ایران برای حضور در بازی های جهان ناگزیر به پیوستن به FATF است

مطهرنیا گفت: ایران اگر می خواهد در بازی های جهانی شرکت داشته باشد ناگزیر به پیوستن به FATF است.

«مهدی مطهرنیا» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص لزوم پیوستن ایران به FATF گفت: ایران مدعی است که یک اقتصاد بزرگ دارد و مدعی است که ابرقدرت منطقه ای است که می تواند در مسائل بین المللی تاثیر بگذارد و ادعا دارد که برآن است در بازی های بین المللی در مسائل اقتصادی تاثیر بگذارد.

 

کارشناس سیاست خارجی با بیان این که این ادعاها ضرورت وجود الزامات دیگری را تائید می کند، افزود: به این معنی که لازم است در سطوح بالای مراودات اقتصادی و تعاملات بین المللی به عنوان یک کنشگر موثر که در نظم منطقه ای و نظام بین المللی وارد شده یا باید قدرت دیکته کردن قوانین جدید بر این فضای بازی را داشته باشد یا باید با پذیرش قوانین ناظر بر این بازی وارد بازی شود.

 

وی ادامه داد: لذا ایران باید تکلیف خودش را مشخص کند اینکه آیا ایران می خواهد وارد بازی با تعاملات بین المللی بشود یا خیر؟ اگر می خواهد آیا آن اندازه قدرت دارد که قوانین محبوب خود را بر این محیط بازی حاکم کند؟

 

مطهرنیا خاطرنشان کرد: اگر ایران این قدرت را دارد پس نیازی به پیوستن به FATF ندارد و لوایح و گروه های اقدام جدید را خودش به جهان معرفی کرده و با قدرت حاکمیتی خود از آن حمایت کند.

 

وی بیان کرد: اما ایران این قدرت را ندارد که قوانین مورد خواسته خود را به جهان دیکته کند باید از این بازی ها کنار بکشد. اگر هم می خواهد در این بازی ها شرکت کند بالاجبار باید قواعد حاکم بر نهادهای بین المللی همچون FATF را بپذیرد./

کد خبر 773107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha