دیده بان حقوق بشر: بن سلمان باید بابت جنایات عربستان در یمن پاسخگو باشد

خبرگزاری شبستان: دیده بان حقوق بشر اعلام کرد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان باید بابت جنایات در یمن پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الکوثر» ،هافینگتون پست در مقاله ای به قلم کریستین بکرلی از دیده بان حقوق بشر نوشت بن سلمان این هفته به آمریکا می آید. سیاستگذاران آمریکایی احتمالا از طرح های اقتصادی آینده پادشاه عربستان تقدیر می کنند و صاحب نظران نیز احتمالا درباره تاثیر موضع گیری وی در قبال ایران بر دیپلماسی آمریکا گمانه زنی خواهند کرد.

آنچه احتمالا در اتاق های مذاکره و نشست های خبری شبانه کمتر مورد بررسی قرار می گیرد اقدامات او (ولیعهد عربستان) در یمن است. محمد بن سلمان فقط ولیعهد عربستان نیست بلکه او وزیر دفاع این کشور نیز است. بر اساس بیانیه پایگاه وزارت دفاع عربستان سعودی، او بر همه نیروهای نظامی سعودی نظارت دارد و به عنوان فرمانده ائتلاف بین المللی در «عملیات طوفان قاطع» - عملیات ائتلاف سعودی در یمن - از 26 مارس 2015 فعالیت می کند
سعودی ها و متحدان شان در منطقه در مارس 2015 به گروه حوثی ها که بخش اعظمی از یمن را به کنترل خود درآورده بودند، حمله کردند. این ائتلاف در قریب به سه سال با حمایت آمریکا با حملات هوایی یمن را به طور مستمر بمباران کرده است که با نقض حقوق جنگ، در نتیجه این حملات هزاران غیرنظامی کشته یا زخمی شده اند. این ائتلاف همچنین محاصره ای را علیه یمن اعمال کرده که اوضاع بد انسانی در یمن را بدتر کرده است.
هافینگتون پست نوشت ولیعهد سعودی در آمریکا مورد استقبال قرار می گیرد. آمریکا می تواند از این سفر برای متوقف کردن تخلفات گسترده این ائتلاف استفاده کند. اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نمی خواهد چنین کاری کند، کنگره باید واردعمل شود. افراد خاصی در این جرائم دست دارند. آنها قدرت مهار این جرائم یا به حداقل رساندن صدمات به غیرنظامیان را دارند. اگر آنها مداخله نکنند، باید برای آنچه صورت می گیرد پاسخگو باشند.
من (محقق حقوق بشر در یمن) ماه گذشته به شهر بندری عدن در جنوب یمن سفر کردم. درحالی که محدودیت های دسترسی عربستان به مناطق تحت کنترل حوثی ها در شمال ادامه دارد و حملات هوایی به آنجا صورت می گیرد، به دولت یمن امکان دسترسی به اراضی تحت کنترلش داده شده است. عدن با شرایط بسیار سختی در این جنگ مواجه است؛ درگیری، بحران های مکرر، نبود سوخت، حضور گروههای مسلح تازه قدرت گرفته، بازداشت های خودسرانه و سربه نیست شدن افراد، از جمله این موارد است. این شهر اکنون محل اسکان هزاران آواره از درگیری های سواحل غربی یمن است. زنان و مردان به شدت به دنبال درمان پزشکی برای کودکان زخمی شان و راهی برای تامین غذای خانواده خود هستند. برخی به من می گفتند بچه هایشان را به عدن آورده اند چون دیگر نمی دانستند چطور از آنها در برابر این درگیری ها محافظت کنند.

مردم بارها اعلام کردند از خانه هایشان فرار کرده اند چون شاهد بمباران یک بازار، خانه، زندگی همسایه و ... بوده اند. یک زن آواره یمنی گفت وقتی جنگ به ما رسید تنها راه چاره فرار بود. عده ای دیگر به ما گفتند وقتی حوثی ها یک منطقه را تحت کنترل دارند، آنها نگران حملات هوایی ائتلاف سعودی هستند. سه سال از این جنگ می گذرد و هیچ کس به  این ائتلاف برای انجام دادن اقدامات ضروری به منظور محافظت از غیرنظامیان از صدمات جنگ، اعتماد ندارد. والدین یمنی زخمی های خود و کودکان شان را به من نشان دادند اما گفتند اولویت درمان در بیمارستان ها با جنگجویان است. من با خانواده یمنی صحبت کردم که هیچ درمانی دریافت نکرده و بابت صدمات وارده نیز هیچ غرامتی به آنها داده نشده بود. میلیون ها نفر در یمن هم اکنون با گرسنگی و بیماری مواجهند اما قحطی در زمان جنگ و وبا اجتناب ناپذیر است. افرادی خاص مسئول این جرائم هستند و قدرت مهار این شرایط و به حداقل رساندن صدمات وارده به غیرنظامیان را دارند. اگر آنها دست به کار نشوند، باید بابت اقدامات شان پاسخگو باشند. محمد بن سلمان نیز جزء همین دسته است.

آمریکا از عربستان سعودی در مناقشه یمن از همان ابتدا حمایت کرده است. آمریکا در زمان دولت اوباما اطلاعات و سوخت رسانی هوایی را برای حملات هوایی و همچنین بمباران ها و خدمات پشتیبانی تامین کرد. این حمایت ها حتی پس از آنکه مشخص شد بسیاری از حملات هوایی بدون درنظر گرفتن قانون جنگ صورت می گیرد، ادامه یافت. قانونی که حملات کورکورانه و عمدی به غیرنظامیان را ممنوع می کند. در خرابه های بجامانده از حملات ائتلاف سعودی در یمن، ما بقایای مهمات آمریکایی از جمله تسلیحاتی را یافتیم که یکی از آنها چند ماه پس از آشکار شدن تخلفات جنگی ائتلاف سعودی تولید شده بود. وقتی ترامپ وارد کاخ سفید شد، می توانست برای متوقف کردن جریان انتقال سلاح به عربستان وارد عمل شود. اما در عوض در اولین سفر خارجی اش به عنوان رئیس جمهور از بزرگترین قرارداد فروش سلاح های آمریکا به عربستان خبر داد. از آن زمان به بعد، این ائتلاف به بمباران خانه ها، مغازه ها و بازارها و کشتار و زخمی کردن دهها نفر از جمله بسیاری از کودکان ادامه داد.
ترامپ باید بداند با فروش سلاح به نیروی نظامی که احتمالا از آنها به شکلی غیرقانونی استفاده می کند، مقامات آمریکا را در خطر کمک و ارتکاب جنایات جنگی قرار می دهد. او باید از سفر ولیعهد برای تغییر این مسیر استفاده کرده و این مسئله را روشن کند تا زمانیکه تخلفات و نقض ها ادامه یابد، فروش سلاح به این کشور متوقف می شود.
کنگره آمریکا نیز در مواجهه با جنایات فزاینده سعودی ها در یمن ساکت بوده است. تقریبا نیمی از سناتورها به ممنوعیت فروش سلاح به عربستان در سال گذشته رای دادند. سناتورها این ماه در دو طرح جداگانه از مشارکت آمریکا در این جنگ ابراز نگرانی کردند. با توجه به سفر بن سلمان به واشنگتن، درصورتیکه ترامپ کاری نکند، کنگره باید اقداماتش را افزایش داده و به این ولیعهد گوشزد کند که نمی تواند مسئولیتش را در جنایات یمن پنهان کند. او باید اقدامات ملموسی را برای متوقف کردن این نقض ها به شکلی شفاف ومورد اطمینان صورت داده و به صورتی بی طرفانه درباره تخلفات گذشته تحقیق کرده و به قربانیان غیرنظامی غرامت بپردازد. میلیون ها غیرنظامی یمنی مستحق این هستند که با آنها به گونه ای رفتار شود که زندگی شان ارزشمند و مهم است. ولیعهد عربستان نباید از زیربار مسئولیت فرار کند.

کد خبر 696799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha