بنگلادش به دنبال توسعه روابط تجاری با ایران

بنگلادش به افزایش مبادلات تجاری با کشورهای مسلمان اهتمام ویژه ای دارد که جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت چشمگیری برخوردار است و این کشور عزم جدی برای توسعه مناسبات تجاری خود با ایران دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بنگلادش دومین صادرکننده پوشاک جهان است. کارمزد پایین کارگران، این کشور را به یکی از قطب‌های مورد توجه مارک‌های شناخته‌شده جهانی تبدیل کرده‌است. ۸۲ درصد از ۳۷ میلیارد دلار صادرات بنگلادش به صادرات پوشاک اختصاص دارد و بقیه را مواد اولیه نساجی و فرشبافی، میوه های گرمسیری، چای، مواد شیمیایی و غیره تشکیل می دهد.

 

بنگلادش به افزایش مبادلات تجاری با کشورهای مسلمان اهتمام ویژه ای دارد که جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت چشمگیری برخوردار است. ایران و بنگلادش دو کشور آسیایی هستند با آن که این دو کشور با یکدیگر فاصله ی زیادی دارند ولی از قدیم بین آنان روابط تجاری و بازرگانی برقرار بوده است. در سال 95 میزان صادرات و واردات کشور بنگلادش درمجموع به ترتیب ۳۵ و ۲۵ میلیارد دلار گزارش شده است.

این در حالی است که مهرماه سال جاری دیداری میان سفیر بنگلادش در ایران و استاندار سیستان و بلوچستان انجام شد و دو طرف بر توسعه روابط تجاری دو جانبه تاکید کردند. «مجیب الرحمان بویان» گفته بود: «ما در صدد افزایش این مبادلات هستیم چرا که این موضوع به نفع هر دو کشور است.»

 

وی  با اشاره به ویژگی های فرهنگی و اجتماعی نزدیک ایران و بنگلادش که زمینه ارتقای مبادلات تجاری را فراهم می کند، گفته بود: «ما علاقه مند به ایجاد روابط تجاری بیشتر با ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان هستیم. ۸۲ درصد از ۳۷ میلیارد دلار صادرات بنگلادش به صادرات پوشاک اختصاص دارد و بقیه را مواد اولیه نساجی و فرشبافی، میوه های گرمسیری، چای، مواد شیمیایی و غیره تشکیل می دهد. سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت خوبی برای ترانزیت کالا از راه های ریلی و دریایی به بنگلادش است.»

 

بوئیان با اشاره به نبود مشکل سیاسی در روابط ایران و بنگلادش اضافه کرده بود: «بعد از استقلال بنگلادش مهمترین اولویت این کشور توسعه اقتصادی است و بر همین اساس از نظر سیاسی همه اهداف در اختیار اقتصاد است. بنگلادش از نظر سازمان ملل متحد یکی از بازترین اقتصادهای دنیا را دارد ونسبت به همسایگان از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار است. سفارت بنگلادش آمادگی همراهی با تجار و بازرگانان ایرانی را دارد و پیشنهاد می کنیم هیاتی برای این منظور از ایران به بنگلادش سفر کنند تا با ظرفیت های تجاری و بازرگانی آنجا آشنا شوند.»

 

وی با اشاره به امکان مبادله پایاپای با ایران اضافه کرده بود: «از آنجایی که در حال حاضر هیچ کانال مستقیمی برای باز کردن پول یا ال سی با ایران وجود ندارد می توان در ازای صدوراقلامی مانند نخ جوت (ماده اولیه فرشبافی) یا مواد اولیه نساجی از بنگلادش به ایران کالاهایی مانند خشکبار، سیمان، زیــره و … را از ایران وارد کنیم.»

Image result for ‫ایران و بنگلادش‬‎

در ادامه این مسیر چندی پیش رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران با اشاره به شرایط ناشی از تحریم جمهوری اسلامی، افزایش پیوندها و مناسبات تجاری کشورش با ایران از جمله شهرهایی مانند کاشان را خواستار شده بود.

 

«محمد صبور حسین» در این باره به ایرنا گفته است: «حجم مبادلات بنگلادش و ایران پس از افزایش تحریم ها از سالانه 100 میلیون دلار به حدود 60 درصد کاهش یافته است که درصددیم مشکلات موجود را بررسی و برای افزایش حجم روابط تجاری 2 کشور، راه حل مناسبی پیدا کنیم.»

 

وی گفته بود: «کاشان به عنوان یکی از مراکز مهم تولید فرش ماشینی و وارد کننده مهم جود (نخ کنفی) و بنگلادش نیز نخستین صادر کننده این محصول در جهان است که همین امر می تواند مبدا و هدف افزایش مبادلات تجاری بین 2 طرف باشد.»

 

به گفته رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران از 37 میلیارد دلار صادرات آن کشور 82 درصد به صادرات پوشاک اختصاص دارد و بقیه را صادرات مواد اولیه نساجی و فرش بافی، میوه های گرمسیری، چای، مواد شیمیایی و غیره تشکیل می دهد.

 

بنابراین گزارش، در سال ۲۰۱۳ مبادلات تجاری ایران و بنگلادش کمتر از ۲۰ میلیون دلار بود که در سال ۲۰۱۶ و با تسهیل در روابط اقتصادی، مبادلات تجاری دو کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. بنگلادش برای واردات سیمان، قیر، اقلام فلزی، کودهای کشاورزی، مواد اولیه ساخت پلاستیک از ایران آمادگی دارد و بسیاری از استان‌های ایران با برخورداری از واحدهای صنعتی و تولیدی قابل‌توجه و معادن غنی می‌توانند در اولویت قرار گیرند.

 

مصرف محصولات کشاورزی مانند خرما، کشمش، زیره، پسته و گلاب در کشور بنگلادش در ماه مبارک رمضان افزایش قابل‌توجهی دارد و این کشور آماده واردات این اقلام از ایران است. زیرساخت لازم برای سرمایه‌گذاری‌های ۲ طرفه بین کشورهای ایران و بنگلادش فراهم است و با توجه به موقعیت ممتاز ایران در منطقه می‌توان بخش قابل‌توجهی از کالاهای موردتقاضا را از خلیج‌فارس به دریاهای آزاد و سپس بنگلادش صادر کرد.

 

جمهوری خلق بنگلادش در جنوب شرق آسیا واقع‌شده و بیش از ۱۶۸ میلیون نفر جمعیت دارد که ۸۳ درصد از جمعیت این کشور مسلمان است. میانگین رشد اقتصادی بنگلادش در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۵,۷ درصد و درآمد سرانه مردم این کشور سه هزار و ۶۰۰ دلار است. بنگلادش دومین صادرکننده پوشاک جهان است. این کشور سی و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود که رشد GDP در آن نیز ۶.۵ درصد در سال ۲۰۱۵ بوده است. این کشور درزمینه نساجی و پوشاک سرمایه‌گذاری کرده و یکی از صادرکنندگان این محصولات است./

 

کد خبر 774120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha