سمنو پزان یکی از رسوم آئینی و کهن گرگان

خبرگزاری شبستان: سمنو پزان یکی از مراسم های آئینی و کهن ایران است که مردم گرگان همچون دیگر مردم استان ها به اجرای آن می پردازند.

خبرگزاری شبستان- گرگان: سمنو پزان یکی از مراسم های آئینی و کهن ایران است که مردم گرگان همچون دیگر مردم استان ها به اجرای آن می پردازند.

 

برخی از افراد نذر حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می کنند و برخی ها هم با نزدیک شدن ایام نوروز و نو شدن سال نسبت به پختن آن اقدام کرده و بر سر سفره هفت سین خود می گذارند.

 

 

مراسم پخت سمنو بعد از نماز صبح آغاز می شود، جوانه های گندم چرخ می شود و بعد از هفت بار آب گیری آن در ظرف مسی ریخته و آرام آرام آماده پخت می شود.

 

افرادی که برای پخت سمنو حضور دارند با فرستادن صلوات برای ظهور امام زمان(عجل الله تعالی)، عاقبت به خیری و تندرستی خود و خانواده دعا می کنند.

 

 

برخی ها برای حضور در این مراسم با شرینی، گلاب و شکلات می آیند تا سمنو برکامشان شرین شود، افراد زیادی برای بهم زدن سمنو بانی مراسم را همراهی می کنند.

 

افرادی که سمنو را به عنوان نذری بار می گذارند سعی دارند تا با فرا رسیدن ایام مانند ولادت و یا شهادت آن را پخت کنند.

 

 

قرائت قرآن، حدیث کسا، زیارت عاشورا و مداحی از جمله برنامه هایی است که در مراسم سمنو پزان انجام می شود که در این بین افراد برای برآورده شدن حاجات خود نذر می کنند.

 

شکستن گردو از جمله کارهایی است که بانوان مهمان، به صاحب نذر کمک می کنند تا در زمان رسیدن سمنو گردوها را به آن اضافه کنند.

 

سمنو بعد از 17 ساعت جوشیدن آماده رسیدن می شود که آرام آرام مغز گردو و بادام به آن اضافه می شود و بعد پارچه ای سفید به منظور دم کشیدن سمنو روی دیگ پهن می شود.

 

 

در این بین برخی ها شمع روشن کرده و آرزوهای خود را از حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) طلب می کنند و ایشان را بر در خانه خداوند متعال واسطه قرار می دهند.

 

بعد از دم کشیدن سمنو همگی دور دیگ جمع می شوند و با فرستادن صلوات پارچه را از روی دیگ برمی دارند و کنجکاوانه داخل دیگ را نگاه می کنند چراکه آن ها اعتقاد دارند اگر فرو رفتگی در روی سمنو باشد نشانه پنجه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است.

 

 

بعد از دم کشیدن سمنو نسبت به جا کردن آن اقدام کرده و به عنوان تبرک در بین دوستان، اقوام و همسایگان توزیع می شود و آن ها هم به رسم تشکر مقداری قند، شکر یا نبات در ظرف می گذارند وبرای صاحب نذر می فرستند.

 

کد خبر 696807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha