هشدار پلیس به متخلفان در چهارشنبه سوری

بر اساس ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات مصوب سال ۱۳۹۰ خرید و نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد منفجره و مواد محترقه جرم است و مرتکبان آنها مجازات خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان،چهارشنبه سوری به عنوان یک رسم قدیمی از جمله آئین های سنتی ایرانیان است که پس از قرن ها زنده مانده و هنوز توسط بیشتر مردم کشور به شکل های مختلف از دورهمی های خانوادگی و گپ و گفت تا نیمه شب و برپاکردن بساط تفریح و سرگرمی گرامی داشته می شود.

 

متاسفانه چند سالی است که چهارشنبه سوری از آیین و آداب و رسوم خود فاصله گرفته است تا آنجا که هر زمان اسم چهارشنبه سوری را می شنویم ناخوداگاه صحنه های ناخوشایندی به ذهنمان خطور می کند در صورتی که واقعیت چهارشنبه سوری چیز دیگری است. چهارشنبه سوری در معنای واقعی یک جشن است که ایرانیان با پریدن از روی آتش این شب را جشن می گیرند اما عده ای با منفجر کردن مواد منفحره و محترقه حوادث جبران ناپذیری را به وجود می آورند حوادثی که در بسیاری موارد خانواده های زیادی را در شب عید و نوروز عزادار و بسیاری را دچار نقص عضو دایمی و بار سنگین روانی و اجتماعی زیادی را به جامعه تحمیل کرده تا جایی که برخی از این شب به عنوان چهارشنبه سوزی یاد می کنند،سال گذشته، اورژانس کشور از آمار دو هزار و هشتاد و دو نفری مصدومین و مرگ 4 نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری خبر داد و گفت:۶۵درصد مصدومان حوادث در گروه سنی 6 تا 18 سال بوده‌اند. 24 مورد قطع عضو، 158 مورد سوختگی درجه متوسط و شدید، 160 حریق در واحدهای مسکونی و تجاری، 157 مورد دچار آسیب در ناحیه چشم

 

هفته گذشته فرمانده انتظامی تهران بزرگ سردار رحیمی ضمن هشدار جدی به برخورد با سازندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان مواد محترقه غیرمجاز از کشف بیش از 16 میلیون انواع مواد محترقه و 5 انبار بزرگ بعلاوه یک انبار بالغ بر 9 تن اکلیل سرنج و همچنین پلمپ 29 انبار دپوی مواد محترقه خبر داد و گفت:این افراد حتی بعد از درمان نیز تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت،در همین زمینه بررسی فعالیت های نیروی انتظامی تهران بزرگ در سال گذشته مهر تاییدی است بر هشدارها و سخنان این فرمانده انتظامی، نسبت به برخورد قاطع با برهم زنندگان امنیت شهری.

 

اواخر سال گذشته سردار رحیمی در همین زمینه اعلام کرد: پلیس با شادی مردم مخالف نیست و مردم از سنت ها استفاده کنند ولی با رفتارهایی که مخل نظم باشد و ثانیا آزار و اذیت همسایگان را در پی داشته باشد و ثالثا مصدومیت و خسارات به همراه داشته باشد خط قرمز پلیس است و شدیدا با آن ها برخورد می کنیم اما در آخر این قانون است که حکم متخلفین را صادر می کند و نیروی انتظامی را به عنوان برقرارکننده امنیت شهری مکلف می دارد تا از آسیب به جان و مال شهروندان جلوگیری موثر به عمل آورد بر همین اساس ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات مصوب سال 1390 خرید و نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد منفجره و مواد محترقه جرم است و مرتکبان آنها مجازات خواهند شد.

 

اقدامات پلیس  برای چهار شنبه  آخر سال

«سردار اشتری» نیز در حاشیه همایش معاونین عملیات نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی حتما با برنامه ریزی اقدام کرده و مانع از حرکت‌افرادی خواهد شد که قصد ایجاد مزاحمت و خطر چه صوتی و انفجار برای خانواده‌ها را دارند.امسال کشفیات پلیس در این حوزه نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته پیدا کرده است وطی روزهای آتی نیز به نظر میرسد کشفیات دیگری نیز داشته باشیم.

وی از مردم و کسبه خواست که در این ایام مراقبت بیشتری در مورد خرید و فروش مواد محترقه و به ویژه مواد محترقه دست ساز داشته باشند و خانواده‌ها نیز ناظر بر رفتار فرزندانشان باشند.

 

همچنین سردار «حسین رحیمی» در حاشیه ششمین طرح جمع آوری اراذل و اوباش با اشاره به برنامه های چهارشنبه آخر سال گفت: پلیس تمهیدات و برنامه های ویژه ای را برای ایام پایانی سال به ویژه چهارشنبه سوری اتخاذ کرده است و به طور صددرصد تمام عوامل پلیس در پایتخت در آماده باش کامل خواهند بود.

 

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از برخورد قاطع و جدی پلیس با هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال خبر داد و بیان کرد: پلیس در چهارشنبه آخر سال با افرادی که اقدام به توزیع مواد محترقه غیر مجاز و خطرساز کنند، برخورد جدی و قاطعی خواهد داشت به طوری که این اقدام در دستور کار پلیس پیشگیری، پلیس امنیت و پلیس آگاهی قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه خودروهای توقیفی افراد هنجارشکن در چهارشنبه آخر سال تا پایان تعطیلات نوروز میهمان پلیس خواهند بود، تصریح کرد: افرادی که به ویژه در چهارشنبه آخر سال با استفاده از وسیله نقلیه خود دست به اقدامات مخربانه و اوباش گرانه بزنند مانند سنوات گذشته خودروی آنها تا پایان تعطیلات نوروز توقیف و در اختیار پلیس خواهد بود.

 

فرمانده انتظامی تهران بزرگ همچنین از برخورد پلیس با واحدهای صنفی که اقدام به فروش مواد محترقه و آسیب زا کنند، خبر داد و افزود: این واحدهای صنفی نیز پلمپ خواهند شد.

 

وی بیان کرد: این طرح ها و اقدامات پلیس برای پیشگیری از خطرات احتمالی برای خانواده ها اتخاذ شده است و پلیس با خاطیان با شدت برخورد خواهد کرد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ همچنین از کشف بالغ بر 10 میلیون انواع مواد محترقه دست ساز و مخاطره آمیز در راستای اجرای این طرح خبر داد و افزود: همچنین در این مرحله از طرح انباری که بالغ بر 9 تن الکل و سرنگ دپو کرده بود، کشف و پلمپ شد و همچنین 29 انبار دپوی مواد محترقه که بیشترین در مناطق جنوبی تهران بود نیز کشف و پلمپ شدند.

 

 

شهلا رکینی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 774329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha