مهم ترین اخبار مسجد  و کانون های مساجد در سالی که گذشت

تصویب اساسنامه ستادعالی کانون های مساجد کشور، تغییر رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد،برپایی دوره تخصصی مدیریت مسجد و ساخت ۱۱۳۰ مسجد در کشور از مهم ترین اخبار و اتفاقات مسجد و کانون های مساجد در سال ۹۷ بود.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال 97 شاهد اتفاقات و اخبار مهم و تغییر و تحولات در مدیریت امور مساجد آن بود.

 

علاقه‌مندان در این گزارش می‌توانند چکیده‌ای از رویدادهای مهم در حوزه «مسجد و کانون های مساجد» را از از نظر بگذرانند.

 

نرم‌افزار مساجدیاب محراب» رونمایی شد

تهیه نرم افزار مساجد یاب محراب از جمله اخبار بود که در دهه تکریم و غبارروبی مساجد شاهد رونمایی از آن بودیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، در مراسم رونمایی از این نرم افزار به قابلیت های آن اشاره کرد و گفت: این نرم افزار دست‌یابی به پراکندگی مساجد تهران و در مرحله بعد استان تهران و در نهایت مساجد کل کشور را مشخص می‌کند و اینکه کدام مناطق نیازمند مسجد هستند، در این نرم‌افزار معلوم می‌شود.

 

تصویب اساسنامه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی

تصویب اساسنامه ستادعالی کانون های مساجد کشور در جلسه 808 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس جمهور خبر دیگری بود که در خرداد ماه اعلام شد.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبات این جلسه اظهار کرد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی برگزار شد، اساسنامه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

 

نرم افزار «ره توشه» ویژه ائمه جماعات راه‌اندازی شد

نرم افزار اندرویدی ره نرم افزار ره توشه ویژه ائمه جماعات حاوی سه کتاب «ره توشه راهیان نور» (ویژه برادران)، ره توشه راهیان نور (ویژه خواهران) و ویژه مبلغین راهیان نور و کتاب اخلاق از دیدگاه قرآن و چندین فیش منبر مناسبتی و اندازی شد.

نرم افزار ره توشه به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای ائمه جماعات، وعاظ و مبلغین طراحی شده است.

 

سامانه حمایت از طرح‌های بومی و خودجوش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد «سحاب»

سامانه حمایت از طرح‌های بومی و خودجوش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد «سحاب» هم روز چهارشنبه، ۳۰ خردادماه در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

بنا بر این گزارش، حمایت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و دبیرخانه‌های استانی کانون‌ها از طرح‌های بومی و خودجوش، با توجه به شرایط و مشخصات منطقه‌ای و مطابق با سیاست‌های بالادستی و سند تحول ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد انجام می‌گیرد که این سامانه با این هدف رونمایی شد.

 

تشکیل هسته‌های علمی با موضوع مسجد در دانشگاه‌ها

مهدی ناظمی اردکانی، دبیرکارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تصویب تشکیل هسته‌های علمی با موضوع مسجد در دانشگاه‌ها، گفت: با تشکیل این مجموعه‌ها بنا داریم که چگونگی ارتقای جایگاه مساجد مورد مطالعه قرار گیرد.

 

ساخت ۱۱۳۰ مسجد در کشور

مظفر بیان کرد: در ارزیابی انجام گرفته که در سال گذشته انجام شد این مساجد توسط دستگاههای اجرایی سازمان اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی، شرکت نفت و پالایشگاهها و بخشهای فرهنگی در تفرجگاهها، ادارات و بینراهها  احداث شده است.

 

«جشنواره ملی بچه‌های مسجد» همزمان با روز جهانی مسجد

جشنواره ملی بچه‌های مسجد  در رشته‌های هنر‌های تجسمی، شعر، ​سرود‌های انقلابی و نمایش و تئاتر جشنواره ای بود که فراخوان شرکت در آن همزمان با روز جهانی مسجد اعلام شد.

 

ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، جشنواره ملی بچه‌های مسجد را با هدف ایجاد پیوند میان نسل پیشین و نسل امروز انقلاب در چهار استان کشور برگزار کرد.

 

سومین مرحله دوره تخصصی مدیریت مسجد

 همایش تخصصی مدیریت مسجد، هم با حضور ائمه جماعات نواحی  استان تهران از 17 مرداد تا 17 شهریور ماه در دماوند به منظور ارتقای سطح آموزه های مدیریتی ائمه جماعات برگزار شد.

 

هشتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در بندرعباس

کنگره بین المللی امام سجاد(ع)  به مناسبت گرامیداشت شهادت امام سجاد(ع) از سوی دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان و سایر نهادهای فرهنگی و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی ،11 مهر 97 مصادف با 23 محرم دربندرعباس برگزار شد.

این کنگره با حضور اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان از سوی دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان و با حمایت دفتر نماینده ولی فقیه در استان و استانداری هرمزگان، ستاد عالی کانون های مساجد کشور و سایر نهادهای فرهنگی و به میزبانی استان هرمزگان در بندرعباس برگزار شد.

برنامه های بخش بین الملل هشتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در 26 کشور از پنج قاره جهان از جمله در هندوستان، هلند، افغانستان، پاکستان، استرالیا، میانمار، آرژانتین، اکوادر، و ماداگاسکار هم برگزار شد.

 

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری ستاد عالی کانون های مساجد کشور و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

ستاد عالی کانون های مسجد کشور برای کمک به توسعه و تعالی فرهنگ و هنر با محوریت مسجد، تفاهم‌نامه همکاری با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در شهریور ماه 97 منعقد کرد.فراهم کردن زمینه تبادلات فرهنگی هنری مشترک کانون مساجد و سازمان فرهنگی شهرداری تهران با مساجد جهان اسلام و همکاری در پیشبرد برنامه های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین از بندهای مورد تأکید طرفین بوده است.

 

تقاضای ساخت مسجد در ۱۳۰ کشور جهان
مشاور امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: در۱۳۰ کشور جهان تقاضای ساخت، تجهیز و مرمت مسجد وجود دارد که نیازمند همت و مساعدت خیرین مسجدساز هستیم.

 حجت الاسلام سالار گفت: در مهرماه 97 که اعلام کرد، ساخت مساجد در دیگر کشورها نیازمند حمایت و کمک خیرین و مردم بومی آن مناطق است و در سال‌های گذشته هم شاهد این مسئله بودیم که با وجود محدویت مالی و  بودجه ای و مسائل اقتصادی مساجد بسیاری در کشورهای دیگر ساخته شد.

 

هیئتی از وزارت ارشاد با رئیس اتحادیه علمای مقاومت دیدار کرد

هیئتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی در دی ماه 97 با رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت دیدار کرد.

بنا بر این گزارش، در این دیدار که شیخ غالب حلال، رئیس مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) در شهر نبطیه نیز در آن حضور داشت، در خصوص مسائل عمومی به ویژه فعالیت‌های مساجد بحث و گفتگو شد.

 

جدیدترین محصولات مرتبط با مساجد در «نمایشگاه تخصصی مسجد»

 نمایشگاه تخصصی مسجد از ۲۰ تا ۳۰ آ‌بان ماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با محوریت عرضه جدیدترین تولیدات محتوایی و نرم افزاری مساجد برگزار شد.

 

 تغییر رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد

 مراسم  معارفه رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با حضور جمعی از ائمه جمعه و جماعات مساجد استان تهران در دی ماه همین سال برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده با موافقت مقام معظم رهبری و با حکمی از سوی حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به عنوان رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد انتخاب شد.

 

بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری و تاکید بر جایگاه مساجد

بیانیه گام دوم انقلاب، منشوری جامع از سوی مقام معظم رهبری است که در ارتباط با سه مقطع زمانی پیش از انقلاب، چهل سالگی انقلاب و چشم انداز انقلاب خطاب به ملت ایران و به ویژه جوانان انتشار یافته است.

مقام معظم رهبری در آستانه شروع چهل و یکمین بهار انقلاب اسلامی، در پیام مهمی ضمن تشریح آنچه که طی این چهار دهه بر ملت انقلابی ایران رفت، توصیه‌های مهمی برای شروع گام دوم انقلاب داشته اند و در خصوص فضای معنوی جامعه و نقش مساجد فرمودند:«مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت و صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهادسازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد.

این بیانیه  نقش متولیان، کارگزاران و اهالی مسجد را در پیشبرد برنامه های مساجد در دستیابی به آرمان های انقلاب بیش از بیش سنگین می کند.

 

طرح «با هم تا بهشت» در مساجد تهران اجرا می‌شود

طرح «با هم تا بهشت» با همکاری بنیاد ملی خانواده و مرکز رسیدگی به امور مساجد با هدف مروری بر مهارت‌ های زندگی مشترک و ترویج آرامش و آسایش در پایگاه های ترویج ازدواج و تحکیم خانواده مساجد اجرا می شود.

اجرای این طرح در اسفند ماه سال 97  در مسجد ائمه بقیع(ع) کلید خورد.

 

پنجمین همایش «خادمان بهشت» ویژه خدام مساجد استان تهران در مصلی شهر ری

همایش سالانه خادمان بهشت، ششم اسفند ماه با حضور خدام مساجد استان تهران در مصلی شهر ری برگزار شد.

 

همایش سالانه ائمه جماعات مساجد استان تهران

همایش سالانه ائمه جماعات مساجد استان تهران،با هدف تبیین برنامه‌های امور مساجد در سال ۹۸ و تبیین نقش مسجد در زمینه سازی برای تحقق گام دوم انقلاب، با سخنرانی حجت الاسلام «نوری زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد 16 اسفند در سالن الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد.

 حجت الاسلام نوری زاده، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این همایش سالانه با اشاره به اینکه مساجد یکی از مولفه های پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی به شمار می آیند، تصریح کرد: مساجد در بیان مقام معظم رهبری دربیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از مهم ترین پایگاهها مطرح بوده است، به همین جهت برای سال جدید باید مساجد شعار محوری «مساجد پایگاه،پیشتاز و بسترساز تحقق بیانیه مقام معظم رهبری» را مورد توجه قرار دهند و  سال جدید را باهمین شعار آغاز کنند.

 

فاجعه مسجد النور کشور نیوزیلند

تیراندازی اعضای گروه های افراطی در نیوزیلند در مسجدی واقع در منطقه کریس چرچ در روز ۲۴ اسفند ماه موجب کشته شدن بیش از 49 نفر شد. پلیس نیوزیلند در بیانیه اولیه خود تعداد کشته ها را 9 نفر اعلام کرد ولی حکایت های غیر رسمی در همان ابتدای حادثه کشته شدن نزدیک به 50 نفر را اعلام کرد.

 

ساخت معبد صهیونیستی در مسجد الاقصی

خبرها حاکی از تصمیم مقامات صهیونیستی برای ساخت یک معبد یهودی در مسجدالاقصی است. گفته می شود یهودی های افراطی خواستار ساخت معبدشان در نزدیک ورودی باب الرحمه هستند.

 

 

 

 

کد خبر 774422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha