خروج ایران از لیست سیاه FATF هزینه تبادلات خارجی را کاهش می دهد

بهشتی پور گفت: خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی موجب می شود تا تبادلات تجاری کشورمان با خارجی ها هزینه کمتری داشته باشد.

«حسن بهشتی پور» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در مورد وضعیت ایران برای پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی گفت: ایران قرار نیست عضو FATF  شود و این گروه ویژه اقدام مالی تنها 6 عضو دارد.

 

کارشناس سیاست خارجی با توضیح این که ایران قرار است تنها توصیه های FATF را اجرایی کند تا از وضعیت قرمز خارج شود، افزود: این توصیه ها نیز تنها مخصوص ایران نیست توصیه هایی است که 181 کشور جهان برای قرار نگرفتن در لیست سیاه fatf باید اجرا کنند. ایران در سال 95 پروتکلی را با گروه ویژه اقدام مالی به امضا رسانده که طبق آن قرار شده 42 توصیه این گروه را اجرایی کند و تا کنون تنها 4 مورد آن را به اجرا نرسانده است.

 

وی به تصویب قوانین مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: تنها تصویب قوانین پیوستن ایران به کنوانسیون های سی اف تی و پالرمو مانده که با تصویب آنها ایران تمام 42 توصیه را اجرایی خواهد و در این صورت پرونده ایران بررسی می شود و از وضعیت قرمز خارج شده و به وضعیت خاکستری که در حال بررسی موارد است در خواهیم آمد که این وضعیت نیز دو سال به طول می انجامد.

 

بهشتی پور با تاکید براین نکته که خروج از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قطعا به نفع کشور خواهد بود، خاطرنشان کرد: از سال 95 که وضعیت ما در لیست سیاه این گروه به حالت تعویق در آمد، ریسک سرمایه گذاری در ایران از 7 به 6 رسید. ریسک 7 بالاترین ریسک برای سرمایه گذاری در یک کشور محسوب می شود و با این اقدام یک عدد کاهش یافت.

 

وی ادامه داد: ریسک سرمایه گذاری تنها در خصوص سرمایه گذاری خارجی در ایران نیست بلکه به معنی افزایش هزینه همکاری های تجاری ایران با کشورهای دنیا از جمله بیمه کشتیرانی، صادرات و واردات است و هرچه این عدد کاهش یابد هزینه های گزاف نیز در این مورد کاهش می یابد.

 

کارشناس سیاست خارجی از سویی دیگر به افرادی اشاره کرد که فکر می کنند با خروج ایران از لیست سیاه FATF تحریم ها نیز لغو می شود و افزود: این مساله نیز درست نیست با این اقدام تحریم ها علیه ایران لغو نخواهد شد اما راه برای همکاری ما با کشورهایی چون اعضای اتحادیه اروپا، سوئیس یا هند، چین و روسیه هموارتر می شود. همچنین اگر ما از وضعیت قرمز FATF خارج نشویم همکاری ما با این کشورها نیز دچار مشکل خواهد شد.

 

وی در پایان تصریح کرد: اگر از این وضعیت خارج شویم دست آمریکا برای همراه ساختن دیگر کشورها به منظور اعمال فشار به ایران بسته خواهد شد اما اگر در همین وضعیت بمانیم قطعا دست آمریکا در این مسیر بازتر خواهد شد و می تواند اجماع جهانی علیه ایران تشکیل دهد./

کد خبر 773166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha