ژاپن هم به خیل سرمایه گذاران بندر چابهار پیوست

افغانستان، هند و چین به عنوان کشورهایی که دارای منافع مشترک از توسعه بندر چابهار هستند طرح های سرمایه گذاری خود در این منطقه را دنبال می کنند و حالا ژاپن هم به خیلی سرمایه گذاران این بندر تجاری پیوسته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. فعالان اقتصادی از چندین دهه پیش به اهمیت سیاسی و اقتصادی چابهار پی برده‌اند، با این حال فقط چند سالی است که چابهار برسر زبان‌ها افتاده است. چابهار که بنا به دلایل سیاسی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا مصون مانده در سال‌های اخیر از منظر اقتصادی و روابط تجاری با کشورهای همسایه دور و نزدیک برای ایران اهمیت بسیاری زیادی پیدا کرده و یکی از حلقه‌های ارتباطی کریدور شمال - جنوب ایران است. آمریکا هم در زمان اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران به‌دلیل اینکه در تلاش است مسیر ورود کالا و تجارت را به مسیر افغانستان تسهیل کند، چابهار را از تحریم‌ها مستثنا کرد.

 

بندر چابهار برای هند، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه هم اهمیت ویژه اقتصادی دارد زیرا با توسعه بندر چابهار حجم ترانزیت و حمل‌ونقل کالا از کشور‌های شرق آسیا به سمت این کشور‌ها و ازجمله اروپا افزایش می یابد و این موضوع رونق اقتصادی زیادی را در پی دارد به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان حمل‌ونقل بر این باورند چنانچه ایران به بحث ترانزیت کالا از طریق کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب توجه کند، می‌تواند درآمدی حتی سرشار‌تر از پول نفت به‌دست بیاورد.

از نظر اقتصادی بندر چابهار رقبای سرسختی دارد که از سال‌های پیش در مسیر توسعه حرکت کرده‌اند و اکنون چندین برابر بندر چابهار کالا پذیرش می‌کنند. چابهار، گوادر، دبی و بنادر تنگه باب‌المندب بنادری هستند که سرنوشت اقتصاد خاورمیانه و بخشی از تجارت جهانی را در آینده تعیین می‌کنند. در ابتدای دهه 80 بندر گوادر در پاکستان که خواهر خوانده بندر چابهار و به فاصله 90کیلومتری از چابهار قرار دارد با سرمایه‌گذاری چینی‌ها و حتی حمایت آمریکا از طریق سرمایه‌گذاری در شهر چمن پاکستان برای احداث جاده ترانزیتی توسعه پیدا کرد.

 

بر این اساس توسعه این بندر در سال های اخیر با روند با سرعت در حال انجام است و در این مسیر کشورهایی که دارای منافع مشترکی با کشورمان در بندر چابهار هستند آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده اند، اغانستان و هند و چین سرمایه گذاری های فراوانی در این بخش داشته و دارند و در میان این کشورها هند بیش از سایر به دنبال طرح های سرمایه گذاری و توسعه ای در بندر چابهار است.

 

حالا در ادامه طرح های توسعه ای این بندر سازمان توسعه‌ صنعتی ملل متحد (یونیدو) از کمک ژاپن به طرح این سازمان برای گسترش صنایع ماهیگیری چابهار به بازارهای جهانی خبر داده است.

 

بنابراین گزارش، سازمان توسعه‌ صنعتی ملل متحد (یونیدو) از اعلام دولت ژاپن مبنی بر پرداخت بیش از پنج میلیون و 800 هزار دلار به 9 طرح در اتیوپی، گابون، جمهوری اسلامی ایران، عراق، لبنان، لیبریا، سودان جنوبی، دولت فلسطین و جمهوری عربی سوریه استقبال کرد. این طرح‌های یونیدو، از طریق اتخاذ یک رویکرد امنیت انسانی، توسعه‌ صنعتی پایدار و فراگیر را ارتقاء می‌دهد. مفهوم امنیت انسانی به شکلی تنگاتنگ به دستور کار 2030 برای توسعه‌ پایدار مرتبط است؛ زیرا بر مردم و این هدف بلندپروازانه‌ متمرکز است که هیچ کس نباید نادیده انگاشته شود.

 

مفهوم توسعه جامع و پایدار صنعتی یونیدو در آرمان های توسعه پایدار  گنجانده شده است، به خصوص آرمان شماره 9 برای ایجاد زیر ساخت های پایدار، ترویج  صنعتی سازی پایدار و فراگیر و تقویت نوآوری. ماموریت یونیدو انعکاس آرمان شماره 9 است،  اما با سایر آرمان های توسعه پایدار نیز هماهنگی دارد، به خصوص مواردی که با امنیت انسانی مرتبط  می شوند.

مراسم افتتاحیه ای، که در حضور نمایندگان کشورهای دریافت کننده صورت گرفته است توسط لی یونگ مدیرکل یونیدو و سفیر میتسرو کیتانو نماینده دائم ژاپن در سازمان های بین المللی در وین، میزبانی شد . «لی» مدیر کل سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل(یونیدو) گفت از دولت ژاپن برای اعتماد به ما در ارائه نتایج ملموس در همکاری نزدیک با تمام شرکای درگیر سپاسگزاریم. طرح هایی که امروز معرفی می کنیم، به نابرابری هایی می پردازد که آسیب پذیر ترین جمعیت ها با آن روبرو هستند ، نابرابری هایی که آنان را از رسیدن به توانمندی اقتصادی باز می دارد.

 

سفیر کیتانو نسبت به نقش یونیدو به عنوان سکویی ابراز قدردانی کرد که کشورهای دریافت کننده، کشورهای اهدا کننده و بخش خصوصی را به هم متصل می کند. او همچنین گفت این 9 طرح به آرمان های توسعه پایدار کمک می کند و در عین حال، مفاهیم مهمی مانند امنیت انسانی و ارتباطات انسانی توسعه را دربر می گیرد.

 

در جمهوری اسلامی ایران، این طرح ادغام ماهیگیری و صنایع جانبی را در چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، برای ورود به بازارهای منطقه ای و جهانی تقویت می کند. این امر از طریق ظرفیت سازی موسسات محلی، ارتقاء شرکت ها از لحاظ کیفیت، بهره وری منابع موسسات محلی و بهره وری منابع و افزایش دسترسی به بازار ممکن می شود.

 

یادآور می شود: برای توسعه این منطقه موافقت‌نامه راهبردی تاسیس دالان حمل‌و‌نقل و گذر بین‌المللی بین ایران، هند و افغانستان با عنوان «موافقت‌نامه چابهار» با حضور سران سه کشور سوم خرداد 95 در مجموعه سعدآباد امضا شد. این موافقت‌نامه به ‌دنبال سفر رئیس‌جمهوری افغانستان و نخست‌وزیر هند پس از ۱۵ سال به تهران صورت گرفته است و بر طبق آن قرار است بندر چابهار به مرکز منطقه‌ای ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل شود.

 

 براساس توافقنامه بین سه کشور ایران، هند و افغانستان شرکت IPGL به مدیر عاملی «آرون کومار گوپتا» به عنوان اپراتور بندرچابهار مسئولیت تخلیه و بارگیری، تامین تجهیزات و بازاریابی را بر عهده دارد. اولین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه تأسیس دالان حمل‌ونقل و گذر بین‌المللی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هند (موافقت‌نامه چابهار) اول آبان ماه سال جاری با حضور معاون اداری و مالی وزارت حمل‌ونقل افغانستان، قائم‌مقام وزارت امور خارجه هندوستان و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد./

 

کد خبر 774126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha