امامزادگان در انتظار مسافران نوروزی/آشنایی با جاذبه های گردشگری مذهبی همدان

خبرگزاری شبستان: وجود ۲۲۵ بقعه متبرکه و امامزاده واقع در مناطق روستایی و شهرهای مختلف استان همدان بهترین فرصت در راستای توسعه و تقویت گردشگری مذهبی در این استان به شمار می رود.

خبرگزاری شبستان-همدان

استان همدان از نظر داشتن جاذبه های گردشگری اعم از تاریخی و طبیعی یکی از استان های شاخص کشور است از لحاظ گردشگری مذهبی هم دارای ظرفیت های فراوانی است ولی متاسفانه تاکنون به طور مطلوب معرفی نشده است.

 

نگاهی گذرا به وضعیت گردشگری استان همدان بیانگر آن است که در این شهر پتانسیل ها و توانمندی های گردشگری و مذهبی فراوانی وجود دارد که می توان با تقویت این پتانسیل ها راه های توسعه هرچه بیشتر شهر و استان همدان را هموارتر کرد.

 

ازسوی دیگر استان همدان دارای ۲۵۵ امامزاده و بقعه متبرکه است که هر ساله پذیرای تعداد بسیاری از مسافران در ایام مختلف سال است که می طلبد توجه به این مراکز مذهبی و فرهنگی چندین برابر شود تا هرچه بیشتر مورد استقبال گردشگران زیارتی قرار گیرد و به توسعه گردشگری این منطقه کمک کنند.

 

امامزاده عبدالله

امامزاده عبدالله در شهرستان همدان و در میدانی به همین نام قرار داره. در سال های اخیر، تغییر و تحول بسیاری در این بنا صورت گرفته و بنای کنونی به جای بنای قدیمی که طاق سنگی چهار ضلعی با گنبدی از شیروانی بود، ساخته شد. ضریح روی مزار، مشبک آهنی و نوسازه. مزارها متعلق به پدر و پسری از سادات به نام های احمد و عبدالله بن احمد از اولاد با واسطه امام موسی بن جعفراست.

 

 

امامزاده کوه (امامزاده محسن)

امامزاده کوه ( امامزاده محسن ) در روستای وفرجین، در ۱۶ کیلومتری همدان، در یکی از دره های باصفا و دلگشای دامنه کوه الوند قرار داره. و به همین دلیل به امامزاده کوه هم شهرت یافته. این دره به علت امتداد شرقی به غربی، در تمام ساعات روز، از تابش نور خورشید بهره می گیره.این بنا از آثار دوره مغول و قرن هشتم هجریه، ساختمان بقعه از جبهه بیرون به شکل مستطیله. نمای آن از یک ایوان بزرگ که بر بالای ورودی مقبره احداث شده و اتاق هایی دو طبقه، که در دو سوی ایوان آن قرار داره، تشکیل شده است.

 

 

امامزاده اظهر بن علی

برج و آرامگاه امامزاده اظهر بن علی، واقع در روستای درگزین، در فاصله ۵ کیلومتری شرق شهر رزن و به فاصله ۸۵ کیلومتری شمال شرق همدان قرار داره . این بنا از آثار قرن هشتم هجری و متعلق به دروه ایلخانانه که بعدها در سال ۱۰۵۶ هجری به فرمان شاه عباس صفوی تعمیر و مرمت شده است.

 

 

آرامگاه حیقوق نبی

آرامگاه حیقوق نبی همدان یکی از بناهای دیدنی این استان است که در شهرستان تویسرکان قرار گرفته است. این آرامگاه یکی از قدیمی‌‌ترین آثار تاریخی ایران است که در خیابان شهید اشرفی اصفهانی در انتهای خیابان حیقوق نبی قرار دارد. ساختمان آرامگاه حیقوق نبی (ع) مربوط به دوره‌ی سلجوقیان، قرن هفتم هجری قمری، است. این بنا بدنه‌ای هشت‌ضلعی شامل هشت ترکه‌ی آجری به عنوان ستون‌های اصلی بنا و سقفی مخروطی‌شکل دارد. ارتفاع این بنا از سطح زمین، ۱۲ متر است و سقف آن که گنبدی با انحنا و تحدب کم است، از ارتفاع ۷ متری شروع می‌شود و در قسمت انتهای پیشانی بنا، چندین کنگره‌ی آجری برجسته به شکل مثلث دارد. آرامگاه حیقوق نبی (ع) به شماره‌ی ۹۶۹ در تاریخ هشتم اردیبهشت ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 

 

امامزاده حسین(ع)

امامزاده حسین یا شاهزاده حسین در همدان در ابتدای خیابان شهدا قرار دارد. این حرم از آثار ممتاز معماری شهر همدان است که گنبد آجری زیبایی بر بالای آن قرار دارد. ساختمان مقبره شمالی است و یک ایوان کوچک، ورودی و دو حرم با پلان‌های صلیبی دارد. نمای ورودی دو طبقه است. در هر طبقه حجره‌هایی قرار دارد. رسمی‌بندی‌هایی در داخل طاق نما وجود دارد و ضریح‌ چوبی نفیس و گنبدی مرتفع در این بنا ساخته شده است.

 

با توجه به متن شجره‌نامه این محل مدفن امامزاده حسین، از نوادگان امام حسن مجتبی یا پسر امام حسن عسگری است. شواهد نشان می‌دهد که بنای امامزاده جدیدتر از دوره صفویه نیست. در طول زمان دخل و تصرف‌هایی در بنا انجام شده است. این بقعه دارای حیاط دلبازی است که درخت توت کهنسالی در آن وجود دارد.

 

 

مسجد جامع

مسجد جامع همدان در نزدیکى میدان مرکزى شهر و در قسمت غربى خیابان اکباتان، در محدودهٔ راسته بازارهاى شهر قرار دارد. این مسجد از بناهاى دورهٔ قاجاریه است و تاریخ شروع ساخت آن در قطار بندى جلوى ایوان بزرگ، سال ۱۲۵۳ ثبت شده ، لذا اين مسجد همزمان با حكومت فتحعلي شاه قاجار ساخته شده است.

 

این مسجد سه در ورودى دارد که عبارت‌اند از : ورودى نوساز سمت خیابان اکباتان، ورودى قدیمى با دالان طاقدار در ضلع شرقى صحن، ورودى قدیمى با دالان هشتى مقرنس‌کارى شده و ضلع غربى صحن، که هر سه از زیبایى چشمگیرى برخوردارند.

 

بناى مسجد جامع همدان داراى طرحى مستطیل شکل و چهار ایوانیِ ناقص است. قسمت‌هاى جنوبى این مسجد شامل ایوانى مرتفع مى‌باشد که رسمى بندى جلوى آن از آجر و کاشى معرق ساده ساخته شده و بر روى آن با کاشى فیروزه رنگ نام «اللّه» و نام پنج تن نوشته شده است. گنبد آن نسبتاً بزرگ و دو پوششه است. این مسجد رواق‌هاى زیبا و دیدنى دارد.

 

 

امامزاده یحیی

امامزاده یحیی در محله‌ای به همین نام در حاشیه شمالی بلوار آیت‌الله مدنی شهر همدان قرار دارد. این بنا دارای دو ورودی می‌باشد که یک درِ آن به داخل کوچه و درِ دیگر به بلوار باز می‌شود. ورودی اصلی این امامزاده در ضلع غربی دارای سردری قوس‌دار و دو مناره ساده است. در هنگام ورود به حیاط، طاق‌نمای زیبای ورودی امامزاده دیده می‌شود که دور تا دور آن آینه‌کاری شده اما در برخی قسمت‌ها از بین رفته است. در چهار گوشه جبهه خارجى ساختمان مقبره، راه‌پله‌هایى براى دسترسى به حجره‌هاى طبقه دوم و پشت‌بام وجود دارد.

 

 

باغ موزه دفاع مقدس 

باغ موزه دفاع مقدس همدان همچون نگینی در گردشگری مذهبی - فرهنگی کشور می‌درخشد و از ابتدای بهره‌برداری تاکنون افراد بسیاری از اقشار مختلف مردم از این مرکز فرهنگی بازدید کردند و اکنون موزه پذیرای گردشگران نوروزی است.

 

این موزه با بهره‌گیری از تکنولوژی های مدرن و با همکاری مهندسانی از کشور کره شمالی در 6 فاز در یکی از خوش آب و هواترین مناطق همدان واقع در میدان قائم – ابتدای بلوار کولاب به بهره برداری رسیده است.

 

این مرکز فرهنگی هم اکنون در تمام روزهای سال پذیرای میهمانان و بازدید کنندگانی از سراسر استان های کشور و  همچنین گردشگرانی از سایر کشورها در قاره های جهان بوده است.

 

 

 

کد خبر 696659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha