عراق به دنبال روابط متعادل با همسایگانش است/ایران در میان همسایگان عراق جایگاه خاصی دارد

خبرگزاری شبستان: یکی از اعضای جریان حکمت ملی و فعالی سیاسی عراقی با اشاره به اینکه سیاست خارجی دولت فعلی عراق مبتنی بر این است که با سایر همسایه های خود بتواند روابط متعادل و خوبی را ایجاد کند، گفت: ایران در میان همسایگان عراق جایگاه خاصی دارد.

خبرگزاری شبستان، عراق یکی از همسایگان جمهوری اسلامی ایران است که روابط ویژه ای میان طرفین پس از سقوط صدام حسین جریان یافته است. در همین حال با سید محسن حکیم از اعضای کلیدی جریان حکمت ملی و فعالی سیاسی عراقی به گفتگو نشسته ایم.

 

به تازگی صحبت هایی در خصوص افتتاح سفارت خانه عربستان در عراق از سوی یک مقام بلند پایه سعودی مطرح شده است. در این راستا مناسبات عربستان و عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟‌


سیاست خارجی دولت فعلی عراق مبتنی بر این است که با سایر همسایه های خود بتواند روابط متعادل و خوبی را ایجاد کند. به هر ترتیب ما ۸۱۲ کیلومتر مرز مشترک با عربستان سعودی داریم و دولت عراق بر این عقیده است که با توجه به ارتباطات عشایری، تاریخی و جغرافیایی که وجود دارد، نیاز است که با همه کشورها ایجاد ارتباط کنیم؛ چه با ایران، چه با ترکیه، چه اردن، چه کویت که در آن کنفرانس بازسازی عراق صورت گرفت، چه با سوریه که آقای فالح فیاض دبیر شورای امنیت ملی عراق به این کشور سفر کرده و با آقای بشار اسد دیدار کردند.


البته جمهوری اسلامی ایران در میان همسایگان عراق جایگاه خاصی دارد و این مساله از تردد شخصیت های سیاسی میان دو کشور کاملا مشهود است. از جمله سفر اقای جهانگیری به عراق و اقای عبادی که چندین بار به تهران رفته اند و اقای مالکی نیز که چند روز پیش تهران بودند. در این بین و همانطور که اشاره کردم دولت عراق معتقد است باید با همسایگانش رابطه قوی داشته باشد و عربستان سعودی نیز از این مساله مستثنی نیست. در این راستا برخی سفرها از سوی اقای عبادی و دیگر مسیولان انجام گرفت که نه فقط در چارچوب سیاسی بلکه در ابعادفرهنگی و ورزشی نیز انجام می گیرد.

 

نمونه این همکاری ها در زمینه های فرهنگی را می توانید ذکر کنید؟

سفر حج عمره یکی از شاخصه های اصلی همکاری های فرهنگی میان طرفین است چراکه بسیاری از عراقی ها در حال تردد به عربستان برای زیارت هستند. این ارتباطات یک طرفه نیست و برخی از شیعیان عربستان نیز برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می کنند. در بخش سیاسی از سال ۱۹۸۹ که پادشاه عربستان به بغداد سفر کرد هیچ مقام بلند پایه ای از این کشور به عراق سفر نکرده و تنها اقای عادل الجبیر  وزیر خارجه این کشور سفری یک روزه به بغداد داشت لذا در شرایط کنونی بحث سفر یک مقام بلند پایه سعودی به عراق مطرح است که به مناسبت پایان کار بازسازی سفارت عربستان و افتتاح آن به عراق صورت می گیرد و در این حد است.
 

کد خبر 696720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha