از دگردیسی در آیین چهارشنبه‎سوری تا فستیوال بازی با مرگ

با دگردیسی در آیین چهارشنبه سوری همواره در آستانه سال نو آمار غم انگیزی از نقص عضو و وفوت برای ایرانیان به ارمغان می‎آید.

خبرگزاری شبستان- گرگان ،داود خاندوزی : چند روزی بیشتر به پایان سال باقی نمانده و وقتی اسفند فرا می‎رسد دلهره‎ای در دل بسیار خانواده‎ها طغیان می‎کند اما این دل نگرانی نه برای خرید مایحتاج شب عید و خانه‎تکانی بلکه برای چهارشنبه آخر سال است.

 

حوادث دلخراش و خاطرات بد از این شب در ذهن بسیاری از افراد خانواده باقی مانده و شنیدن این اخبار تأسف‎برانگیز در فضای مجازی منجر به نگرانی بیشتر خانواده‎ها می‎شود.

 

شیشه فرو ریخته در زیرزمین خانه‎ها در ذهن برخی از خانواده‎ها در این شب هک شده است، گاهی ساخت مواد محترقه نیز سبب قطع عضو بدن یک جوان و نوجوان بازیگوش شده که در این شب به دنبال تخلیه انرژی خود اما به شیوه نادرست بود.

 

رسم نوظهور از چهارشنبهسوری که در آیین گذشتگان ما جایی نداشته و سبب شده که برخی از خانواده‎ها در بهترین روزهای سال راهی بیمارستان‎ها شوند.

 

هر سال تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان در چهارشنبه آخر سال قربانی فستیوال نقص عضو و خودسوزی در کشور می‎شوند کودکان و نوجوانان بی‎گناهی که تنها به خاطر آنکه نوع شادی کردن را نیاموختند در آستانه شب عید قربانی هیجان‎های خود و گاهی دیگران می‎شوند.

 

این حوادث تلخ و متاثرکننده به حدی سبب جریحه‎دار شدن افکار عمومی شده که حتی اعتراض برخی از مراجع تقلید و علمای دین را نیز به همراه داشته است به گونه‎ای که مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتائات بیان کرده‎اند که«چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و مناسب است از آن اجتناب شود.» و یا آیتالله مکارم شیرازی عنوان کرده که منفعت از خرید و فروش مواد محترقه حرام است و همچنین مرحوم آیت‎الله بهجت نیز عنوان کرده بود این کارها مشروعیت ندارد.

 

حال چهارشنبه‌سوری یکی ازجشن ایرانی  است که در غروبِ سه‌شنبه، شبِ پیش از آخرین چهارشنبه ماه اسفند برگزار می‌شود و افرادی این مراسم را به قیام مختار ثقفی و آتش‎افروزی بر منازل کوفه نسبت می‎دهند و گاهی به عبور سیاوش از آتش، اما این آیین امروز با دگردیسی در آن در روز چهارشنبه آخر سال آمار غمانگیزی از نقص عضو و فوت برای ایرانیان را به ارمغان می‎آورد.

 

با وجود همه تمهیدات شاهد هستیم افرادی در چهارشنبه آخر سال جان خود را از دست میدهند و دچار نقص عضو میشوند و این شایسته ملت بزرگ ایران نیست و مردم ما طبق سنوات گذشته از این آیین که استقبال عید نوروزی است بتوانند از این ایام شاد بهره لازم را ببرند.

 

برخورد قاطع پلیس با مختلفان در چهارشنبه آخر سال

«سردار علی‎اکبر جاویدان» فرمانده نیروی انتظامی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درباره حوادث چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: تاکید ما به همه افراد جامعه این است که با ندانم‎کاری و سهل انگاری سلامت خود و دیگران را به خطر نیندازند.

 

وی تصریح کرد: استفاده از مواد غیر استاندارد برای شهروندان آلودگی صوتی و یا آسیب به همراه دارد و لذا پلیس با افراد متخلف در این چهارشنبه آخر سال برخورد خواهد کرد.

 

فرمانده نیروی انتظامی استان گلستان ادامه داد: پلیس بر خود فرض می‎داند که بستر مناسبی را برای چهارشنبه آخر سال فراهم کند تا مشکلی برای شهروندان گلستانی پیش نیاید.

 

جاویدان متذکر شد: در چهارشنبه آخر سال دشمن تبلیغات زیادی داشته و همچنین در این روز فراخوان‎هایی نیز انجام شده است البته ملت ایران فهیم‎تر و با بصیرت‎تر از این موضوعات هستند ولی از باب اطمینان و تدبیر نیروی انتظامی پلیس برای جلوگیری از هر آسیب هوشیارانه در میدان حضور دارد.

 

وی با بیان اینکه برای کاهش خسارت‎ها کوچه‎محوری را در دستور کار قرار دادیم، افزود: اجازه نمی‎دهیم که در اماکن تفرجگاهی و یا غیرتفرجگاهی افرادی جمع شوند و حرمت‎ها و ارزش‎های نظام را زیر سوال ببرند و در فضای مجازی مانور دهند.

 

فرمانده نیروی انتظامی استان گلستان با بیان اینکه مردم ولایتمدار استان گلستان به این مهم توجه داشته باشند، متذکر شد: پیش از آغاز چهارشنبه سال نیز با افرادی که احتمال می‎رفت در این ایام خطرساز باشند صحبت‎هایی شده تا با کمترین حادثه چهارشنبه آخر سال را سپری کنیم.

 

جاویدان از بازداشت برخی از افراد در سطح استان که در ساخت و توزیع مواد محترقه فعال بودند خبر داد و متذکر شد: تقریبا 30 هزار نوع مواد محترقه بر اساس اقدامات پلیس در سطح استان گلستان کشف و ضبط شده است.

 

چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل نشود

«ابراهیم قدمنان»، فرماندار کردکوی نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: انتظار داریم که خانواده‎ها نسبت به فرزندان خود در چهارشنبه آخر سال اهتمام جدی داشته باشند تا ایام نوروز را به شادی سپری کنند.

 

وی تصریح کرد: در جلسه شورای تامین شهرستان که روز گذشته برگزار شد تمهیدات لازم برای چهارشنبه آخر سال اندیشیده شده است و همچنین رایزنی‎هایی با بیمارستان‎ها داشتیم و امیدواریم با توجه به شرایط جوی و تمهیدات اندیشیده شده امسال افراد مصدوم در بیمارستان‎ها نداشته باشیم.

 

فرماندار کردکوی یادآور شد: مخالف شادی مردم نیستیم ولی نباید چهارشنبه سوری تبدیل به چهارشنبه سوزی شود و انتظار داریم خانواده‎ها از فرزندان خود مراقبت کنند.

 

«علی متکی»، معاون روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: تمهیدات لازم برای چهارشنبه آخر سال اندشیده شده است و امید داریم با هوشیاری خانواده‎ها شاهد مخاطرات کمتری نسبت به سال‎های گذشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: تا به این لحظه تنها یک نفر به دلیل جراحت از مواد محترقه به بیمارستان مراجعه کرده است.

 

از سویی دیگر با توجه به افزایش 90 درصدی قیمت‎های مواد محترقه در سطح کشور و تمهیدات لازم پلیس برای چهارشنبه آخر سال امسال امیدواریم نسبت به سال‎های گذشته خسارتهای مالی و جانی کمتری را شاهد باشیم.

 

 

کد خبر 774423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha