عرضه روزانه ۲ هزار تن گوشت مرغ برای کاهش قیمت‌ها در بازار

دولت برای کنترل بازار شب عید به ویژه بازار محصولات پروتئینی چون مرغ اقداماتی را انجام داده است و حالا در ادامه این روند قرار است روزانه ۲ هزار تن گوشت مرغ برای کاهش قیمت‌ها در بازار عرضه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، دولت برای کنترل بازار شب عید به ویژه بازار محصولات پروتئینی چون مرغ اقداماتی را انجام داده است از جمله اینکه چندی پیش دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود که هیچ خرده فروشی حق ندارد مرغ گرم را بالاتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کند. «عباس قبادی» با اشاره به وظایف وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار در تنظیم بازار شب عید گفته بود: «تکالیف عمده وزارت جهاد کشاورزی را ابلاغ کردیم که از جمله، افزایش جوجه ریزی در مرغداری ها است و اگر رقم اعلامی محقق شود، می تواند نیاز عید و بعد از آن را برطرف کند. همچنین به وزارت جهاد کشاورزی اختیار دادیم در صورت نیاز برای حفظ ذخائر استراتژیک گوشت مرغ وارد کند. مجوز واردات جوجه یکروزه و ممنوعیت صادرات مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان از دیگر تصمیمات ستاد تنظیم بازار است. مقدار قابل توجهی نهاده، وارد کشور شده و مشکلات ارزی هم با کمک بانک مرکزی برطرف شد.»

 

قبادی تصریح کرده است: «تا زمان رسیدن این نهاده ها به مرغداری ها، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی بر روند کار نظارت می کنند.»

 

پس از آن با ابلاغ بخشنامه ای از سوی مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران به گمرکات اجرایی سراسر کشور، صادرات مرغ از اول اسفند تا پایان ماه رمضان(مصادف با پانزده خرداد۹۸) ممنوع شد. بر اساس این بخشنامه، پیرو بخشنامه شماره ۲۵۹.۹۷.۹۳۰۰۲۷ مورخ ۹۷.۸.۱ به پیوست تصویر نامه شماره ۶۰.۲۹۸۴۹۷ مورخ ۹۷.۱۱.۱۷ وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات گوشت مرغ از تاریخ ۹۷.۱۲.۱ تا پایان ماه مبارک رمضان ارسال می گردد. لذا شایسته است ضمن اقدام لازم، مراتب را به کلیه واحدهای تابعه ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت مستمر معمول دارند.

 

در کنار این اقدامات متولیان این حوزه تلاش کرده اند تا با واردات مرغ به کشور موجب تسریع در روند کاهش قیمت ها در بازار و رسیدن بازار این محصول به تعادل شوند بر این اساس قرار است بنا به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روزانه 2 هزار تن گوشت مرغ برای کاهش قیمت‌ها در بازار عرضه خواهد شد.

 

عباس قبادی در این زمینه به رسانه ملی گفته است: «از شنبه هفته آینده مرغ به میزان قابل توجهی وارد کشور خواهد شد و ۱۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۰ هزار تن گوشت قرمز نیز از محل ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی با کمک شرکت پشتیبانی امور دام به صورت گسترده در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های منتخب عرضه خواهد شد و امیدواریم با این حجم عرضه شاهد شرایط بهتری درقیمت‌ها باشیم.»

 

وی خاطرنشان کرده است: «در جلسه ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد نظاارت‌ها در زنجیره تولید مرغ تشدید شود و از ابتدای زنجیره تولید یعنی از مرغداری‌ها تا کشتارگاه و فروشگاه‌ها فاکتور صادر و قیمت‌های عرضه به طور واضح مشخص باشد. بر اساس گزارش‌ها از ورود مرغ به برخی استان‌ها جلوگیری شده که دستور داده شد در برخی از استان‌ها از جمله تهران، گلستان، زنجان و مازندران که تأمین کننده گوشت مرغ هستند شرایطی به وجود آید که از ورود گوشت مرغ جلوگیری نشود.»

 

این درحالی است که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز روز گذشته اعلام کرده بود که «عرضه گوشت مرغ گرم را افزایش دادیم تا در دسترس مردم باشد، مردم می‌توانند هر کیلو گوشت مرغ تازه را از سازمان میادین به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنند. 20 اسفند در تهران بالای ۲۰۰ تن گوشت مرغ در سطح میادین عرضه شد، در حالی که روز‌های قبل ۱۳۰ تا ۱۴۰ تن عرضه داشته‌ایم.»

 

«حمید ورناصری» به صدا و سیما گفته بود: «این روند تا پایان تعطیلات ادامه خواهد داشت، استمرار این عرضه متناسب با شرایط قیمت در بازار است و تا هر زمانی که بازار کشش داشته باشد و شرایط قیمتی متعادل شود، این توزیع گوشت با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه دار خواهد بود. طبیعی است وقتی قیمت مرغ کاهش پیدا کند، دیگر نیازی به توزیع مرغ منجمد نخواهد بود.

 

وی اضافه کرده بود: «حتما توزیع‌ها در این سطح اثرگذار بوده و ما در دو ماه گذشته حدود ۳۰ هزار تن گوشت گرم مرغ عرضه کرده‌ایم که در مقطع قبل قیمت مرغ به ۹۸۰۰ تومان رسیده بود و در یک ماه اخیر هم تا امروز به ۱۱۵۰۰ تومان رسیده است. یک سری نوساناتی در پایان سال اتفاق می‌افتد که به خاطر افزایش تقاضا است.

 

ورناصری با بیان اینکه عرضه حدود ۲۰۰ تن مرغ گرم در میادین و افزایش عرضه مرغ منجمد حتما اثر خود را بر روی قیمت‌ها در روز‌های آینده می گذارد، گفته بود: «مردم می‌توانند مرغ منجمد را به ازای هر کیلو ۱۰۵۰۰ تومان و مرغ گرم را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنند.عددی که سازمان حمایت برای قیمت گوشت مرغ گرم اعلام کرده است ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و ما به دنبال این هستیم که قیمت را به این عدد نزدیک کنیم.»

 

با اینکه قیمت ها با توجه به افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال روند رو به رشدی را پیدا کرده است اما به نظر می رسد این قبیل اقدامات زمینه رسیدن بازار به تعادل را فراهم کند./

کد خبر 773060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha