دستگاه دیپلماسی در سال ۹۸ گام های موثرتری در زمینه اقتصادی بردارد

آصفری گفت: دستگاه دیپلماسی کشور باید در سال جدید به توسعه روابط اقتصادی در بخش های مختلف با خارجی ها بیشتر بیاندیشد و در زمینه اجرای این اقدامات گام های موثرتری بردارد.

«محمد حسن آصفری» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، با اشاره به سیاست خارجی ایران در سال 97 گفت: آنقدر که بایستی در جهت توسعه روابطمان با کشورهای دیگر قدم برداریم در این سال اقدام نکردیم.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی افزود: در سال 97 بیشتر توجه ما به ارتباط با اروپایی ها پس از برجام بود. در تلاش بودیم که آمریکایی ها را مجاب کنیم که به تعهداتشان در موضوع برجام متعهد باشند.

 

وی تاکید کرد: ما به جای این که برای غربی ها که همیشه برای ما دبه کرده اند اینقدر وقت بگذاریم سطح روابطمان با کشورهای همسایه را ارتقا می دادیم موفقتر بودیم. در سال 97 ما اقدام موثری برای توسعه روابط دیپلماسی با کشورهای دیگر انجام ندادیم.

 

آصفری با بیان این که باید برای ارتقای روابط با کشورهای شرقی و کشورهای حوزه خلیج فارس اقدامات بیشتری انجام شود، خاطرنشان کرد: در سال آینده بایستی استقلال و خودکفایی کشور را با مصلحت اندیشی در توسعه روابط با سایر کشورها مد نظر داشته باشیم.

 

کارشناس سیاست خارجی بر ضرورت گسترش روابط با کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: در همین رابطه رئیس جمهوری سال گذشته سفر خوبی به عراق داشت که باید در همین زمینه در سال 98 نیز اقدامات این چنینی از سوی دستگاه سیاست خارجی طراحی و ترسیم شود.

 

آصفری همچنین بر لزوم افزایش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای شرق آسیا از جمله چین نیز تاکید داشت و گفت: در ارتباط اقتصادی و تجاری بیشتر با این کشورها می توانیم گام بزرگی برای جبران و دور زدن تحریم ها برداریم.

 

وی با اشاره به عدم صرف وقت به توصیه های سیاسی غرب در سال 98، عنوان کرد: اگر سیاست هایمان طوری ترسیم کنیم که نیاز به اجرای توصیه های غربی ها در دیپلماسی نداشته باشیم و خودمان قوانین را به گونه ای تصویب کنیم که در مقابل اقدامات آن ها بتوانیم گام های بلندی برداریم موفق خواهیم بود.

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دستگاه دیپلماسی ما باید میز اقتصادی خود در نمایندگی های خارج از کشور را فعالتر کند و گام های موثری را در حوزه تجاری با کشورهای دیگر بردارد تا جایگزین های مناسبی برای تحریم ها بیابد.

 

آصفری ادامه داد: وزارت امور خارجه با برگزاری کنفرانس های مناسب تجار داخلی و خارجی و اعزام تجار داخلی به خارج از کشور زمینه های سرمایه گذاری ایرانی ها در خارج از کشور و خارجی ها در داخل ایران را فراهم کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور باید در سال جدید به توسعه روابط اقتصادی در بخش های مختلف با خارجی ها بیشتر بیاندیشد و در زمینه اجرای این اقدامات گام های موثرتری بردارد./

کد خبر 774476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha