فرهنگ سازی مناسب برای خرید کالای ایرانی انجام نداده ایم

ساعی با بیان اینکه در بحث حمایت از کالاهای ایرانی فرهنگ سازی مناسب انجام نشده است، گفت: ما باید به گونه ای کار کنیم که نسل آینده به این نتیجه برسد که خرید کالای داخلی را بر کالای خارجی در ارجحیت قرار دهد.

«زهرا ساعی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد اینکه تا چه اندازه شعار حمایت از کالای ایرانی محقق شده است، گفت: درست است بخشی از حمایت از تولید داخل به قانون بر می گردد اما بخش اعظم تمایل به خرید کالای داخلی و حمایت از تولید داخلی به فرهنگ سازی و ایجاد فضای اجتماعی مناسب بر می گردد.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید شهروندان و هموطنان ما به این اعتقاد برسند که در درجه اول کالای ایرانی با کیفیت را انتخاب کنند و اگر آن کالا در بازار موجود نباشد، به سمت خرید کالای خارجی بروند.

 

وی با تاکید بر کیفیت کالاهای داخلی تصریح کرد: تولیدکنندگان ما باید به سمت کالای با کیفیت بروند، همیشه باید تولیدکنندگان ما این رقابت را در خودشان داشته باشند که کالایشان برتر از کالای دیگر رقیب داخلی شان باشد نه اینکه بگویند همین کالاست و مصرف کننده اگر دلش می خواهد آن را بخرد. قطعا رعایت حقوق مصرف کننده از نکات مهمی است که باعث ایجاد رقابت می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه باید بهترین و با کیفیت ترین کالاها توسط تولیدکنندگان داخلی به بازار عرضه شود، گفت: در سال 97 در راستای حمایت از کالای ایرانی گام های خوبی برداشته شد، نمایشگاه های زیادی برگزار شد، مشوق هایی به فروشندگان و خریداران کالاهای ایرانی داده شد و حتی بن های خرید کالاهای ایرانی از طرف برخی ادارات و به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی داده شد اما این کافی نیست. ما اگر می خواهیم در این زمینه موفق باشیم نباید اقدامات مان را به یک سال و مدت زمان کوتاه محدود کنیم این موضوع نیاز به برنامه درازمدت دارد.

 

ساعی تاکید کرد: نسل آینده ما باید به این اعتقاد و باور برسند که به تولیدات داخل احترام بگذارند. در حال حاضر بسیاری از کالاهای ایرانی با برند خارجی به فروش می رسند، علت آن نیز این است که خریداران این کالاها اگر مارک ایرانی بر روی آن ببینند اعتقادی برای خرید آن ندارند اما حاضرند همان کالا را با همان جنس و کیفیت با مارک خارجی بخرند و حتی قیمت بیشتری نیز در این زمینه بپردازند.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: ما نباید تولید داخل را کم ببینیم، این خود کم بینی بدترین آفت برای اقتصاد کشور است. فرهنگ سازی و نهادینه کردن این موضوع که خرید کالای داخلی باید اولویت انتخاب ایرانیان باشد، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

ساعی خاطرنشان کرد: کشورهایی که دهه های قبل در بحث حمایت از کالای داخلی شان تمرکز کردند امروز به عنوان کشورهای پیشرفته و موفق در دنیا فعالیت می کنند، ژاپن سال ها قبل این موضوع را شروع کرد و از سطوح پایین و آموزش و پرورش اش فعالیت های فرهنگی را در جهت خرید کالاهای داخلی آغاز کرد، امروز یک ژاپنی اعتقادی به خرید کالاهای خارجی ندارد، ما نیز باید به همین سمت و سو برویم./

کد خبر 774236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha