ظاهر می شود و اما سپاسگزاری منافق از زبانش فراتر نمی رود).

 

وی در شرح این حدیث گفت: این حدیث شُکر را دو قسم کرده، شُکر مومن و شُکر منافق، یعنی مومن در عمل شکگذار است اما منافق در زبان می گوید الحمدالله اما واقعا شاکر نیست.

 

حجت الاسلام رفیعی یادآور شد: شکر مومن در اعمالش است، فرض کنید که یک محصل خوب درس می خواهد و پایان سال هم نمرات خوبی کسب می کند، این را درس خواندن عملی می گویند، یک نفر هم می گوید می خوانم اما کارنامه اش معدل پایین دارد، بنابراین شکر عملی خود را در عمل نشان می دهد اما شکر منافق فقط در زبان است، الحمدالله می گوید اما در عمل نشان نمی دهد.

 

علاقه مندان می توانند این سخنرانی را از اینجا بشنوند.

کد خبر 774512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha